En härlig salsa …

Häromdagen gjorde jag en salsa till vår grillade biff. Den blev väldigt frisk, het och god och jag måste skriva ner den för att komma ihåg hur jag gjorde.

Ingredienser:

  • Vitlök, en egen nyskördad ganska liten, ca 8 små klyftor
  • En gul lök
  • Färsk chile efter smak (jag hade Jalapeno och en okänd röd het sort)
  • Diverse nyskördade körsbärstomater i olika färg.
  • Olivolja
  • Lite strimlad röd lök
  • Slätbladig persilja
  • Saften av en halv limefrukt
  • Två passionsfrukter (behövs ej, råkade ha två hemma)

Jag tog vitlöksklyftorna och skar dom i skivor. Sedan rostade jag dom i lite olivolja i en stekpanna på mycket svag värme i ca 15-20 minuter. Jag smakade av flera gånger tills den lite fräna vitlökssmaken försvunnit.

Den gula löken gjorde jag i princip samma sak med, fast inte lika länge.

Tomaterna skar jag i småbitar och jag hackade chilen. Rödlöken skar jag i fina strimlor och jag hackade persiljan grovt.

Därefter började jag blanda ihop allting och tillsatte saften av limen och lite salt och peppar. Jag smakade av hela tiden så att ingen av smakerna tog överhanden. På slutet blandade jag i de två passionsfrukterna. Personligen tyckte jag att dom bidrog med en jättefin smak på salsan. Jag tillsatte ingen extra olivolja, det räckte med den som jag använt till vitlöken och den gula löken.

Vi tyckte den smakade jättegott till grillat kött och kommer helt klart att göra den igen. Om jag gör den i vinter när jag längtar efter sommaren, och när jag inte har några egna tomater, kommer jag helt klart att försöka satsa på körsbärstomater i olika färg. Dels smakar dom lite mer och blir vackra i salsan.

Det här inlägget postades i Matrecept. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En härlig salsa …

  1. Lotta skriver:

    Åh så smarrigt det låter. Bra aptitretare – är strax på väg ut och ska äta middag. Är hungrig som en varg efter att ha promenerat hela dagen. Är på rymmen i Paris och det är sagolikt. Varmt som i tropikerna, det skulle sitta bra med en het salsa och sen en salsa på ett dansgolv. Om jag orkar ….:)

  2. Ruben skriver:

    Det här måste provas! Ser så gott ut!!

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. ÅsaV skriver:

    Mmm… det där lät härligt gott, tackar för tipset! Jag gillar också att blanda olika typer/färger av körsbärstomater. Gula är en favorit som är söt och god och verkligen lyser upp i kombination med rött och grönt. Denna salsa måste testas! Fast inte med hemodlat, tyvärr…

  4. Ulla skriver:

    Det ser väldigt gott ut! Körsbärstomater är verkligen goda. I år har jag inte odlat några, det blev aldrig av i våras, annars brukar jag ha några tomatplantor. Däremot så provade jag bladpersilja i kruka, men jag tyckte den smakade inget alls. Man hör ofta kockar rekommendera bladpersilja framför den vanliga, men jag tycker nog bättre om den vanliga. Eller så trivdes den inte i kruka.
    Rödlök använder jag mycket också, den har så vacker färg 🙂
    Kram Ulla

  5. Storasyster skriver:

    Åh chillasyster vilken vacker salsa! Säkert god också! Får du gärna bjuda på vid tillfälle! 🙂 Helgerna går så fort! Vi var på kräftskiva hos Lena och Stig i lördags och det var supertrevligt! Jag hade gjort två västebottenpajer, som var himmelskt goda! Vi avnöjt dem med en god sallad men utan löjrom och det går alldeles utmärkt det också! 🙂
    Gårdagen var litet seg. Det blir lätt det med goda drycker (om än måttligt) och kaffe litet för sent kvällen innan. Men vad gör det när det var så treligt! 🙂 🙂 🙂
    En arbetsvecka igen och det känns ganska bra! Kjell mår bra bara han inte får för sig att han ska verka stark och göra en massa saker, för då blir han så trött och andfådd!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

  6. Cathy skriver:

    Hej Anita, låter supergott! Mina Hungarian Black har blivit ovanligt stora i år och nu börjar de ha tävling om vem som ska mogna först 🙂
    Har en fråga om Camelia. Du har ju haft sådana ganska länge eller hur? Jag köpte en liten planta på Plantagen i våras, kom i sån där kartong med bild utanpå (öppen framtill) och de hade både camelia,passionsblomma och blomman för dagen. Jag planterade genast om i en ganska stor kruka och sedan har den stått i vårt inglasade uterum. Den har växt en del men inte buskat till sig alls så nu är det i princip tre grenar som växt upp en hel del. Kan man klippa tillbaka dessa och få plantan att buska till sig? Och hur brukar du övervintra dina camlior?
    Kram, Cathy

Kommentera

