Chilepepparåret 2012 – Summering

Så var det då dags att summera chilepepparåret 2012. Det blev väldigt lyckat. Jag har en hel hylla i frysen med bara chilepeppar och jag har torkat massor som jag gjort flarn och pulver av. Och jag har använt massor i matlagningen sedan mitten av sommaren. Men vi tar allt från början …

Lördagen den 22 januari 2012
Detta var den stora ”sådagen”. Jag sådde i vanliga fyrkantiga små plastkrukor, 5-6 st i varje. duschade jorden med en liten blomdusch (ljummet vatten) så den blev helt genomfuktad men inte ”dyngsur” om man säger så. Sedan lade jag på lite Vermikulit ovanpå jorden för att hjälpa till att hålla sådden fuktig. Jag ställde krukorna i små miniväxthus med ”locket på glänt”.

För att sådderna skulle gro så fort som möjligt krävdes värme. Mitt varmaste ställe är i vardagsrummet ovanför ett element. Där ställde jag en del av sådderna. De andra fick stå i mitt blomsterrum där jag hade dörren stängd och växthusbelysningen på för att det skulle bli så varmt som möjligt. Temperaturen låg på båda ställena runt 25 grader.

Sådderna grodde snabbt och redan efter en vecka syntes de första groddarna. Efter ett par veckor hade de flesta grott. ‘Fish’ och ‘Blue Christmas’ var de som var långsammast. I mitten av februari skolade jag om för första gången och så här såg de omskolade plantorna ut den 22 februari, precis en månad efter det jag sått dom.

Den 4 mars var det dags för omskolning nummer 2 i en lite större krukmodell.

Dom fick vara kvar inomhus under växtbelysningen till slutet av mars då dom fick flytta ut i uterummet. De här bilderna är från den 25 mars.

De chilepepparsorter jag hade det här året skrev jag om i detta inlägg.

Alla plantor tog sig fint. Jag knipsade av blommorna så att dom skulle kunna växa till sig men en Hungarian Hot Wax lät jag vara och redan den 9 april hade den flera frukter på gång.

I slutet av maj planterade jag om till ”slutkrukorna”. De flesta fick stå i 7-liters. Några fick nöja sig med 5-liters men en kraftig planta av var sort fick en 12-literskruka. Det var ett litet experiment för att se om dom skulle bära mer frukt i stora krukor. En som definitivt gillade den stora krukan var ‘Inchanga’, en sort som jag köpte frön av när vi var i Sydafrika hösten 2011. De andra sorterna klarade sig bra med 7-liters krukor och det blir nog i huvudsak det jag kommer att satsa på till nästa år.

Inledningen på sommaren blev extremt kall och blöt. Nu hände inte så mycket med odlingarna trots att dom stod i uterummet. Förmodligen saknade dom (precis som vi) solen. Den enda som bar frukt i maj, juni var ‘Fireworks’. Den använde jag, mest i kalla såser.

De sorter som mognade först, förutom då Fireworks, var Hungarian Hot Wax och Jalapeno. Dom ostfyllde vi eller använde i matlagningen. Jalapeno är jättegod att ha i omelett.

Inte förrän i mitten av augusti började mognaden komma igång på allvar.

När dom väl kom igång så gick det snabbt och vi kunde under sensommaren njuta av chilepeppar så gott som dagligen i matlagningen.

Hösten kom och det började bli dags för skörd och förvaring på olika sätt.

En del sparade jag i kylen i en hög plastburk med ett litet ”vädringslock” som jag lät stå öppet. Det har funkat jättebra. Dom har hållit sig färska i ett par månader och den här bilden tog jag den 4 november då det inte är så många kvar men dom är fortfarande som nyskördade. Mycket bättre än att förvara dom i en plastpåse med lufthål som jag gjort tidigare år. Då har dom möglat på slutet. Jag tror att knepet är att det är en så hög låda, det blir då väldigt mycket luftväxling runt frukterna och det blir inte för fuktigt.

