Capsicum annuum – Blue Christmas

Min snyggaste chileplanta i år har varit Blue Christmas. Den får frukter i mängder med olika färger. Jag har också upptäckt att färgen på bladen blir annorlunda beroende på om dom står utomhus i solen eller ljust men skyddat från direkt solljus som hos mig är i mitt uterum.

Dessvärre har jag missat att ta foton på den som stod ute, trots att bladen blev fantastiskt snygga, alldeles mörkt blålila. Den enda bild jag har är en som ska förpassas till papperkorgen. Bladen ligger i total oskärpa men det går ändå att se den mörkt blålila färgen. Den dominerande färgen på frukterna på den som stått ute har också varit mörkt lila.

Den som stått i uterummet har fått mängder med olika färger på frukterna… rosa, orange, röd, ljuslila och mörklila. Men här har alltså bladen fått betydligt mer grönt i sig även om ådringar och stammar fortfarande är mörka. Den här bilden har jag tagit nu i september, det är därför bladen börjar se lite skamfilade ut. Inte så många lila frukter på den här bilden heller.

Igår skördade jag samtliga Blue Christmas. Jag måste börja kasta mina chileplantor och ge plats åt annat i uterummet. Men jag kommer att spara en liten, liten planta som jag haft i en liten, liten kruka. Den tänkte jag övervintra i köksfönstret. Och så har jag sparat frukter att ta frön ifrån förstås.

Här ligger alla frukterna och väntar på att bli hackade och frysta.

Visst ser det läckert ut med frukter en masse i en skål men den här chilisen tycker jag förtjänar att få visa upp sig ”en och en” … i hela dess färgprakt. Jag lade upp dom på en vit tallrik och vips blev den en chiletavla …

Men hur snygga dom än är … i eftermiddag kommer jag att hacka, styckfrysa och slutligen lägga dom i en plastlåda som förpassas till frysen. Kanske kommer jag att ta fram lite när jag ska göra chile och honungsgravad lax till jul. Det skulle väl passa bra, den heter ju faktiskt Blue Christmas.

Det här inlägget postades i Chili. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Capsicum annuum – Blue Christmas

  1. Eva, storasyster skriver:

    Hej kära chillasyster!
    Tänk att chli kan vara så vackra och så färgglada! En riktig färgpalett du har dukat upp på brickan! 🙂
    Mysigt att få träffa dig och lillasyster Åsa i går i kyrkan! Nu ses vi inte på en dryg vecka och det känns litet tomt!
    Hoppas du får en fortsatt skön söndag! Hälsa Thomas så gott!
    Bamsekramar
    storsyster Eva, Kjell och Nessie

  2. ÅsaV skriver:

    Snygga och frestande bilder! De ser verkligen läckra ut när de ligger samlade i alla regnbågens färger i skålen och på fatet. Och LILA chilli visste jag inte ens att det fanns! Kul att få ta del av dina trädgårdseskapader!

  3. Cathy skriver:

    Härliga bilder! Ska bli så kul att få prova att odla alla dina fina chilisar nästa år. De ligger nu på vårt matbord i ett hörn och torkar. Jag klippte av alla resterande Hungarian Black chilisar från plantan igår och slängde ut plantan, den hade börjat få någon sorts ohyra på bladen så det var dags.
    Kram, Cathy

  4. Åsa S skriver:

    Så vackra de är alla chilifrukter! En färgrik tavla blev det av tallriken. Förra helgen tog jag in plantan vi fick av er i våras. Bladen trillar av men frukterna börjar rodna så det kanske blir några chili att frysa åndå.
    Ha en härlig helg i det förhoppningsvis vackra vädret.
    Kram från lillsyrran

  5. nilla|utanpunkt skriver:

    Åh vilka läckra chillis, och så där på ett fat var det rena konsten!

  6. Ulla skriver:

    Det blev verkligen läckert, ditt fat med chilifrukterna! Färgstarkt skulle man kunna säga 🙂
    Kram Ulla

  7. Bella skriver:

    Jag och en kompis hade en lapp som vi hitade och så sökte vi på det så kom de upp till den här sidan så här slog det ”Chili Blue christmas ” och en annan sak ” Capsicum annuum” vad betyder det och vi är 11 år och vi hitade det i en skog i Skåne

  8. Bella skriver:

    😰😰😰😰😰😰😱

Kommentera

