Blommig fredag – Ljusglimtar

Veckans tema för Blooming Friday / Blommig fredag hos Hélena på ”Bland rosor och bladlöss” är ”Ljusglimtar”.

Ljusglimtar … funderade länge hur jag skulle tolka det temat. När jag är ute och går har jag allt som oftast kameran med mig och då söker jag ljuset. Ibland händer det att en liten, liten ljusglimt träffar något där dess omgivning ligger helt i skugga. Det har alltid fascinerat mig. Här har en ljusglimt träffat spetsen på ett blad …

Och här en marguerite som liksom sträcker sig mot och träffar ljuset påhejad av de andra som befinner sig i skugga …

Eller som här. En bro i en dalgång som låg helt i skugga … förutom grenen som var solbelyst …

Men det kan också vara ett stråk av ljus som lyser upp en i övrigt skuggig björkdunge om hösten …

Eller en mörk, kall och mulen januaridag, då våren känns långt borta men man ändå kan ana ljuset i form av ett lätt rosa skimmer långt där bakom molnen.

Fast man kan ju också tänka på annat när man tolkar temat. Nu närmar vi oss den mörka årstiden och då gäller det att ta tillvara alla ljusglimtar innan våren kommer åter.

Det kan var något så enkelt som en fikapaus med en trädgårdstidning …

… eller färska jordgubbar och glass i november …

Och hur glad är man inte över december som lyser upp med advent och jul …

Och så småningom … frösådder med tillskott av ljus …

Och innan vi vet ordet av tittar små gula solar upp ur snön och gäckar vintern. Ljuset är på väg tillbaka …

Och sist men inte minst. Blommig fredag tycker jag är en riktigt ljusglimt. Och att kunna gå in på olika trädgårdsbloggar och få inspiration, främst under den mörka årstiden … det är härliga ljusglimtar för mig.

För att uppleva andra ljusglimtar kan du klicka här.

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Blooming Friday. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Blommig fredag – Ljusglimtar

  1. Anette skriver:

    Ljusstråk, som det i björkdungen, är något som mina ögon också söker.
    Bilden på vintergäcken väcker vårlängtan hos mig.
    /Anette

  2. Vad många härliga ljusglimts-bilder! Den med margueriten är verkligen WOW! Men visst en go-fika och en härlig tidning/bok är väl en riktigt härlig ljusglimt! /Anette i Huskvarna

  3. www.tradgardsdrammar.blogspot.se skriver:

    Å så fina bilder du bjuder på.Nu blev jag glad.MVH

  4. Maria skriver:

    Vilket hoppfullt inlägg! Tack! Hälsningar Maria

  5. Åh, vilka vackra bilder!! Tänk när frösådderna kommit så långt:). Underbart ljus i björkdungen.
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

  6. Ninni skriver:

    Vilka underbara ljusglimtar och bilder du bjuder på…=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

  7. Berit skriver:

    Vilka helt underbara bilder på många ljusglimtar!!
    Ha en underbar helg!!

  8. Veronica skriver:

    Fint och bejakande inlägg om att se det ljusa här och nu! Vi får hoppas att det går riktigt fort tills ljuset återvänder på riktigt för nu är det väldigt mörkt. Skönt att advent kommer snart så vi kan skapa ljusglimar inomhus och utomhus själva 🙂

  9. Gunilla skriver:

    Härligt inlägg med fina ljusglimtar.

    Trevlig helg

  10. Fotot med björkarna är helt magiskt! Visst måste vi ta vara på alla ljusglimtar som vi kan finna i novembermörkret. Ha en bra helg.

  11. Marit skriver:

    Så flotte bilder du viser frem! Du har virkelig fått fanget et magisk lys på bildene dine 🙂
    God helg!

  12. Bettina skriver:

    Å, så fina bilder! De lyser upp mitt november, jag lovar. Och jag har nog ungefär likadana enkla nöjen så här års. En fika och trädgårdstidning muntrar upp. Tur att man ändå har förmågan att njuta av sådant, och av en solstråle på ett löv under sommarhalvåret 😉

  13. Gela skriver:

    Vilket helt underbart livsbejakande inlägg!!! och vilka fina bilder!!! Vilken underbar bro. ja alla bilder var vackra.
    Önskar dig en riktigt fin fredag kväll/Gela

  14. Lotta skriver:

    Din tolkning av dessa ljusglimtar är helt underbar och inger verkligen hopp om vad som komma skall!
    Kram Lotta

  15. anna skriver:

    Oj, vilka fina bilder. Du inspirerar mig att ta mig ut med kameran. Ha det gott!

  16. Vivian skriver:

    Härliga ljusglimtar.
    Ha en skön helg
    Vivian

  17. Mias Trädgård skriver:

    Mmmm, vilka härliga ljusglimtar du bjuder på! Ha en riktigt trevlig helg! 🙂 Mia

  18. Leena skriver:

    Underbara bilder på små ljusglimtar! Och de konkreta ljusglimtarna kan jag bara hålla med om.
    Önskar dig en skön helg!

  19. Tamara skriver:

    Kul att se hur ett och samma tema kan tolkas på så många olika sätt! Bilden med bron är fantastisk tycker jag. Ja, även de andra, men den smäller högst!

    Ha en härlig helg!
    PS – hit kommer jag fler gånger 🙂

  20. mia skriver:

    Stiligt, helt enkelt 🙂

  21. Marie skriver:

    Helt underbar tolkning och fantastiska foton! Ha det riktigt fint nu! Kram

  22. lunasblogg skriver:

    Åh, så många fina ljusbilder på naturen du visar! De värmer.
    Luna

  23. Lena/isis skriver:

    Super fina tolkningar.

    Kram

Kommentera

