Årets gula pelargoner …

Årets pelargon, som presenteras på Nordiska Trädgårdar varje år, var i år den gula ‘First Yellow’. Gula pelargoner är inte vanliga och heller inte helt lätta att övervintra från år till år (i varje fall inte hos mig). Jag har under åren haft flera olika sorter, ‘Creamery’, ‘French Vanilla’, ‘Bothams Surprise’ och så då årets pelargon, ‘First Yellow’.

Creamery och French Vanilla har jag inte kvar. Dom klarade inte förra vintern. En som jag däremot har kvar är den ‘First Yellow som jag köpte förra året som liten stickling. Den överlevde med nöd och näppe vintern och har nu börjat ta sig. Den är fortfarande inte stor men blommorna är vackra och riktigt gula.

I år köpte jag, på mässan Nordiska Trädgårdar, ytterligare en ‘First Yellow’ med tillägget ‘Improved’. Den har blommat rikligt men blommorna har varit väldigt små och ynkliga. Plantan har varit väldigt kompakt men liksom stått still. De gamla bladen sitter kvar utan att vissna men inga nya kommer. Det verkar som den är hårt driven och om jag lyckas övervintra den så kommer den förhoppningsvis att frodas bättre nästa år. Men vacker gul färg har dom, de små ynkliga blommorna.

‘First Yellow’ må vara årets pelargon men min första gula pelargon någonsin var en Bothams Surprise. Den lyckades jag övervintra flera år innan den gav upp. På Nordiska Trädgårdar 2009 köpte jag en ny och den är nu enorm. Den frodas och trivs verkligen och är på somrarna översållad med blommor. Det är alltså fjärde sommaren jag har den. Färgen är i stort sett lika gul som ‘First Yellow’, möjligen något ljusare om man studerar dom riktigt noga bredvid varandra. Jag tycker väldigt mycket om den då varje blomma får många stänglar.

Så ‘First Yellow’ må vara utsedd till årets pelargon 2012 men hos mig är ‘Bothams Surprise’ min gula favorit 2012. Det kan ändras till nästa år om ‘First Yellow’ sätter fart och blir frodig för blommorna är verkligen vackra. Det återstår att se.

Det här inlägget postades i Pelargoner. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Årets gula pelargoner …

  1. Tänk, det är alltid extra roligt med ”vanliga” växter med udda blomfärger! Den där gula va rju riktigt läcker…..

  2. Eva, storasyster skriver:

    Kära chlllasyster!
    Gult är fult säger man, men det stämmer inte på dina vackra blommor och rapsfält! Underbara bilder!
    Hur tar man till vara chilefrukterna? Hela plantan börjar gå i rött nu (ja inte blanden men frukterna) och det börjar bli dags att skörda. Men jag vet inte hur jag ska förvara dem, torka dem? Sötaste chillasyster hur gör jag?
    Hoppas ni får en underbar helg! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

  3. Ruben skriver:

    ‘Bothams Surprise!, alla gånger!!!

    Ha det gott!
    /Ruben

  4. Eva skriver:

    Stod länge och höll i en kruka med ‘årets pelargon’ men ångrade mig eftersom plantan såg så klen och ömklig ut. Men det är kanske sådana de är? Tror inte att jag har tålamod med små klena plantor som man hela tiden måste dutta med. Jag gillar kraftfulla saker som sköter sig själv och som gärna doftar också, så hos mig är det de varianterna som får bo. Men visst är de vackra de gula…
    Må så gott önskar Eva

  5. ÅsaV skriver:

    Vilka milda och vackra färger på de gula pelargonerna – oavsett vilken av varianterna det är! I mina amatör-ögon ser de väldigt lika ut, fast med olika många blommor. Här lär man sig alltid något nytt om blommor! Ska jag anlägga trädgård någon gång vet jag var jag ska hämta inspirationen! 🙂

  6. Åsa S skriver:

    Så ljuvliga de är de gula pelargonerna. Hoppas du får dem att övervintra och kan njuta av dem än mer nästa år.
    Kram från lillsyrran

  7. Gunnel Engelbrektsson skriver:

    Sökte på Klockranka och kom också till den här bloggen, härligt. Jag ska försöka övervintra en klockranka, den är ju stor och i en stor kruka, så jag vet inte hur jag får in den ännu.
    Har också gula pelargoner, blommar lite sparsamt förståss, men är så fina tycker jag.

  8. Linda skriver:

    Vilken fin! Jag gick in och letade här eftersom jag hoppades på att hitta något magiskt knep för övervintring av hängpelargoner – är inte bra på just den sorten.

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Att övervintra hängpelargoner har jag faktiskt gett upp. Jag lyckas inte heller. Fattar inte varför det ska vara så besvärligt med just dom.

      Kram Anita

  9. Janeth carlsson skriver:

    Hej Anita Har du kvar,den gula pelargonen? Skulle man i så fall kunna få bli vid en stickling.

    • Anita skriver:

      Hej Janeth!
      Tyvärr 😦 Jag har First Yellow kvar i uterummet men det är dessvärre inte mycket liv i den efter vintern, inte ens så det kan gå att ta sticklingar. Nästan alla stammar är döda, kollade här om dagen. Några blad har den men dom tror jag snart vissnar. Jag tror inte den kommer att överleva. Jag kommer inte att satsa på fler gula pelargoner. Dom är fina men otroligt svåra att övervintra.
      /Anita

Kommentera

