Jag glömmer aldrig längtans blå blomma

Titeln på det här inlägget är fyndigare än man kan tro. Dels så längtar jag efter att en alldeles speciell blå blomma ska blomma hos mig till våren i himmelskt blå nyanser. Dels så såg jag blomman första gången för drygt 9 år sedan och jag glömmer den aldrig. Dessutom är det en sorts Förgätmigej.

Vi flyttar oss tillbaka drygt 9 år i tiden närmare bestämt till tisdagen den 15 april 2003. Då var jag på trädgårdsresa och besökte ”The Lost Gardens of Heligan”. En av mina favoritträdgårdar. Jag har varit där en gång till sedan dess.

Då, den 15 april blommade en underbart blå blomma med stora köttiga blad. Det visade sig vara en Nya Zeeländsk förgätmigej. Det korrekta namnet är Myosotidium Hortensia ‘Kopukapuka’ eller ‘Chatham Island Forget-Me-Not’.

Så här såg den ut …

Förra sommaren var jag på trädgårdsresa igen, i Dublin. Vi besökte bland annat en trädgård som heter Hunting Brook. Innehavaren, Jimi Blake, reser till olika delar av världen och tar med sig ovanliga växter hem. En växt var just den vackra himmelsblå förgätmigejen. Turligt nog sålde han några små, små plantor av den. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att köpa en.

När jag kom hem från Dublin blev jag sjuk och det blev aldrig av att jag planterade om den. Den stod hela vintern in sin lilla, lilla kruka och växte ingenting. Bara ett par små blad hade den. Våren 2012 planterade jag om den i en lerkruka och då satte den igång att växa. Den har vuxit fint hela sommaren och fått stora köttiga friska blad. Nu kommer dessutom några små bladrosetter på sidan om moderplantan. Den har inte blommat och jag vet inte om den kommer att göra det. Men jag hoppas att den ska göra det någon gång. Jag längtar verkligen efter att en dag få en himmelskt blå bukett av en förgätmigej hemmahörande i Nya Zeeland.

Så här ser den ut just nu.

Nu gäller det bara att lyckas övervintra den. Men klarade den förra vintern i sin lilla taniga kruka så vore det väl sjutton om den inte skulle överleva denna vinter också. Jag håller tummarna.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Jag glömmer aldrig längtans blå blomma

  1. Gunilla OJ skriver:

    Vilken vacker blomma! Jag har också varit på Heligan och det var en fantastisk trädgård. Vi var på Eden project också men Heligan var bättre. Skulle gärna åka dit igen! Djungeln var fantastisk och att de hade ett väldigt fräscht café gjorde inte saken sämre.

  2. Ruben skriver:

    Vilken tur att du hittade din blomma! Ibland kan man få ett väldigt stort (nästan ofattbart stort) måste-ha-begär! Men, oftast brukar det gå över rätt snabbt, t ex om man inte hittar växten i handeln. Men du kom ihåg din förgätmigej efter alla år! Det måste ju betyda, att du faktiskt var tvungen att ha denna växt. Jag håller också tummarna så att vi får se den blomma här på din blogg! Annars är den ju vacker med endast bladen också!! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Laila skriver:

    Den var verkligen fin! Även om du inte får blommor än på ett tag så har den verkligen vackra blad

Kommentera

