Ny reseberättelse (trädgårdsresa Irland)

Det är skönt att vara ledig. Och så mycket man hinner göra som man inte hinner annars. Jag brukar alltid skriva reseberättelser när jag varit ute på trädgårdsresa men har sackat efter något alldeles förskräckligt.

Jag har varit på tre resor som jag inte hunnit skriva om men nu är i varje fall en av dom klar och det är trädgårdsresan jag gjorde till Irland i juni 2011. Den finns nu publicerad på min reseblogg om någon känner för att drömma sig bort från den mörka vintern eller kanske funderar på att åka till Irland och få lite tips om trädgårdar att besöka.

Nu har jag börjat jobba med min fantastiska resa till Normandie i september 2010. Orsaken till att jag inte gjort den tidigare är att jag hade tappat bort all min dokumentation. Men vid en städning så hittade jag den (som tur var) för vilken resa det var, vilka fantastiska trädgårdar. Men, den kommer senare.

Här är min reseblogg och här är Irlandsresan om någon vill gå direkt dit.

God fortsättning på 2013!

DublinStartbildVitUtanText

Det här inlägget postades i Resor, Trädgårdsresor. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Ny reseberättelse (trädgårdsresa Irland)

  1. Pilgrim skriver:

    Nu har jag läst om din resa och njutit av varenda bild! Jättevackra foton, du är verkligen en duktig fotograf, och du verkar haft en toppenresa 🙂
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

  2. Anita skriver:

    Hélena … tack för dina fina ord och resan var verkligen en toppenresa. Trädgårdsresor är det bästa jag vet och i maj väntar en ny med Chelsea Flower Show som höjdpunkt!

    Önskar dig en skön trettonhelg!

    Kram Anita

  3. billan skriver:

    Nu har jag gjort en fantastisk resa i din fina reseblogg! Fantastiska bilder och spännande skrivet.
    Önskar dig en skön fortsättning på trettonhelgen!
    Kram

  4. Anita skriver:

    Billan … roligt att du ville resa med mig en stund 🙂

    Önskar också dig en skön fortsättning på trettonhelgen!

    Kram
    Anita

  5. Spirande grönt skriver:

    Ska definitivt kika på din Irlandsresa. Jag har varit där en gång, men då var det bara engelskastudier och ridning som gällde:)

    Ha en finfin söndagskväll,
    Rebecca

  6. Anita skriver:

    Rebecca … engelskastudier och ridning på Irland låter inte fel tycker jag. Nu gäller det bara att fullborda besöken på den gröna ön med trädgårdsbesök också. Du är hjärtligt välkommen att se om du hittar någon intressant trädgård bland de jag besökte i juni 2011.

    Ha en fin söndagskväll du också!
    Anita

  7. Do neacht skriver:

    Du verkar då ha haft en underbar resa, trots lite magont och lite regnskvätt. Fantastiska bilder – som alltid – och jag vet inte varför, men jag fastnar alltid lite extra om det är en stol eller en bänk med….. 🙂

    Ha dä gôtt!
    /E.

  8. Anita skriver:

    Kära do neacht … regnskvätt var kanske lite i underkant men ändå 🙂 Kan också tala om att det där med bänken … det är ett släktdrag 🙂

    Ha det bäst!

    Kram från aintín

  9. Agneta skriver:

    Hej igen, Anita!
    Lämnade en kommentar till din resa på resebloggen , för det var väl så det var tänkt 😉
    och hittade sedan inte ut….varken hit eller till hemsidan. Nåja, efter lite klickande hit o dit så hamnade jag på hemsidan och sedan vidare hit.

    Gillar alla foton med hav…såklart. En vacker kustlinje som då inte går av för hackor inte. Men kan tänka mig att där är blåsigt som attan och isande kallt om vintern.

    Älskar alla skulpturer varav bänkar, grodor, stubbar och stolar ingår i den kategorin. Gillade verkligen de trädgårdarna som var lite vildvuxna, helt i min smak. Likaså var det något Country Cottage som var underbart vackert i slutet av resan om jag inte missminner mig.

