Månadens favoritväxt 2013 – Januari

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.

I min lilla trädgård ligger just nu det mesta begravet under snön så för mig får det bli en inomhusväxt. Jag hade redan valet kvar. I söndags när vi städade ut julen så hade jag tänkt ta lite bilder på de 30 tulpaner jag hade köpt för normalt är tulpanen min absoluta favoritblomma i januari. Men så hände det. Jag råkade titta bakom en gardin och fick se min enda orkidé blomma. Jag fick med ens dåligt samvete att jag hade ställt den bakom en gardin. Den blommade så vackert och den gjorde mig verkligen glad. Sagt och gjort, jag hämtade kameran och tog ett par bilder under olika tidpunkter vilket fick den att framträda i olika skepnader.

Den är ljust grön men på förmiddagen då den badade i den lågt stående januarisolens strålar antog den en varmt gul färg …

JanuariFavorit01

Lite längre fram på dagen djupnade skuggorna …

JanuariFavorit02

Framåt eftermiddagen hade solen försvunnit bakom trädtopparna och min orkidé vilade nu i ett lite kallare ljus. Nu kunde man se dess verkliga färg, ljust grön, nästan lindblomsgrön …

JanuariFavorit04

Det här fick alltså bli min favoritväxt för januari. Klicka på bilden nedan för att se andra januarifavoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Månadens favoritväxt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – Januari

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Ja, dessa brudorkidéer är verklien fina när de blommar. Din ljusgröna, nästan lite åt pistagehållet, är så läcker, bra att den fick komma fram i blickfånget!

    Kram

  2. Pilgrim skriver:

    Så vacker!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

  3. Marit skriver:

    Nydelige bilder! De er så flotte disse orkidene. Jeg liker de veldig godt 🙂

  4. Orkidenena, ser så mystiska ut och vackra bär på spänning.

  5. Cathy skriver:

    Kul med din orkide. Jag har 4 st hemma som vi köpte billigt på Ikea i höstas och de har blommat två gånger sedan dess. Innan vi åkte till Australien hade jag planterat om två av dem i vanlig jord som en test, de växte upp nya grenar och började bilda stora blomknoppar på två av plantorna så jag trodde att de skulle hinna blomma slut innan vi kom hem. Men inte, det hade väl varit ganska svalt inne då vi drog ner värmen en del så den orkide som börjat bilda störst knoppar innan resan hade stannat upp liksom. Knopparna hade blivit lite större men har inte slagit ut än så jag kan nog se fram emot en blommande orkide snart. Och min Kamelia verkar ha klarat sig bra, ser ut att ha knoppar kvar så snart kanske den kan åka ut i uterummet (bara temperaturen stiger lite mer ute, idag har vi -15!!). Ska nog be Ron att ta ner gamla akvariet igen från vinden, köpte några roliga paprika frön på botaniska trädgården i Sydney.
    Ha en skön helg.
    Kram, Cathy

  6. Liane skriver:

    Ååå jag bara älskar orkidéer har hela fönster fulla , jag fick berättat gör mig att när domblommat över ska man sätta undan dom och nästan glömma dom lite för då blommar de än mer praktfullt och jajamen det funkar 😉

    Önskar dig en trevlig helg

  7. Carina skriver:

    Titta så fin! Om jag hade valt en inomhusväxt, hade det blivit orkidé.
    Ha en skön helg,
    Carina

  8. Linda skriver:

    Vilken rolig idé och vilka fina bilder – som vanligt!

    Kram
    //Linda

  9. Laila skriver:

    Brudorkidéerna är så tacksamma och lättjobbade. Just nu har jag 8 stycken som står och blommar som galningar.
    Det så härligt att titta på dom i fönstrena

Kommentera

