Amaryllis 2012 – Slutrapport

Så var det då dags för en slutrapport för mitt första försök att driva upp amaryllisar till jul. Det har gått över förväntan. Jag skickade efter 5 olika sorter från odla.nu och 4 av dom kommer att blomma över jul, en kommer att vara utblommad men har glatt mig under hela adventstiden. Här följer en liten bildkavalkad.

Vi börjar med den som blommade först och som snart är utblommad, ”Très Chic”. Jättevackra blommor men mindre än jag trodde. Bara en stängel men jag kommer att klippa av den och se om det kommer en till.
20121216TresChic

Den andra som blommade och som fortfarande blommar fint och som dessutom har en ny stängel på gång är den rödvita ‘Samba’ …
20121222Samba

En helt fantastiskt mörkröd är ‘Carmen’. Stora blommor och även här är ytterligare en stängel på gång. Mycket svårfotograferad, blommorna är egentligen ännu mörkrödare …
20121222Carmen

Som en riktigt gräddbakelse med strimmor av rosa är ‘Aphrodite’, bara en stängel än så länge men löken är kraftig och fin och jag hoppas på att det ska komma en till …
20121222Aphrodite
20121220Aphrodite

Och avslutningsvis den vackra ‘Picotee’. Rent vit med en smal röd kant. Endast en stängel men även här hoppas jag på en till då löken är kraftig och fin.
20121221Picote

Jag måste säga att jag är mycket nöjd med mitt första försök när det gäller att driva upp amaryllisar. Nästa år kommer jag att satsa på ännu fler sorter för amaryllis är min favoritjulblomma.

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2012. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Amaryllis 2012 – Slutrapport

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Så vackra bilder du tagit! Blommorna görs verkligen rättvisa. Den sista var allt en tjusig sort. Aristokratisk på något sätt.

    God jul!

  2. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Åh, vad roligt att få se resultatet av dina vedermödor 😉 ‘Carmen’ ser ut att vara den finaste, ”so far”, i alla fall. Kraftiga fina blomblad och den ser så rak o fin ut. Visst är det svårt att fotografera blommor i motljus som är så mörka och då brukar jag hämta ficklampan och lysa lite försiktigt på blommorna eller vad det nu är jag ska fota. Om jag ids, alltså 😉 Ja du, det här var en variation med både en o två stänglar.
    De jag tittade på var vita, gräddfärgade och så fanns det någon ny sort som var helt grön vill jag minnas..lite spretiga blommor.
    Attans att man inte kan driva upp lökarna framåt vårkanten för många Amaryllisar är ju numer både vita o rosa och liknar äppelblommor och är så läckra såååå…. 🙂
    En nätvän satte ut en amaryllis i en sandhög i trädgården då den hade så fina gröna blad och tänka sig……den började blomma mitt i sommaren 🙂 Mycket ska man vara med om..
    Tack för visningen! Kramen, Agneta

  3. Eva, storasyster skriver:

    WOW chillasyster så vackra dina amaryllisar är!! Så många vackra varianter, seda gör ju dina bilder dem full rättvisa! Om drygt 5 timmar kommer ni hit! Vi gläder oss!
    Kramar
    Eva, Kjell och Nessie

  4. Åh så vackra Amaryllisar!! Den med tunn röd kant är fantastisk!!

    Jag önskar dig och din familj en riktigt god jul och ett fantastiskt 2013!!

    kram!

  5. Tammy skriver:

    Oj oj oj så vackra dom är Anita, och vad bra det gick :))

    Helt otroligt att se en blomma som blommar så vackert vid denna årstid!
    Men det förvånnar mig ju inte det minsta, du har verkligen gröna fingar 🙂

    Varm kram till dig och ett Gott Nytt år!

  6. Nilla|utanpunkt skriver:

    Bra jobbat! De är alla fina. God fortsättning och Gott Nytt År!
    lram
    Nilla

  7. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  8. Betty skriver:

    Så vackra bilder så här vid årets slut. Den vita Amarylisen med röd kant är ju underbar, hoppas du får flera blommor, när du lägger ner så mycket jobb.

Kommentera

