Laktosfri Tiramisu

Tillägg 2016-01-13

Det här inlägget har visat sig vara det mest lästa på min blogg, månad efter månad, år efter år. Inlägget skrev jag mest för min egen skull, för att komma ihåg hur jag gjorde den gången min laktosfria Tiramisu blev ett acceptabelt alternativ till originalet (med Mascarpone) men eftersom så många verkar läsa det så vill jag komplettera det lite.

Receptet är för två personer.

Ursprungsreceptet är med Mascarpone men jag har kompletterat det med en laktosfri ”Mascarpone”-variant. Så här gör jag:

  • 2 ägg
  • 1/2 dl florsocker
  • 1 kopp starkt kaffe (det fungerar bra med Nescafé)
  • 2 msk konjak
  • 8 st Italienska kakor som kallas ”Ladyfingers”. De jag köper heter Vicenzovo och brukar finnas överallt

(125 g Mascarpone för dom som tål laktos). Här nedan följer det laktosfria alternativet till Mascarponen:

  • ca 100 g Valio laktosfri Cream Cheese naturell (finns inte den går det säkert med någon annan naturell cream cheese men jag har bara använt Valio själv så därför skriver jag det i receptet)
  • ca 2 – 3 msk laktosfri Creme Fraiche 34%
  • Eventuellt ”Några skvättar” laktosfri grädde

Först brygger man en kopp kaffe eller gör en kopp Nescafé och tillsätter två msk Konjak så att det momentet är klart.

Steg två (om man använder det laktosfria alternativet) är att blanda ihop Cream Cheese, Creme Fraiche och grädde till en kräm. Den ska vara ganska fast. Man får pröva sig fram. De senaste gångerna har jag skippat grädden och det har gått bra.

Därefter delar man på äggen och lägger äggvitor och äggulor i varsin skål.

Äggulorna vispas tillsammans med florsockret tjockt och poröst och därefter tillsätts den laktosfria krämen eller Mascarponen om man tål laktos.

Därefter vispas äggvitan till hårt skum och vänds försiktigt ned i smeten.

Nu är det dags att varva Ladyfingers med kräm. Jag gör dom som ”bakelser”. En vanlig matlåda (med så höga kanter som möjligt) brukar vara idealisk.

Tillägg 2016-01-13: Förr använde jag en matlåda per bakelse men har nu en matlåda för båda ”bakelserna” och lägger dom längs varje kortsida.

Jag börjar med att breda ut lite, lite smet i matlådan, dom ligger bättre på plats då. Därefter är det dags att lägga på det första lagret av ”Ladyfingers”, två per bakelse. Därefter häller jag rejält med kaffe/konjak över kexen med hjälp av en tesked. Jag har även prövat att doppa kexen i kaffet men tycker dom blir för uppblötta. Det tar lite tid att hälla på själv men blir bra. Men snåla inte med vätskan, det är den som ger mycket av den goda smaken. Försök också att inte få för mycket vätska utanför kexen.

Nu är det dags att lägga på ett lager smet på varje bakelse. Därefter läggs nästa lager kex på. Kaffe/konjak droppas på på samma sätt och sedan är det dags att avsluta med ett rejält lager av smeten.

Nu ska bakelserna in i kylen. Och här tycker jag tiden är viktig. Ibland har jag gjort bakelserna på morgonen för att äta dom på kvällen men nu försöker jag att låta dom stå i kylen ett helt dygn. Och jag tycker det blir skillnad. Bakelsen sätter sig mer och smakerna går ihop ordentligt.

Här är en bild från 2012 innan jag satte in matlådan i kylen. OBS! På den här bilden är det bara 1 ”bakelse” i matlådan. Nu för tiden lägger jag dom alltså åt andra hållet och får plats med 2 bakelser och då blir det heller inte lika mycket kräm som flyter ut på sidorna.

När det är dags att servera dom läger jag över dom på varsin talrik och pudrar över kakao. Det fungerar att pudra redan i matlådan men jag gillar när det kommer lite puder på sidan om också. På bilden nedan, från 2012,  har jag också rivit lite choklad över men det har jag slutat med, den är så god ändå att det är onödigt.

