Morgonsol och nationaldag …

Solen skiner, fåglarna sjunger … det är Sveriges nationaldag 2013. Hos grannen vajar den svenska flaggan. Jag tog en bild genom försommargrönskan …

20130606Flagga

I rabatten har gräslöken börjat blomma …

20130606Graslok

I den vita rabatten har den kaukasiska förgätmigejen ‘Jack Frost’ fått dispens, trots att blommorna är blå …

20130606ForgetMeNot

Penséerna gör sitt bästa för att upprätthålla de blågula färgerna …

20130606Pense

Och nu blommar syrénerna …

20130606VitaSyrener01

20130606VitaSyrener02

Nu är det strax dags för frukost. Senare under dagen ska jag, då det är Trädgårdsamatörernas dag, besöka trädgården Klarbäret. Det ska bli väldigt roligt. Jag har besökt den trädgården förut, i juli. Den är väldigt fin och inspirerande och det ska bli väldigt roligt att se den i försommarskrud.

Jag vill passa på att önska er alla en riktigt fin Nationaldag!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Morgonsol och nationaldag …

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Det samma till dig. Hoppas att ditt lilla ginkgoträd kommer att frodas och trivas och det ska nog gå bra att plantera ut det i trädgården. Funkar det på Hornsgatan borde det funka hos dig med.

    Kram

  2. Marit skriver:

    Gratulerer med nasjonaldagen! 🙂

  3. kristina skoglund skriver:

    Hoppas du får en fin dag på svenska nationaldagen. Kram Kristina

  4. Anita skriver:

    Anna … ja jag ska verkligen vårda det ömt. Det ska få den allra bästa platsen i trädgården men inte förrän om några år.

  5. Anita skriver:

    Marit … tack så mycket 🙂 Det blir lite gott att äta ute i solen i trädgården dagen till ära.

  6. Anita skriver:

    Tack Kristina! Och jag hoppas att du också får en riktigt fin dag 🙂

  7. GladiGrönt skriver:

    stämningsfulla bilder, och visst är svenska flaggan fin. Riktig sommarkänsla med blå himmel och gul sol!

  8. ÅsaV skriver:

    Hoppas att nationaldagen blev fin! Själv var jag ute i naturen och fotade, Det är en härlig tid nu och man får passa på att njuta av värmen och de vackra blommorna i naturen. Till kvällen blev det grillning i trädgården!

  9. Anita skriver:

    GladiGrönt … tack så mycket. Ja man såg många flaggor som vajade i den lätta vinden igår.

  10. Anita skriver:

    Åsa … jodå, det blev en fin dag med besök i en väldigt vacker trädgård där jag fick mycket idéer och inspiration med mig hem. Mmm … grillning låter gott! Här blev det färskpotatis med skinka och legymsallad och jordgubbar med glass som dessert.

  11. Ulla skriver:

    Så härliga nationaldagsbilder. Bilden på förgätmigejen är underbar! Vi hade en fin dag här igår och lika fint idag. Luften är lite kylig men annars är det så fräscht och fint nu. Syrenerna är nästan överblommade här. Det har gått så otroligt snabbt i år. Lupinerna blommar för fullt nu.
    Hoppas att du njuter av din nya ledighet nu 🙂
    Kram Ulla

  12. Linda skriver:

    Så fint med närbilden på syrenen! Kul att du kom på idén att gå nära! Och roligt att Red Bitch ser fin ut. Jag måste ta en bild på min Blue Christmas och visa dig. Den är ljuvlig. Älskar det mörka bladverket och de lila frukterna. Fast det är så där snygga när de nästan blir hudfärgade. Har flera illröda nu. Smakade första i går och den var det verkligen drag i 😉

    Kram
    //Linda

  13. Anita skriver:

    Ulla … ja Jack Frost är väldigt vacker, både i de skira blommorna och de vackra vitgröna bladen. Vi har just haft ett fruktansvärt åskoväder med hagel. Nu slokar alla växter och syrénerna hänger med huvudena. Tur att inte pionerna kommit ännu.

    Ha det så gott 🙂

    Kram
    Anita

  14. Anita skriver:

    Linda … jag tittade för en stund sedan på din ”Red Bitch” och det är många frukter på gång. Men ännu är dom bara gröna så jag får ge mig till tåls ett tag till innan jag smakar på dom. Kul att du gillar Blue Christmas. Frukterna är inte stora men rackarns så heta dom är 🙂

    Ha det så gott!

    Kram
    Anita

  15. Tammy skriver:

    Underbara bilder, Anita – man blir glad långt in i hjärtat när man hälsar på hos dig. Bara tanken på att man vet att även insekterna trivs ypperligt hos dig, så blir man glad för det också 🙂

    Jag blir alltid lika lyriskt när jag ser dina vackra blommor, sååå himla roligt att få följa med på dina äventyr 🙂

    Kraam

    Tammy

  16. Anita skriver:

    Tammy … och jag blir alltid lika glad när du hälsar på hos mig. Just nu är det försommarblomning hos mig, den vackraste tiden … fast det brukar jag säga om alla tider 🙂 Idag blir det inte så mycket trädgårdsjobb för det regnar. Men naturen behöver få lite vatten också.

    Ha det så gott!

    Kram
    Anita

  17. Cathy skriver:

    Vackra bilder som vanligt 🙂 om du kommer att börja måla igen nu när du har mer tid så kan jag varmt rekommendera att bli medlem i The Society for all Artists, SAA, i England. De har jättebra priser på allehanda konstnärsmaterial, billigare än här hemma vad jag sett i alla fall.
    Idag ösregnar det med jämna mellanrum och det är nog vad trädgården behöver för det är väldigt torrt i marken. Vår dvärg syren blommar för fullt nu, den är inte så liten längre heller men inte lika hög som en vanlig syren kanske. Mina chili plantor blommar för fullt och Monkeyface har börjat få frukter, paprika fröna vi köpte i Australien växer och blommar och har också mycket frukt, olika färger på paprikor blev det också.
    Ha en bra slut på veckan och en skön helg, hoppas på bra trädgårdsväder.
    Kram,
    Cathy

  18. Anita skriver:

    Cathy … tack för tipset. Jag ska definitivt kolla på SAA, konstnärsmaterial (framförallt färger) är inte speciellt billigt.

    Det såg ut som om det skulle klarna upp förut men sedan kom det rejält med regn igen. Det är som sagt välbehövligt bara det inte kommer som slagregn för då skadas växterna. Tur att inte pionerna blommar ännu. Min dvärgsyrén blommar förresten också nu. Den är lite senare än de ”vanliga” syrenerna som börjat sjunga på sista versen.

    Ha en jättefin helg!

    Kram
    Anita

Kommentera

