Månadens favoritväxt 2013 – April

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.

Trots att det börjat blomma i trädgården så får min favoritväxt för april ändå bli en inneväxt, min ljusgula clivia. Den blommar lika troget varje år i april och den är helt underbar. I år jublade jag när jag såg att det skulle bli två stänglar. Det är första året det hänt. Just nu så har alla blommor slagit ut på båda stänglarna och när man kliver ut i uterummet så står clivian där som ett solsken. Den här bilden tog jag kl 0700 imorse …

20130429Klivia01

Den här bilden tog jag för en dryg vecka sedan, då bara den ena stängeln blommade (man kan se den andra knoppiga i bakgrunden) …

20130429Klivia02

Det är så härligt att gå nära och ”burra in” ögonen i allt det gula …

20130429Klivia05

20130429Klivia06

I april varje år utser jag henne till ”Drottningen av Uterummet …

20130429Klivia03

Det här fick bli min favoritväxt för april. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Månadens favoritväxt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – April

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    En sån härlig färg din clivia har. Mjukt gul och jag tänker på vaniljpudding! Första clivian som är med i utmaningen dessutom.

    Kram

  2. Marit skriver:

    Nydelig clivia du har der! Jeg samler på clivia, og spesielt de med andre farger på blomsten enn de ”vanlige” oransje, og de med varigerte blader. Ha en fin ny uke!

  3. Vilt og vakkert skriver:

    Heisann! Jeg har postlagt samme blomst i dag, bare i orange. Vet du hva den heter? Jeg kaller den nonnelilje fordi jeg fikk en avlegger av en nonne!
    Den er blitt planta om og bare vokst og vokst i 40 år!!!!!
    Ha en fin dag;:OD)

  4. Sylvia skriver:

    Jag har en Clivia men den har aldrig blommat.Den är minst 4: a år gammal. Vad gör jag för fel.tror du?
    /syIvia

  5. Ulla skriver:

    Åh så vacker den är, din gula clivia. Väldigt fin gul färg, fyllig men ändå mjuk. Jag hade den vanliga röda clivian i några år men jag tröttnade på den när den blev för stor.
    Nu har jag t. o.m uppdaterat min växtblogg, det var längesedan sist 🙂 Ska försöka bli lite flitigare där, det är ju kul nu när växtsäsongen är igång.
    Ha en fin Valborg och 1 maj!
    Kram Ulla

  6. kristina skoglund skriver:

    Vacker clivia, min blommar inte. Ha en fin Valborg och 1 maj.

  7. Vilken underbar gul färg på din Clivia! Förstår varför du valt den till månadens favorit, verkligen läcker!/ Kram Titti

  8. Cathy skriver:

    Vilken härlig Clivia! fantastiskt färg.
    Kram Cathy

  9. Carita Norden skriver:

    Vilken fin gul färg på din Clivia, har aldrig sett en sån tidigare. Vi har bara en orangeblommande men jag är inte så bra på att sköta inomhusväxterna, dom för en tynande tillvaro. Hälsningar/Carita

  10. Så fantastiskt vacker din Clivia är!! Har flera vanliga och så har flera små Clivior som ska bli gula blommor på men det lär väl dröja flera år än!! Jag längtar till det ser ut så hos mig!! Vilken rolig utmaning förresten…den kanske jag borde haka på jag som älskar växter!

    Och grattis än en gång! Jag har varit jättedålig på att besöka bloggar så jag är ledsen att det var så längesen jag besökte din!! Hoppas allt är bra med dig!

    kram!

  11. louise ölund skriver:

    Hej! Du säljer inte frön från din vackra clivia?

Kommentera

