Blommig fredag – Om fyra månader

Dagens tema för Blommig fredag hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss” är ”Om fyra månader”. Det temat gillar jag för om fyra månader är det den 1 juni och det är min absoluta favorittid på året.

Först måste jag be om ursäkt för min bloggfrånvaro senaste tiden. Förutom jobb och frösådder så har vi har fullt upp med renoveringar hemma så jag har haft svårt att hinna med bloggandet både när det gäller blogginlägg samt att svara på och lämna kommentarer. Men jag vill inte missa Blommig fredag så här kommer i varje fall mitt bidrag. Och även om jag inte hinner kommentera så mycket så kommer jag att försöka hinna in och titta på hur ni andra tolkar veckans tema.

Om fyra månader har jag förhoppningsvis precis kommit hem från en härlig trädgårdresa inklusive ett besök på Chelsea Flower Show. Senast jag var där var för 11 år sedan. På den tiden hade jag en jättedålig kamera så jag har knappt några bilder alls. Men på bilderna nedan kan man i varje fall se lite hur trenden var när det gällde utställningsträdgårdarna år 2002. Nästan lite nordiskt.

20130201BF_CFS_Garden01
20130201BF_CFS_Garden03

Om fyra månader blommar syrénerna mot en klarblå himmel …

20130201BF_Syren

Då blommar också min rosa liljekonvalj som jag köpte på en annan trädgårdsresa i England …

20130201BF_Liljekonvalj

När jag öppnar dörrarna mot trädgården möts jag av doftpuffar från guldazalean …

20130201BF_Guldazalea

Gullvivorna står i full blom …

20130201BF_Gullvivor

Och vi kan njuta av hjärtan på rad …

20130201BF_Lojtnantshjarta

Lungörten dansar långdans iklädd pastellfärgade kjolar …

20130201BF_Lungort

Och sist men inte minst. Om fyra månader är grillsäsongen igång på allvar …

20130201BF_Grill

Det här var ett litet axplock av allt ljuvligt som jag förknippar med den skönaste tid jag vet så det får mitt bidrag denna vecka. Titta gärna in här så får ni se hur andra tolkat temat.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Blommig fredag – Om fyra månader

  1. Å vad fina bilder. Lijekonvaljen är något extra, undras om det är den jag beställt. En liten guldazalea har jag så jag får nog vänta på dom vackra blommorna något år till!

  2. Anna Vattenkanna skriver:

    Mmmm, så fina bilder. Nog känner jag försommarvibbarna rakt genom skärmen.

    Kram

  3. Marit skriver:

    Så flotte bilder! Du har så mye fint i hagen din 🙂
    Klem Marit

  4. Härliga sommarbilder! Hoppas du får en trevlig sommar med trädgårdsresor och sköna grill-kvällar!/Kram Titti

  5. Anette skriver:

    Grillbilden fick igång smakminnet. Mmmm.
    Någon gång vore det kul att få möjlighet att besöka Chelsea Flower Show. Ser fram emot dina bilder.
    /Anette

  6. Gunilla skriver:

    Fantastiskt fina bilder.
    Det ger en riktig sommarlängtan.
    Mums för grillbilden.

    Trevlig helg

  7. Himmel så vackra bilder!! Liljekonvaljen var så söt.
    Önskar dig en fin helg.
    Kram Maria

  8. Meta skriver:

    Du det är allt bra härlig värld vi lever i!! Fina bilder som ger en ännu mer längtan till den tiden.
    Ha en gosig fredag i allt ert pysslande
    Kram Meta

  9. Humlans Lott skriver:

    Härliga bilder – man riktigt känner försommarvärmen! Och smaskigt på grillen!

    Ha det fint!

  10. Maria skriver:

    Jättefina bilder. Gillar den andra bäst, så somrig och underbar.
    Ha det bra! /Maria

  11. Ninni skriver:

    Tänk så mycket härligt vi har att längta efter och se fram emot…=)
    Ha en skön helg !

    Kram Ninni

  12. Bettinas blad skriver:

    Vad kul att du också ska till Chelsea! Då kanske vi virvlar förbi varandra.
    Längtar så till att bara kunna kliva ut i trädgården och bara vara. 🙂

  13. Berit skriver:

    Å himmel så gott det såg ut å din sista bild, jag blev hungrig:) Underbara bilder!!
    Ha en underbar helg!!

  14. Sikke dejlige billeder. Og sikke en fin-fin blog, du har. Jeg har lige fundet den … Jeg sætter dig straks på min blogliste, og så kikker jeg snart indenfor igen 🙂

  15. Novembersymra skriver:

    Nydelige sommerbilder, lengter til farger, varme og frodighet!

  16. Novembersymra skriver:

    Bloggen er ny for meg, ser ingen følgerfunksjon utenom den som kommer via Mail. Jeg liker godt å følge via bloggen min….

  17. Carina skriver:

    Vilka underbara bilder! Åh, det skulle vara så fantastiskt att åka på Chesea Flower Show. Någon gång ska jag göra det.
    Ha det fint,
    Carina

  18. Cathy skriver:

    Härliga sommarbilder, den där korven får det ju att vattnas i munnen 🙂 ska precis äta middag som tur är:-).Jag har bara sått tre olika chili frön ännu, för 4 dagar sedan och idag ser det ut som om den Pimento…..har grott! I alla fall ett frö. Vi har ingen värme i uterummet i år så jag väntar lite med andra sådder. Idag har det varit strålande sol och väldigt vackert, om än väldigt halt ute.
    Ha en skön vecka.
    Kram
    Cathy

  19. Åsa S skriver:

    Vilka härliga bilder Anita. Snart, snart är sommaren här. Underbart! I år försöker sig Peter på chiliodling, han köpte lite frön på Eden Project förra året. Det står ett litet plastväxthus i fönstret i gästrummet. Jag håller tummarna för att han lyckas.
    Vi ses imorgon kväll.
    Kram från lillsyrran

  20. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Så mycket vackert att vänta på! Lungörten och den rosa liljekonvaljen ser tilltalande ut. Så trevligt att du ska iväg på en blomsterresa igen. Något att längta efter i tider som dessa med gråa dagar, snö och kallt.
    Bakom molnen finns alltid en sol, som tur är!
    Lev väl, Agneta

  21. Trädgårdstoken skriver:

    Åh, vilka härliga bilder! Gillar speciellt den med syrén mot blåblå himmel. Vackert!

    /Mia

  22. Linda skriver:

    Åh, vilka härliga bilder och så den sista på grillen – då nästan dog jag av längtan. Här yr snön omkring så pass i blåsten att jag knappt ser Spökkullen på andra sidan åkern. Har trippat ut till blomsterboden ett par gånger i dag, men för övrigt stannar jag inomhus med raggisar på fötterna. Härligt att läsa om blommor och odlingen en dag som denna.

    Solsken i hjärtat
    //Linda

Kommentera