    Vill minnas att jag sett någon av dessa trädgårdar på TV då jag kikat på Antique Roadshow som tagit mig till varje liten koja och slott i både Irland, Skottland, England och Wales. Just den trädgården där man tagit med fröer/skott hem fr. Kina m.fl platser kan dom ha visat på Tv men det finns ju fler sådana. Roligt i alla fall att få se att det växer bra även i kyla och regn.

    I programmet Country House Rescue som numer visas på lördagar tipsas ägarna om att ha trädgårdsvisningar för att få in pengar så att slotten kan leva vidare. Måste kosta en förmögenhet att bara värma upp alla dessa gamla slott och herresäten.

    I går började nya avsnitt av ”En plats på landet” och i dag mellan 19-20 på Åttan, var jag i Wales som jag gillar alltmer. Dessförinnan var det även en tur till Almeria i Spanien.
    Hoppas innerligt att du snart hinner med Normandie för den har jag väntat på 🙂
    Strorbrittanien i all ära men se Frankrike…de é nåt speciellt med det se ..i mina ögon i alla fall.. 🙂
    Tack för ett gediget arbete som du delar med dig av!
    Kram, Agneta

  10. Eva skriver:

    Nu har jag läst ikapp! Vilken fantastisk resa Irlandsturen måste ha varit! Dit och till Skottland har jag längtat länge, men när vi äntligen kommer iväg någonstans (svårt med en stor trädgård som måste ses till hela tiden) så blir det av olika orsaker alltid helt andra ställen. Kanske för att vi är två som ska enas om ett mål…
    Älskar dina reseberättelser och dina vackra bilder!
    Kram från Eva

  11. Anita skriver:

    Agneta … jo jag såg din kommentar på min reseblogg. Det var ju tur du hittade därifrån så du inte blev fast någonstans i Irland 😉

    Kul att du kände igen en av trädgårdarna från TV (om det nu var den) det finns väääldigt många trädgårdar på dom Brittiska öarna. Cottage trädgården på slutet som du gillade kan jag verkligen säga var härlig. En trädgård helt i min smak, jag skulle inte ha ett dugg emot att ha en sådan 🙂

    Trädgårdsvisningar kan nog vara en bra inkomstkälla för som du säger, det måste kosta en hel del att värma upp dessa gamla, stora stenhus.

    Håller på för fullt med Normandie men hinner inte så mycket nu när man måste jobba igen. Men förhoppningsvis ska den vara klar inom ett par veckor i varje fall.

    Tack för att du tittade in!

    Kram
    Anita

  12. Anita skriver:

    Eva … både Irland och Skottland är helt fantastiska och jag rekommenderar verkligen att ni åker dit någon gång. Du får starta en övertalningskampanj 🙂

    Tack för att du tittade in och ville följa med på en tur till Irland.

    Ha det så gott!

    Kram
    Anita

  13. Tammy skriver:

    Hallå där globetrottern ;))

    Ja här får man minsann veta att här finns reseblogg också och nu måste jag kolla in dina äventyr ju 🙂

    Jag har varit i Skottland för många år sen och jaaaa, det var häftigt, men Irland har jag aldrig varit, så jag tackar för att du delar med dig.

    kram och tack!

  14. Anita skriver:

    Tammy … globetrotter …. det är jag det 🙂 Och du får gärna följa med mig på min Irlandsresa. Irland och Skottland är rätt lika naturmässigt fast när jag var på Irland var jag mest runt Dublin. Men det är vackert där också.

    Ha en fin helg och tack för att du tittade in.

    Kram
    Anita

  15. Linda skriver:

    Hej!

    Vilken glädje att hitta tillbaka till dokumentationen! Jag skriver dagbok varje dag, år ut och år in, och extra mycket när jag reser. Det är så roligt att ha och är ett så fint komplement till bilderna

    Trodde förresten att jag hade tappat bort dig. Jag har letat och letat efter dig i mina inlägg och nu äntligen. Det är så dumt, när jag trycker på någon och får upp profilen så ser jag inte längre blogglänkarna. Blogspot verkar spöka för mig just nu. Har även problem när jag ska lägga ut bilder. Trist och energislösande :/

    Hur går det med chilisarna? Här växer det som bara den. Är så roligt att titta till dem och se grönskan under lysrören. Ser fram emot riktigt vackra plantor till sommaren.

