Skördetider …

Just nu är det bråda tider och bloggen har fått stå tillbaka lite. Samtidigt är det skördetider och det måste ju rapporteras så jag kan se nästa år vad jag gjorde så här i mitten av september 2012.

Förra helgen så plockade jag in alla växter som stod ute på altanen så nu behöver jag inte oroa mig för den första frostnatten. Mycket står i uterummet.

Visst är det trångt men många av växterna som står där är chile och dom kommer jag att kasta när dom är skördade. Men det finns en del av uterummet som vi själva får nyttja. Det är ett måste för från april till oktober så intas samtliga måltider härute.

Tomatskörden blev i år inte alls lika riklig som andra år. Jag odlar mina tomater ute och det har inte varit något höjdarår för tomatodling utomhus. Det tog tid innan dom började mogna och många har spruckit, troligen beroende på ojämn bevattning (man har ju inte kunnat styra vattningen med alla skyfall som kommit). Den senaste veckan har dessutom bladmögel slagit till så idag blev det att skörda de sista och sedan rensa bort alla plantor. Vi kommer troligen ändå att ha tomater september månad ut. Här är de körsbärstomater av olika slag som jag skördade idag. De som klarat sommaren bäst och gett rikligt med skörd är den gula lite avlånga sorten ‘Ildi’.

Och som pålägg tillsammans med ruccola och basilika är det oslagbart. Min favorit.

En tomat som stått i uterummet (Incas) får stå kvar ett tag till tills de sista frukterna mognat. En tomat jag gillar, fast, ”köttig” och god.

Potatis fick vi ofantliga mängder av i år, trots att vi enbart odlar i krukor. Vi har haft två sorter, Cherie och sparrispotatis. All Cherie är uppäten men vi har massor av sparrispotatis kvar. Jag vägde dom igår och det var 5 kg som vi förvarar i matkällaren. Tillsammans med årets sista ärtskörd livade dom upp söndagens lunch, torsk med ägg och persilje -sås.

Annars är det nu chile som skördas. Jag har investerat i en billig elektrisk kaffekvarn och i den mal jag chilepulver.

Jag håller också på att frysa in. Det finns inget mysigare än att ta fram chilehalvor ur frysen och fylla med ost när snön yr utanför fönstret.

Jag fryser också portionsförpackningar med Jalapeno att ha i omelett. Supergott!

Vartefter de olika sorterna mognar kommer jag att frysa mer. Det är härligt att ha massor av chile i frysen att plocka fram under vinterhalvåret.

Pga platsbrist var jag tvungen att slänga några plantor som fortfarande hade omogna frukter. Dom ligger på eftermogning i fönstret tillsammans med ett par tomater. Alla var gröna när jag la dom där i början av förra veckan och nu har många av dom blivit röda.

En sort som är mognar oerhört långsamt är den lilla, svarta Kali Mirch. Nu har jag ställt in plantorna i vardagsrummet så att dom ska få lite värme och några börjar faktiskt bli röda, men dom flesta är fortfarande ettrigt svarta. När dom äntligen mognat ska jag torka dom och mala till pulver. Ska passa som thaikrydda.

Det var alltså min skörderapport för i år. En del annat har jag också haft, gurka (fick 7 st), kryddor av olika slag, sockerärter och broccoli. Har också två brysselkålsplantor i en av pallkragarna men dom ser inte bra ut i år. Dom har börjat öppna sig och då brukar dom inte blir så goda. Inget bra brysselkålsår i år så till jul får jag nog köpa brysselkålen. Det var annars magiskt att gå ut på julafton och hämta in sin egen brysselkål.

Det här inlägget postades i Chili, Höst 2012, Tomater. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Skördetider …

  1. Ruben skriver:

    Men, wow, vad ni kan frossa i härligt hemodlade frukter!! Vad jag blev sugen på en tomatmacka med basilika när jag så den läckra bilden! Ostfyllda chilehalvor låter mums. Vi har inte odlat chile, men nu får jag nog ta reda på hur man gör och vilka sorter det skall vara till nästa år!
    Tack för tipset om TV-programmet. Jag hade visserligen sett det förut, upptäckte jag, men det var lika bra den här gången! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  2. ÅsaV skriver:

    Oj, oj vad imponerad jag blev nu! Vilken växtkraft du visar upp! Vadhärligt det måste vara att kunna plocka fram alla gosaker senare. Hur stora krukor använder du till dina potatisar? Det skulle vara kul att testa… Ert uterum ser så himla mysigt ut med alla växter som trängs!

  3. Ulla skriver:

    Vilken skördelycka! Bilden där du lagt upp alla chilefrukter på mognad, vilken härlig ”tavla” det skulle kunna bli att ha i köket. Läckert med alla färgerna.
    Själv har jag fryst in trattkantareller, det är det enda jag skördat, förutom persilja 🙂 Men, det är gott nog. Jag älskar ju svamp så det vill jag gärna ha lite i frysen.
    Kanske det blir lite mer matnyttigt på balkongen nästa år, det är härligt att skörda eget 🙂
    Kram Ulla

  4. Eva skriver:

    Jag är imponerad över att du fick så stor potatisskörd! Trots att vi odlat i en stor pallkrage, 3 meter lång, har vi inte skördat mer än att det har täckt några helgmiddagars behov. Potatisarna blev väldigt fina men också väldigt få.
    Förstår att det smakar gott med lunch i det otroligt gröna uterummet – som att äta i en djungel ungefär…
    Kram från Eva

Kommentera

