Hibiskusglädje …

Av någon anledning trivs hibiskusar väldigt bra hos mig. På våren är jag jättetuff mot dom och klipper ner dom så att bara ett par dm av stammarna återstår. Efter det sätter dom igång att växa … och växa … och växa. När nästa vår kommer så täcker dom i princip hela vardagsrumsfönstren och jag klipper dom igen och cirkeln är sluten.

Jag planterar inte om dom varje år utan kanske vartannat eller ibland till och med vart tredje. Ibland får dom lite ohyra men då ställer jag dom i badkaret ett par gånger och och ger dom en rejäl dusch och sedan är ohyran borta. Har aldrig behövt använda vare sig såpvatten, Provado eller dylikt.

Under sommaren får dom lite gödning, typ Blomstra.

Den äldsta är en rosa som säkert är 25 år vid det här laget. Den är i grunden rosa vilket syns på bilden nedan.

… men en gren får blommor i en helt magiskt blodröd färg. Fantastiskt stora vackra blommor (större än de rosa). Jag blir lika glad varje gång just ”den grenen” börjar blomma …

Så har jag en vit. Den har också jättestora blommor och ett vackert rött öga …

En annan som också har ett rött öga är min gula. Färgerna påminner mig om en drink jag gillade i min ungdom, San Francisco, som bland annat innehåller gul apelsinjuice och några stänk röd grenadin, precis samma färgkombination som min hibiskus.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att inte ha någon mer hibiskus men så gick jag förbi en orange i någon affär… ja jag gick ju inte förbi den utan jag stannade och plockade upp den och tog den till kassan och vips så var hibiskusfamiljen utökad.

Men nu ska jag inte ha någon mer hibiskus. I varje fall inte någon ”innehibiskus”. Men jag är bra sugen på en blå frilandshibiskus att ha i kruka på altanen och förvara i uterummet över vintern. Ännu har jag lyckats stå emot men man vet aldrig. Råkar jag gå förbi en blå frilandshibiskus så blir det nog likadant som med den orange … jag går nog inte förbi den.

Det här inlägget postades i Hibiscus, Hibiskus. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Hibiskusglädje …

  1. Linda skriver:

    HAHAHAHAHA!!! Är imponerad av att du upptäckte det. Jag var genast tvugngen att gå och kika i fröpärmen och visst är det Lord Nelson. Men hur det ska gå att utläsa Ildi har jag inte en aning om. Inte undra på att jag tycker att Udi är så lika mina Ildi – köpte fröer från Impecta 😉 De såg betydligt godare ut i Impectas katalog än på bilden på Lord Nelsons påse.

    Ser fram emot fröer. Har tagit in en Red Bitch för slakt i dag – så fort fröerna har torkat lite kommer de på posten. Borde också bli i början av nästa vecka 🙂

    Ha en skön kväll 🙂
    //Linda

  2. Linda skriver:

    Jag förälskade mig i en tuggummirosa hibiskus på Kap Verde för nårga år sedan. Har letat sedan dess och blev jätteglad när jag hittade en likadan. Den har blommat ända till nu, men nu står den bara i ett fönster och ”är”. Skulle jättegärna vilja ha lite tips, för jag vill så gärna att den ska fortsätta trivas här. Vilket väderstreck har du dina i och ungefär hur varmt? Hur ofta vattnar du dem och hur mycket gödning ger du? När du planterar om på våren, ger du dem större kruka då? Får de någon särskild sorts jord? Och var har du dem på sommaren? Inomhus eller kanske ute och i så fall hur soligt? Några andra bra saker jag bör tänka på? Ursäkta alla frågor, men jag vill verkligen klara av den. Måste också säga att dina hibiskusbilder är fantastiska. Så skarpa, klara och fina – i synnerhet den på den röda hibiskusen i motljus.

    //Linda

  3. Landbohaven skriver:

    Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder af dine smukke hibiskus.
    Tak for kigget.
    Ha` en dejlig aften.

  4. Ulla skriver:

    Vilka härliga hibiskusar du har! Jag tycker jättemycket om hibiskusar, men för mig är det tvärtom, jag lyckas aldrig med dom. Jo, frilandshibiskusar har jag haft flera stycken. De växte mig över huvudet till slut. Men de vanliga har det gått sämre med. Men nu blev jag sugen på att prova igen.
    De är ju så vackra!
    Kram Ulla

  5. Precis som Ulla ovan så lyckas jag aldrig med mina innehibiskus, medan däremot den blå ute blir jättefin varje år. Kan ju bero på att den rör jag inte…..Hm!
    Just nu har jag massor av krukväxter, tog in dom som stod på altanen, men när dom gått till sällare jaktmarker så kanske man skulle testa lite med några hibiskus. Dom är ju jättesnygga – och dina bilder väckte habegäret! Underbara bilder helt enkelt!!

  6. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Men så otroligt att du lyckats bevara dina Hibiskusar så länge och vilket bra tips att dom ska beskäras rejält. Du är modig du 😉 En vacker blomma och även bladen men inte trivs dom här inte, tyvärr. Fastnade för blå…men såklart ska den har extra omsorg i form av växthus m.m och sådana finesser finns inte på stora gräsmattan som tillhör en hyresrätt. Kanske vore en idé att framföra till fastighetsägaren som undrar om vi vill har lite fint i rabatterna…som det var förr i tiden och det vill vi, såvida inte hyran blir ännu högre, för det finns gränser som är passerade.
    Hoppas du mår bra och att regnet som vi har här inte drar sig upp till dig under lediga helgen!
    Varm kram, Agneta

  7. Cathy skriver:

    Oh vilka underbara hibiskusar. Jag älskar den mörkare röda, bild nr 2. Jag har haft hibiskusar ett par omgångar men inte lyckats så bra som du. Ska prova igen och testa din metod. Idag har vi rensat lite mer i trädgården, i den eviga blötan! Har klippt ner astilbe i en rabatt och dragit upp vissnade dahlior och andra sommarblommor. Mycket har fortfarande blommor och då känns det ju tufft att dra upp men snart blir det väl frost och svårare att få upp dem så det var bara att blunda och dra :-). Köpte lite krokuslökar på rea hos plantagen igår och satte ner bland annat i en stor kruka som klarar att stå ute hela vintern. Annars kommer jag nog att vänta med mycket av nerklippning och rensning till i vår den här gången. Klematisarna till exempel.
    Det har i alla fall bara varit lite regn idag så man får väl vara glad. Igår var det ju eländigt regnigt och trist. Vi får hoppas på en trevligare november nu när det varit novemberväder redan i oktober.
    Kram, Cathy

  8. Storasyster skriver:

    Jag har ju sett dina fantastiska hibiskusar på riktigt! Det är tur att jag inte är hos er någon längre tid, kära chillasyster, får då hade nog hibiskusarna fått spinn för länge sedan! 🙂
    Kram
    Storasyster

  9. Maria Nygren skriver:

    Hej Anita!
    Jag har 4st Hibiskusar, två i lagom storlek sen 2 som har rännt iväg.
    Du skriver att du klipper dina riktigt tufft på våren och jag måste göra något med mina ”björnar” samtidigt är jag orolig för att jag förstör eller rent av tar livet av dem!! Antar att det inte spelar någon roll om det gäller hibiskus med blommor som är dubbla (eller fyllda), eller?
    Kan du hjälpa mig med tips hur jag ska attackera problemet om du får foton?
    Mvh Maria Nygren

Kommentera