    Kram
    //Linda

  16. Eva, storasyster skriver:

    Kära Chillasyster!
    Tack för alla underbara resor och trädgårdar jag får uppleva genom dig! Bilderna och texterna är som lisa för själen.
    Jag är hemma och sjuk igen! Den tredje förkylningen på en månad och den här har nästan tagit knäcken på mig. Den började morgon mot fredag och har grasserat sedan dess. Jag var på jobbet i fredags, men det kliade i halsen precis hela tiden och jag hostade en del, men det skulle bli värre. Jag hatar thé med honung! 🙂 Senaste natten har jag sovit och det är skönt. Jag har mest suttit i soffan och inte gjort någonting, eftersom jag inte har orkat. Idag känns det bättre, tack och lov!
    Slut på gnället. Solen lyser och det är så vackert när den gör det. Den har lyst med sin frånvaro alldeles för mycket denna vinter.
    Jag hoppas att du och Thomas mår bra! Hälsa så gott!
    Kramar
    storasyster

  17. Anita skriver:

    Linda … jo det var lite svettigt när jag trodde att jag haft bort all min dokumentation. Vill inte vara utan mina reseberättelser. Det är ofta jag går tillbaka till dom. Ibland kan jag se någon fin trädgård på TV som jag känner igen och då brukar jag kolla mina reseberättelser och ofta så visar det sig att jag besökt den.

    Tråkigt att du har problem med blogspot just nu. Jag hoppas det ordnar sig. WordPress fungerar (peppar, peppar) väldigt bra just nu. Dom har verkligen förenklat bildhanteringen.

    Du verkar ligga långt före mig när det gäller chilisarna. Jag sådde mina första igår kväll och ska försöka mig på en omgång till ikväll. Det är lika spännande varje år 🙂

    Tack för att du tittade in. Ha en fortsatt fin vecka!

    Kram
    Anita

  18. Anita skriver:

    Kära storasyster Eva, det var väl ändå för eländigt. Ska du aldrig bli frisk 😦 Även om dom inte hittade något fel senast du var på VC så känns det nog som om du borde gå dit igen. Åtminstone borde du få någon dundermedicin mot hostan. Skönt att höra att du sovit inatt och att du i varje fall känner dig bättre. Du måste lova att inte åka iväg till jobbet för tidigt. Se till att vara hemma och vila riktigt ordentligt. Och jag förstår nu att du hatar te med honung, du får ta dig en rejäl Whisky 😉

    Thomas och jag mår jättebra (peppar, peppar är det väl bäst att säga) och nu håller vi tummarna för att du ska bli friskt. Jag hoppas att Kjelle är frisk nu och att han inte åker på din nya förkylning. Vi behöver alla ljus, sol och värme så vi får bygga upp vårt immunförsvar tror jag.

    Varmaste kramarna
    Chillasyster

    PS! Hoppas i varje fall att du kan komma till körstarten nästa vecka. Jag har lagt ut lite info på körbloggen.

  19. Cathy skriver:

    Underbara bilder trots regn. En fin resa runt Irländska trädgårdar. Kommer att vilja åka dit själv nu, vi var ju till Irland förra året men hann inte se så många trädgårdar då.
    Ha en skön vecka även om det blivit kallt igen. Solen sken på oss när vi landade på Arlanda igår i alla fall och även en bra stund idag när jag gick ut en runda i skogen. Det kändes lite underligt att klä på sig varmaste stövlarna och täckbrallor och nya mössan (köpt på Victoria Markets i Melbourne och stickad av possum ull, merino och siden). Nu ska jag snart gå isäng och fortsätta sova ikapp 🙂
    Kram, Cathy

  20. Anita skriver:

    Cathy … välkommen hem! Efter kylan kom dagens snöfall och till helgen ska det bli riktigt kallt, minus 20 på natten mot lördag. Kul med stickad mössa från Melbourne. Den kan nog behövas nu 🙂

    Tack för att du tittade in. Hoppas du börjat komma ifatt med sömnen och ha en fortsatt fin vecka!

    Kram
    Anita

Kommentera

