Blomsterhav och sagoskog …

Vi befinner oss i juni, innan midsommar och dygnet blir därför fortfarande ljusare för var dag som går. Fåglarna följer ljuset och rensar sina strupar redan vid två-tiden på morgonen för att brista ut i sång. På dagarna letar dom myggor, bladlöss och flugor för att mata ungarna med. Humlor och bin letar blommor för att suga nektar. När dom lyfter och flyger vidare till nästa blomma har dom ryggarna pudrade med pollen. Blommorna bugar i vinden som tackar dom för besöket.

Detta sjudande, livsviktiga liv pågår som bäst i min trädgård, som jag döpt till det ”Tredje Blomsterhavet”. Där spenderar jag så här års det mesta av min tid …

20130612_3eBlomsterhavet_01

Ibland hörs ett rop från fönsterbrädan: Hallå där! Glöm inte oss! Det är fönsterbrädans kungar, hibiskusarna som ropar. Ursäkta säger jag och hämtar kameran för att föreviga dom på bild. Fönsterbrädan är mitt ”Första Blomsterhav”.

20130612_1aBlomsterhavet_01

Och naturligtvis finns det då ett ”Andra Blomsterhav”. Det är uterummet. Här härskar pelargonerna …

20130612_2aBlomsterhavet_01

… och här kan jag vandra i den ”djupa” chilepepparskogen …

20130612_2aBlomsterhavet_02

… och njuta av blommor och frukter …

20130612_2aBlomsterhavet_04

Här är det extra skönt regniga dagar. Sådana dagar kastar blyblomman sin blå färg i fönsterglaset och får det att lysa …

20130612_2aBlomsterhavet_03

Varför jag har numrerat mina blomsterhav i den ordningen beror helt enkelt på att jag börjar längst in och vandrar utåt. Det första, på fönsterbrädan, det andra i uterummet och det tredje i trädgården.

Den 12 juni lämnade jag för några timmar mina tre blomsterhav för att få förmånen att besöka ”världen utanför” det jag brukar kalla det ”Fjärde Blomsterhavet” (min blogg heter ju ”De fyra blomsterhaven”). Den här dagen fick jag nämligen förmånen att vandra i en sagoskog.

Himlen var denna dag oskyldigt blå. På väg mot skogen stod en ståtlig enbuske och iakttog blommorna som forsade nedför backen likt ett skummande vitt vattenfall. Om man blundade så kunde man nästan höra hur det brusade …

20130612_4eBlomsterhavet_01

Högt över huvudet bildade trädens kronor ett tak, likt en jättelik katedral …

20130612_4eBlomsterhavet_03

I skogens dunkla djup forsade solen fram i slalom mellan träden …

20130612_4eBlomsterhavet_02

I ett grönt hav badade träden sina fötter …

20130612_4eBlomsterhavet_04

Här kunde jag nästan höra min barndoms favorit ”Nicke Lilltroll” säga ”Mossa, mossa på er alla människobarn”. Och mossan hade dagen till ära fixat en röd tuppkam som lyste i solen …

20130612_4eBlomsterhavet_05

Och mossa fanns det gott om i sagoskogen … på sten och stubb …

20130612_4eBlomsterhavet_06

Något av det mest magiska i denna skog var ”jättekasten” …

20130612_4eBlomsterhavet_08

Det här såg ut som profilen på ett stort djur med hårsnagg i form av ormbunkar …

20130612_4eBlomsterhavet_10

Det magiska när man vandrar i en sagoskog är att man tycker sig se olika väsen. Dom finns överallt omkring en. För mig var inte det här en vanlig sten som låg i det gröna gräset. Det var ett troll med kortklippt mosshår som tittade upp på mig med små plirande ögon och ett tandlöst grin …

20130612_4eBlomsterhavet_16

Och visst är det väl en jätte som tittar fram i ljuset i berget …

20130612_4eBlomsterhavet_09

Här såg jag profilen på en man. Jag inser att det kanske bara är jag som ser honom så jag markerar var han finns med en röd pil på bilden. Ser ni honom? Han blundar och ser lite förnäm ut, nästan lite aristokratisk …

