Blommig fredag – äntligen

Det är fredag och det är framförallt Blommig fredag, den sista på ett tag. Nu blir det sommaruppehåll till i september. Säsongsavslutningstema hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss” är ‘Äntligen’.

Äntligen har det börjat blomma i min ”sena” trädgård. Hos grannarna tvärs över gatan är våren flera veckor tidigare än hos mig. I helgen när jag gick på gräset sjönk jag ner i en sjö av vatten. Ikväll (torsdag den 25 april) när jag kom hem från jobbet så kunde jag ta med mig kameran och lägga mig i gräset för att studera krokus och annat på nära håll.

För äntligen blommar krokusen …

20130426BF_Krokus01

20130426BF_Krokus02

20130426BF_Krokus03

20130426BF_Krokus04

Och dom alltid lika söta porslinshyacinterna …

20130426BF_Porslinshyacint01

20130426BF_Porslinshyacint02

Den ungerska blåsippan verkar komma i år också .. yippeee

20130426BF_UngerskBlasippa

Och äntligen blommar snödropparna … inte en dag för tidigt …

20130426BF_Snodroppar

Svavelpionen har varit sen men äntligen så har den kommit upp med sina röda vackra bladstjälkar …

20130426BF_Svavelpion

Äntligen så får jag stiga upp till fåglarnas sång. På bilden syns en talgoxe men imorse vaknade jag redan vid 4-tiden av näktergalen. Som tur är kunde jag somna om.

20130426BF_Talgoxe

Hortensian som jag övervintrar i uterummet såg hängig ut ett tag men så började den äntligen ta upp sig. Och nu har den till och med knopp …

20130426BF_Hortensia

Och minsann … det börjar knoppas i häckoxbärshäcken …

20130426BF_Hackoxbarsknopp

Och äntligen kan man gå ut i vårsolens glans och ta kort på … ingenting …

20130426BF_Ingenting

Ja äntligen är det verkligen vår. I helgen ska jag städa alla rabatter och ta bort säckväven. Det här är den bästa tiden och jag älskar den.

Andra tolkningar av temat kan ni se här.

Önskar er alla en riktigt skön helg, fylld av riktigt många ”Äntligen” !!!

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Blommig fredag – äntligen

  1. Berit skriver:

    Ja tänk att vi äntligen är där, denna vintern måste ha varit seg för jag tror inte jag längtat så mycket efter grönska som denna vinter.
    Ha en underbar helg!!

  2. Anette skriver:

    Vårstädningen är klar här, så nu njuts av allt som gror och blommar. Särskilt vårlökar, blåsippor och trädens knoppar.
    /Anette

  3. Anna Vattenkanna skriver:

    Så mycket vår det andas om dina fina bilder! Nu är en underbar tid.

    Kram

  4. GladiGrönt skriver:

    Vilka stämningsfulla bilder! Våren är bäst!

  5. Villa Linnea skriver:

    Äntligen har vi den bästa av alla årstider här ….. VÅREN!
    En fin fredag och skön vårhelg önskar EvaLinnea

  6. Marit skriver:

    Herlige bilder! Ja, endelig er det vår! 🙂

    Klem Marit

  7. Kristina Skoglund skriver:

    Nu är våren här, fina bilder och vårkänslor börjar.

  8. Pilgrim skriver:

    Mmm, vilka härliga bilder!
    Ha en härlig fredag!
    Kram Hélena

  9. Ninni skriver:

    Vilka ljuvliga bilder…du bjuder verkligen på skönheter som ropar äntligen kan vi titta fram….=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

  10. Charlotte Hakansson skriver:

    Vilka hoppingivande bilder från våren, helt fantastiska – som alltid! Den sista bilden – den på ”ingenting” – den påminner mig om ett abstrakt konstverk, helt underbar.
    Ha en fin helg!
    Lotta

  11. Fantastiskt fina som alltid. Ha en bra helg.

  12. Lennart Linder skriver:

    JAAAAA NUUUUUUU ÄR DET VÅÅÅÅÅR. Hälsningar SSKLELLE i Kerstinbo HA DE SÅ BRA

  13. Linda skriver:

    Hej!

    Självklart får du fråga. Låter så roligt att planera för växthus. Vi hyrde en grävmaskinist som grävde en grund. Växthuset är förankrat i betongplintar. Kan bli mer teknisk än så om jag frågar maken. Han är arbetsledare på ett byggföretag och vet vad han gör. Fast jag minns att han svor en del över beskrivningen till ”byggsatseb”. Grannarna bleb färdiga med sitt för några dagar sedan och de var inte heller alltför imponerade av beskrivningen 😉 Men växthus blir det till slut 🙂

    Jättefina bilder på vårblommorna!!!

    Kram
    //Linda

  14. Bettinas blad skriver:

    Massor av smaskiga saker!
    😀

  15. Eva skriver:

    Åhh.. andra bilden uppifrån – helt underbar!
    Kram från Eva

  16. Ann-Sofie skriver:

    Vilka underbara bilder du tar. Ursköna!

  17. Vilka härliga bilder på vårens små skönheter! Nu är det verkligen bästa tiden, bara att veta att sommaren ligger framför oss är ju underbart!/ Kram Titti

Kommentera

