FFF – Färgglada Filosofiska Funderingar

Har haft svårt att sova inatt. Efter att ha legat och försökt sova i flera timmar gick jag upp vid 5-snåret. Funderade lite på ordet färgglatt. Vad man tänker på när man hör ordet. De flesta tänker nog på starka, lysande färger. Jag tänker just nu på färg över huvud taget, att man blir glad av färg, färgglad.

På framsidan har vi jättelika höstanemoner. Dom har egentligen inte så mycket färg men jag blir glad av att se dom.

Jag ser dom också från arbetsrummet. Där, på fönsterbrädan står en röd pelargon. När man tittar på anemonerna genom pelargonbladen … då blir upplevelsen en helt annan.

Och jag blir väldigt glad av den vita färgen, här på en stjärnpelargon en tidig morgon med dimma ute och imma på fönstret.

Nu har lavendeln blommat ut för i år. Jag blir glad av den sista vackert blå blomman av sorten ‘Hidcote blue’. Samtidigt blir jag glad av det blekgröna vackra bladverket.

Och när jag är inne på det där med blått … den himmelsblå blyblomman kommer alltid att göra mig glad.

Och att vandra i skogen gör mig alltid glad. Grön mossa och vajande gräs. En rogivande kombination.

Men det som riktigt gör mig färgglad den här tiden är rudbeckiorna. Dom står där stadigt trots alla regn. Jag gillar att blanda gult blått och rosa. Det här brukar vara fjärilarnas favorittillhål men jag har inte sett några fjärilar i år. Det är väldigt ledsamt men som tur är finns i varje fall massor av humlor, även om dom inte ville vara med på just den här bilden.

Solhatten ‘Magnus’ (eller perenn rudbeckia som den numer ska heta) tillhör mina favoriter. Jag kommer nog aldrig att tröttna på den. Här är ‘Magnus’ solist med en hel kör av strålrudbeckia som backar upp honom.

Och rudbeckiakören är inte så dum den heller. Undrar förresten varför den heter strålrudbeckia. Är det för att den strålar som solen tro.

Det var lite färgfunderingar i arla morgonstund. Nu är det dags att göra frukost. En fin vecka önskar jag alla som tittar in här.

Det här inlägget postades i Höst 2012. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till FFF – Färgglada Filosofiska Funderingar

  1. Ruben skriver:

    Jag var lite tankspridd, så när jag fick upp bloggen, visste jag inte vilkens blogg det var. Men, oj och wow, vila fina bilder!!!! Jodå, nog var det Anitas blogg alltid! 😉

    ha det gott!
    /Ruben

  2. Ruben skriver:

    Gillar inte att Echinacea skall heta ”Perenn rudbeckia”! Verkar inte klokt, Echinacea blev ju ett eget släkte redan 1794. (Moench opponerade sig mod Linnés klassificering). Nu när Echinacean blivit så populär, är det ju extra onödigt att blanda ihop den med Rudbeckian, även om de tillhör samma familj.

  3. Anita skriver:

    Ruben … jag håller helt med om Echinacea. Jag fortsätter att kalla den röd solhatt eller helt enkelt det latinska Echinacea. Det är likadant med löjtnantshjärtat, jag har fortfarande inte vant mig vid att det inte längre är en Dicentra även om det där är åt andra hållet och möjligen mer berättigat. Men att lära sig Lamprocapnos är inte lätt.

    Tack för att du tittade in med intressanta kommentarer.

    Ha en fin kväll!
    Anita

  4. Ulla skriver:

    Visst blir man glad av färger! Och man blir också glad av dina färgstarka bilder. Höstanemonen är så vacker. Bilden på ‘Magnus’ är underbar, rudbeckiorna minns jag sen vår kolonitid, de lyste alltid som solar i rabatten på hösten. Färger behöver vi, i alla nyanser 🙂
    Önskar dig en skön helg!
    Kram Ulla

  5. ÅsaV skriver:

    Höstanemonen är en av mina favoritväxter… rosa, skira och så rikligt blommande. De får jag aldrig nog av! Din stjärnpelargon här ovan blev jag förtjust i – väldigt tjusig blomma! En sådan vill jag också ha. Och din Magnus… mycket tjusig även den! Åh, om man ändå hade en större trädgård så att man kunde fylla den med allt man tycker är vackert… Tills dess får jag njuta av dina vackra bilder istället! 🙂

  6. Eva skriver:

    Så roligt att se hur olika bilderna blev på höstanemonen, den undre lite mystiska blev en favorit.
    Oavsett vad blomman heter kommer jag alltid att kalla den för Echinacea och Lampr… nä, aldrig i livet!
    Här hos oss har vi haft mängder av fjärilar nu under sensommaren, speciellt kålfjärilar, faktiskt i mycket större mängd än jag kan minnas från i fjol, men det varierar kanske i olika delar av landet.
    Må så gott.
    Kram från Eva

  7. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Visst blir man glad av färger. Så snyggt fotot blev med Pelargonian och Anemonerna. Men…den blå blyblomman är läcker. Blått ÄR vackert 🙂
    I dag har vi rena rama busvädret här i Götet….Brrrr.
    Tur att dom kör nya avsnitt på TV8 varje dag 19.00 av ”En plats i solen – borta eller hemma?” Och på lördagar kan man sitta fr. 11.00 till 13.30….!
    I går ”var jag” i Lissabon och där är så vackert och blommor fanns i överflöd.
    Gillar även att resa runt i södra England och Wales via TV:n 🙂
    Jag önskar dig en trevlig helg!
    Kram, Agneta

Kommentera