20130612_4eBlomsterhavet_20

En fluga njöt av de sista liljekonvaljerna …

20130612_4eBlomsterhavet_12

Tänk om man vore en fluga, då skulle ormbunkarna vara som höga träd …

20130612_4eBlomsterhavet_13

Och naturligtvis fanns här inte bara grön mossa …

20130612_4eBlomsterhavet_11

Den senaste vintern har på många ställen i Sverige gått hårt åt blåbärsriset. Men här var det grönt och frodigt …

20130612_4eBlomsterhavet_14

Och vilken växtkraft. I en till synes död gran har en ny börjat växa …

20130612_4eBlomsterhavet_17

I trädgårdarnas gräsmattor försöker vi bli av med mossan. Men finns det egentligen något vackrare än en matta av mjuk grön mossa, som här, utlagd över den kuperade terrängen som en lysande grön filt …

20130612_4eBlomsterhavet_18

Och i trädgårdarna bygger vi portaler. Var hämtar vi inspirationen ifrån? Det här var en fantastisk portal …

20130612_4eBlomsterhavet_21

Det här fick bli den sista bilden från denna dag. Igår regnade det hela dagen och idag har det också regnat till och från. Nu ser det i varje fall ut att ljusna på himlen så regnet (som var välbehövligt) har kanske dragit vidare för denna gång.

Det är fredag och jag önskar er alla en riktigt skön helg!

Det här inlägget postades i Allmänt, Sommar. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Blomsterhav och sagoskog …

  1. Ruben skriver:

    Det var en fin vandring du bjuder på genom alla fyra blomsterhaven!! Så vackert, så poetiskt!
    Och, mossan – den skulle nog göra en japan stum av beundran.

    Ha det gott i regnet!
    /Ruben

  2. GladiGrönt skriver:

    Vad trevligt det ser ut i din trädgård med alla blommor. Stenarna i skogen är mäktiga. De Har legat där i kanske tusen år och rubbas inte av nåt. Jag tycker de utstrålar trygghet, något att luta sig emot när det stormar. Och de ligger där och ställer inga krav. Hos dem får man bara vara.

  3. Kristina Skoglund skriver:

    Vad du har det fint i din trädgård, och skogen som utstrålar magi och trygghet. Vad vore vi utan blommor och skog. Tack Kristina

  4. Anita skriver:

    Ruben … tack så mycket! Tror också att en japan skulle bli stum av beundran. Jag blev själv stum av beundran, inte bara av mossan. Våra svenska skogar är något av det härligaste som finns.

    Ha det gott du också. Jag skrev i slutet av mitt inlägg att regnet dragit vidare men så var det inte. Nu vräker det ner igen.

    /Anita

  5. ÅsaV skriver:

    Oj, vilka härliga bilder du bjuder oss på! Dina blomsterhav är ju underbara och jag förstår om du har svårt att slita dig! Härlig känsla i dina skogsbilder, det är inte utan att man blir sugen på att ta sig ut i skogen själv. Hoppas att du trivs nu som nybliven pensionär. Du kunde ju knappast fått en bättre tid att börja det livet på! Ha en härlig helg!

  6. Anita skriver:

    GladiGrönt … Det är verkligen mäktigt med stenarna. Vissa är ju stora som berg. Jag håller med, dom utstrålar verkligen trygghet. Så länge stenarna finns där kan vi vara trygga, så känns det.

  7. Anita skriver:

    Tack Kristina. Ja, jag älskar både min trädgård och skogen. Skogen ger mig lugn och inspiration som jag kan ta med till min trädgård

  8. Anita skriver:

    Åsa … kan lova att jag trivs gott med pensionärslivet 🙂 Nu får jag ju verkligen tid att njuta av alla blomsterhav som finns. Här regnar det igen (det brukar man ju säga är bra för potatisen) men förhoppningsvis blir vädret bättre i helgen.