Nu var det också dags för torkning. Jag delade frukterna i små bitar …

… och torkade dom i ugnen på ca 50 grader med ugnsluckan på glänt …

Dels torkade jag för att använda som flarn, dels torkade jag för att mala till pulver. För att kunna mala till pulver behövde jag en elektrisk kaffekvarn. Jag letade länge i affärerna i Södertälje men hittade ingen. Till slut hittade jag en för 200 kronor på net-on-net av märket ‘Melissa 645-141 Coffeegrinder 119372’.

Nu har jag massor av torkad chilepeppar för att använda i matlagningen under det kommande året …

Jag har också massor i frysen. Det fungerar jättebra att frysa chilepeppar. Den blir som färsk. Jag styckfryser den på samma sätt som man alltid gjort med exempelvis blåbär. Dels så hackar jag den och lägger hacket på matlådelock som jag sätter in i frysen ett par timmar innan jag lägger dom i plastburkar. Att jag använder matlådelock beror på att dom inte är så stora och att jag därför kan få in dom på olika ställen i frysen där det finns lite ledig plats.

Samma sak gör jag med favoriten ‘Monkeyface’ …

… som vi använder hela vintern för att fylla med ost och gratinera, jättegott …

Och så här ser det ut på ”chilepepparhyllan” i frysen. Just på den här bilden pågår styckfrysning av ‘Monkeyface’. I de små burkarna finns tidigare infryst chilepepparhack av olika slag …

En hel hylla är alltså reserverad för chilepeppar. På den hyllan finns också tärnad engelsk cheddarost som jag köpte i maj när jag var där på trädgårdsresa. Utmärkt att använda för ostfyllda ‘Monkeyface’.

Den 17 november så torkade jag de sista chilepepparfrukterna för säsongen 2012. Nu har jag skördat all min chilepeppar och jag har slängt plantorna. Alla utom två ‘Blue Christmas’ som jag inte planterade om i våras utan som stått kvar i två små krukor hela säsongen. Det har gjort att dom blivit som små krukväxter, endast ca 20 cm höga och kompakta och fina. Dom är de enda jag kommer att övervintra. Hade tänkt pröva att övervintra ett par till men tordes inte då jag såg ett par vita flygare omkring dom. Prövade också att ta ett par sticklingar på min ‘Inchanga’ men jag är tveksam till att dom kommer att ta sig. Det får tiden utvisa.

Detta var alltså 2012 års chilepeppar-rapport. I december är det dags att skicka in en beställning på nästa års fröer och i januari är det dags för nya sådder. Cirkeln är sluten.

Det här inlägget postades i Chilepeppar, Chili. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Chilepepparåret 2012 – Summering

  1. Trvligt att få veta lite mer om chile-peppar och tack för det fina bildspelet i förra inlägget. Verkligen härliga bilder!/Titti

  2. Cathy skriver:

    Wow, vilken chili energi 🙂 jag har lagt några stycken av min Hungarian Black i frysen men resten har jag torkat. De har bara legat utspridda på en bricka, först i uterummet men när det blev lite väl kallt, inne i vardagsrummet, när det torkat ordentligt har jag lagt dem i en glasburk. Maler vid behov i kaffekvarnen. Nästa år ska jag då prova att så av alla de fina chilisar jag fick av dig. Ska nog ta ner gamla akvariet igen, det är utmärkt att så frö i och så har man lampan med så det går att hålla dagsljus så länge man vill.
    Idag har det snöat här igen på förmiddagen, nu är kl halv 1 och det är mulet och grått. Funderar på om jag ska gå en liten promenad eller inte…..
    Trist att ni har såna problem med internet, vi har haft Telia i många år utan problem, men nu har vi comhem för vi fick högre hastighet me det och nån sorts bra avtal genom att radhusföreningen har comhem. Det funkar bra. Vi skulle knappast klara att jobba hemifrån utan bra internet. Hoppas det löser sig för er.
    Ha en skön vecka.
    Kram, Cathy

  3. Hélena skriver:

    Vilket himla bra inlägg om chili. Jag odlar några plantor varje år men vet aldrig vad jag ska göra av dom sen… Typiskt mig! Tjejen som du tror är din före detta kollega har initialerna ES och är en galet duktig sångerska. Hon sjöng på vårt bröllop 🙂 Klart du ska gå nästa år, hör av dig så fixar jag biljetter.
    Kram Hélena

  4. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

