Tips! – Hidcote Manor i SVT 1 måndag eftermiddag

Imorse var jag uppe tidigt och tittade på ett program som jag spelade in veckan som gick, ”En historisk trädgård”. Programmet handlade om ”Hidcote Manor” i Gloucestershire. Många är vi väl som har lavendeln ”Hidcote Blue” i våra trädgårdar.

I maj 2005 hade jag förmånen att få besöka denna trädgård. Tyvärr blev besöket lite kortare än vad som var planerat p.g.a. en trasig buss men besöket gav en otrolig mersmak och jag hoppas att en dag åter få besöka Hidcote Manor and Garden. Jag skrev en reseberättelse från resan och vill någon se bilder så finns dom under ”Dag 5”. Här är länken: Trädgårdsresa i England, maj 2005.

Programmet verkar inte finnas på SVT Play men jag såg att det går i repris imorgon eftermiddag. Om ni har möjlighet att titta eller spela in det så kan jag rekommendera programmet. Tycker det var mycket intressant att höra om bakgrunden till trädgården och berättelsen om dess skapare, amerikanen Lawrence Johnston.

Det här inlägget postades i Allmänt, Trädgårdsresor, Trädgårdsvandringar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Tips! – Hidcote Manor i SVT 1 måndag eftermiddag

  1. Tack för tipset, det ska jag se.

  2. Gert Hofvander skriver:

    Hej Anita. Vi var med på resan så detta måste vi se.
    Bästa hälsningar Anita o Gert i Vellinge.

  3. Anita skriver:

    Monica … Jag tror du kommer att gilla programmet.

    Anita och Gert … men så roligt att ni var med på samma resa. Då tror jag att ni kommer att gilla programmet än mer. Känns extra roligt när man faktiskt varit där.

  4. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Men vilken tur att jag satte på datorn på förmiddagen annars hade jag missat en otroligt fascinernade berättelsen om Hidcote Manor och dess familj. En berättelse som stäcker sig över en lång period med krig och annat. Det ”lilla” huset i Menton på franska rivieran var då inte illa inte och med 23 anställda som alla fick ärva 1 milj. france, gamla visserligen, men ändå…men hur mycket pengar hade Johnston egentligen, trots att hans mamma snuvade honom på arvet. Jössses, det var ju som en spännande roman.
    En resa till hans hus/trädgård i Menton med alla dess exotiska växter som han hämtade fr Kina och Nya Zeeland vore väl något för dig nästa gång 🙂

    Har givetvis kikat på hela din resa som du gjorde 2005 och där fanns en del godbitar. Gillade bl.al. statyerna och upptäckte att det går bra att sätta Lupiner i kruka.
    Tack för tipset! Kram, Agneta

Kommentera