Ibland brukar jag på kul lägga en bit papper som jag klippt i något mönster innan jag pudrar över kakaon. Det kan vara ett hjärta eller som i det här fallet ett ljus. Bilden nedan är från 2015 och man ser att bakelsen håller ihop lite mer än på bilden ovan. Det beror nog främst på att den stått ett helt dygn i kylen (den övre stod 6 timmar). Ytterligare en orsak kan vara att jag gör smeten lite fastare nu, har ju dragit ned på eller helt skippat grädden.

Tiramisu2015

Det finns säkert andra recept att tillaga laktosfri Tiramisu men det här är mitt och jag tycker det är helt ok.

Och till slut … vare sig ni tål laktos eller ej … Tiramisu smakar himmelskt gott🙂

Det här inlägget postades i Laktosfritt, Matrecept, Tiramisu. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Laktosfri Tiramisu

  1. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Oj så mycket godis jag hittar här! Märkligt sammanträffande för just i dag så hittade jag en glassbytta i frysen med Tiramisuglass och själva glassen smakade inget alls men resten var gott. Första gången jag testat denna glassen. Din variant är betydligt godare än glassen men man tager vad man haver🙂 Ursnygga tallrikar har du i alla fall och tror nog att jag kommenterat just dessa tidigare om jag nu inte missminner mig alldeles. Lagom med diskret blå dekoration så att det som ligger på tallriken frestar ögat.
    Nu har jag tittat på Körtslaget på teve och hade faktiskt önskat att team Hoffsten vunnit men så blev det icke utan det var team Putte som tog hem segern. Nåja, båda amatörkörerna var bra och det är en mycket trevlig underhållning tycker jag som gillar musik. Variation till alla blodiga deckare.
    Trevlig helg! Kram, Agneta

  2. Charlotte Hakansson skriver:

    Mums – så frestande.
    Inte underligt att det kallas tiramisu.
    Pick Me Up – tror jag man skulle kunna översätta det till på engelska. Dra upp mig. Ryck upp mig. Någonting sådant.
    Det lilla ”su” på italienska betyder inte bara på, utan även upp, ovanpå, lite åt det hållet.🙂 Lotta

  3. Anita skriver:

    Agneta … jo jag kommer ihåg att du kommenterat mina tallrikar förut och att du gillar dom🙂 Tiramisu har alltid varit en av mina favoriter men jag har alltid fått ont i magen när jag ätit den även om jag tagit laktostabeltter. Är därför glad att jag lyckades få till en laktosfri variant så att jag kan njuta av tiramisu igen. Det finns säkert flera andra varianter för att få ett laktosfritt alternativ till Mascarponen men det här fungerade jättebra.

    Lotta … förstod nog att ‘su’ kunde betyda ‘upp’ också för vill man bli ”uppryckt” ska man äta Tiramisu🙂

  4. Sylvia Ekström skriver:

    Hej Anita, ska verkligen ta och prova ditt recept på Tiramisu snart. Nu har jag läst igenom receptet så jag vet vad du har för råvaror. är just nu inne i en intensiv slutfas på pluggandet så Tiramisu får kanske bli en eftersätt när vi tillagar en ”avslutningsmiddag”, alltså när vi pluggat färdigt. Kanske middagen ska gå i det Italienska tecknet. Härligt att se alla dina Amarylis, blir verkligen avundsjuk. Ha det bra så hörs vi, Sylvia http://matpafotbollsvagen.blogspot.se/

  5. Anita skriver:

    Hej Sylvia … så bra att du påminde mig. Tror bestämt att vi också ska göra Tiramisu snart igen. Hoppas du kommer att gilla min variant. Jag tycker den är helt ok och garanterat laktosfri.

    Lycka till med slutfasen i pluggandet. En middag med inspiration från Italien som avslutning låter väl inte fel.

    Ha det gott så hörs vi!
    Anita

Kommentera