    Hoppas du får en härligt helg, kanske med en liten skogspromenad …

  9. Charlotte Hakansson skriver:

    Underbar poesi, vilken njutbar vandring i allt det vackra, så härligt!

  10. Anna Vattenkanna skriver:

    Härligt att låta tankar och känslor dra iväg – och fantasin. Det blir man aldrig för gammal för. Förutsättningslösa promenader i naturen mår man så bra av. Härligt inlägg.

    Kram

  11. Anita skriver:

    Lotta … ja det är lätt att bli poetisk när man hamnar i en sagoskog bland alla skogens väsen.

  12. Anita skriver:

    Anna … det var en underbar dag och det var verkligen som en sagoskog och jag mådde verkligen bra efter den promenaden. Man blir fylld av inspiration och glädje.

  13. Marit skriver:

    Hei! Så flotte bilder du viser! Det er en magisk stemning du formidler fra skogen din. Mose er så vakkert synes jeg, og jeg forstår ikke hvorfor folk jobber så mye for å bli kvitt den. Den er grønn og vakker 🙂 Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min 🙂
    Det setter jeg veldig stor pris på 🙂

    Ha en skjønn helg!

  14. baragott skriver:

    Naturen är så vacker nu, tar man sig tid stt verkligen se så finns det så mycket fint å en massa olika skapelser. Önskar dig en skön helg

  15. Linda skriver:

    Så vansinnigt vackert! Vilken trädgård. Tänk att lyckas skapa något sådant! Förstår att du tillbringar mycket tid där 🙂

    Kram och trevlig helg
    //Linda

  16. Ulla skriver:

    Oj vad fint du har i din trädgård! Så välskött och vackert! Det är väl härligt nu när du har tid att vara där så mycket du vill 🙂
    Och vilka vackra hibiskusar! Ja, allt du rör vid blir fint.
    Jag ser gubben tydligt 🙂 Jag brukar också se en massa figurer i skogen, man är inte ensam där inte. Blåbärsriset här i ”våra” skogar är alldeles brunrött. Det kommer nya skott överallt men det blir nog inga blåbär på dom i år.
    En härlig bildsvit du bjuder på!
    Kram Ulla

  17. Anita skriver:

    Marit … javisst är mossa vackert. Och mjukt och skönt att gå på.

    Tack för att du tittade in. Hoppas du får en fin fortsatt söndag

  18. Anita skriver:

    Liane … Det är skönt att vandra i naturen … det finns som sagt så mycket att upptäcka där.

    Hoppas du får en fortsatt fin söndag!

  19. Anita skriver:

    Linda … tack för dina rara ord. Jag tröttnar aldrig på min trädgård 🙂

    Hoppas du får en fortsatt fin söndag!
    Kram Anita

  20. Anita skriver:

    Ulla … alla mina hibiskusar är enorma. Så här års täcker dom hela vardagsrumsfönstret så det kommer inte in något ljus, men vad gör det 🙂 Tråkigt att höra om blåbärsriset men det är i varje fall positivt att det kommer nya skott. Vi hoppas på en drägligare vinter så det kan bli blåbär till nästa år i varje fall.

    Kram
    Anita

  21. Storasyster skriver:

    Åh chillasyster vilka underbara bilder och vilka fina texter!. Jag inser att jag verkligen missar något när jag inte tittar in här så ofta! Jag som älskar skogar och stenar och trolskhet! Lite som att se John Bauers förunderliga bilder. Såg jag inte trollgubben där någon stans! Jag älskar din trädgård också och längtar efter att få se den på riktigt snart!
    Ännu en gång hoppas jag att ni får en underbar midsommar!
    Massor med kramar från
    storasyster, Kjell och Nessie

  22. Anita skriver:

    Kära storasyster … hoppas också vi ses snart. Och jag hoppas ni också får en ljuvlig midsommarafton. Än så länge skiner solen … vi håller tummarna för att den fortsätter göra det. 🙂

  23. Ping: Höst i sagans skog … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  24. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

