Ljus i Allhelgonatid …

Traditionsenligt har vi nu varit och tänt ljus på kyrkogårdarna och i minneslunden. Som vanligt blir man alldeles överväldigad över hur vackert det är just den här kvällen på året.

Vi började med att besöka Grödinge kyrkogård. Den ligger vid Kyrksjön och jag brukar alltid ta kort över sjön. Nästan alltid är det totalt vindstilla och så var det idag också. Hade det inte varit för näckrosbladen som skymtar nederst i bild hade man kunnat rotera bilden, så stilla låg sjön.

Vi åkte vidare mot Södertälje kyrkogård. När vi gick mot graven så brann himlen ovanför min gamla skola, Rosenborgsskolan.

I minneslunden var det så stämningsfullt. Vi tände våra ljus och mindes våra kära tillsammans med alla andra besökare. Trots att det är så mycket folk i rörelse på kyrkogårdarna den här kvällen är det så lugnt och fridfullt.

Nu är vi hemma igen och ska laga allhelgonamiddag som vi ska äta i uterummet. Hoppas ni alla har en fin allhelgonakväll och får en fortsatt fin helg.

Uppdatering 23:30: Vi tittade ikväll på ”Så mycket bättre”. Magnus Uggla sjöng Olle Ljungströms låt ”Jag och min far”. Oerhört stark text och oerhört bra framfört. Passar så bra denna dag. Klicka på denna länk och lyssna. Det står att den ligger kvar 30+ dagar på TV4 Play så det finns tid att lyssna.

Det här inlägget postades i Allhelgona. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ljus i Allhelgonatid …

  1. Liane skriver:

    Vi har också tänt ljus för våra kära änglar som vakar över oss. Så fina bilder över sjön och över fin gamla skola.

  2. Anita skriver:

    Liane … ja det är så vackert och fridfullt på kyrkogårdarna allhelgonakvällen. Och det var nästan som himlen också brann denna sena eftermiddag.

  3. Eva, storasyster skriver:

    Hej kära chillasyster!
    Vi var vid minneslunden ganska tidigt och skymningen hade inte kommit ännu, men det var så vackert och fridfullt ändå. Jag stod länge och tänkte på de nära och kära som jag just tänt ljus för. Senare på kvällen hade vi skaldjursfrossa! Det var jättegott! Stuvningen jag gjorde till den gratinerade hummern var helt ljuvligt! Synd att du inte tål skaldjur allra goaste chillasyster. Men det finns ju så mycket annat gott att äta. Jag tittade på och lyssnade på Så mycket bättre och tårarna ranna när Magnus Uggla sjöng Jag och min far. Den grep nog alla litet till mans.
    Idag har jag varit hos mamma och då fick jag uppleva stunden ännu en gång när Magnus Uggla sjöng, eftersom vi tittade på reprisen av Så mycket bättre. Hoppas den är med på skivan som ges ut, alla fina melodier är ju inte det tyvärr.
    Hoppas du och Thomas får en skön avslutning på helgen!
    Kramar
    storasyster, Kjell och Nessie.

  4. Ulla skriver:

    Ja, det är vackert på kyrkogårdarna på Allhelgonahelgen. Vi var också och tände ljus igår. Det är väldigt stämningsfullt och fint.
    Och det är dina bilder också, stämningsfulla och vackra.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  5. Åsa S skriver:

    Vilka underbara bilder kära storasyster!
    Vi var till kyrkogården både lördag o söndag, lika vackert båda kvällarna! Minneslunden på Södertälje kyrkogården är helt underbar och än vackrare med alla ljus nu vid allhelgonnahelgen.
    Kram från lillasyster

  6. Nilla|utanpunkt skriver:

    Superb bild av Kyrksjöns spegel, och det där gula penselstråket av vass – naturen är verkligen en konstnär. Ha det gott!

Kommentera

