Magiska augusti …

Vaknade imorse till en mjuk augustidimma. Dimma gör naturen tyst och vilsam, lite av sinnebilden när det gäller augusti för mig. Något av det vackraste som finns är när solen börjar bryta igenom dimman.

Man hör inte fåglarna lika mycket längre men man ser dom trippa omkring på gräsmattan och man ser buskarna röra sig lite när dom landar bland grenverket. Ibland stannar dom upp och tittar på en med sina svarta pepparkornsögon.

Augusti är också stilla kvällar. Igår var en sådan kväll. Jag bara gick omkring och njöt. Kunde konstatera att mina ‘Magnus’ nu börjar slå ut …

Dom växer tillsammans med bland annat anisisop …

… en kombination som både jag och fjärilarna gillar …

I stjärnflockan flockas insekterna …

Ibland blir det ganska trångt …

Alla sommarmånader har sina dofter. I juni är det guldazaleorna och de tidigaste rosorna, i juli pioner, rosor och smultronschersmin. I augusti kommer kungsliljorna …

… och den violdoftande phloxen ‘Blue Paradise’

… som här fått besök av en liten grön spindel …

… och så lavendeln …

I augusti lyser också mitt Månskensland extra mycket. Där står kungsliljorna, alldeles bredvid min ”doftbänk”, och där finns den ljuva vidjehortensian Annabelle, en av mina absoluta favoriter.

Men augusti bjuder också på många blå toner i min trädgård. Förutom phloxen ‘Blue Paradise’ och lavendeln så hittade jag djupt inne i min mörkrödbladiga smällspirea en klematis som jag inte ens visste att jag hade. Den är bekant men jag kommer inte ihåg namnet. Jag tror det kan bli en vacker kombination då den har lite rödaktiga stråk i kronbladen.

Och till min stora förvåning har klematisen Prince Charles levt upp i år och täcker nu stora delar av magnolian Wadas Memory.

Och så min favorit … Blue Angel eller ‘Blekitny Aniol’ som är det korrekta namnet. Den finns lite varstans i trädgården.

Och blåbären har massor av kart men bara ett har utvecklats till ett riktigt blåbär. Så här såg det ut. Jag åt upp det och det smakade bra.

Och nu är klockan strax 08:15 och jag har startat min sista semestervecka för detta år. Nu är det dags för frukost i uterummet. Ägg, te och smörgås med närodlat, sallad, tomat och basilika. Som jag njuter av magiska augusti …

Det här inlägget postades i Sommar 2012. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Magiska augusti …

  1. Ulla skriver:

    Godmorgon Anita! Vilka härliga augustibilder. Jag älskar augusti, tror det är den bästa månaden på hela året. Bilden med insekterna på är häftig 🙂 Är det en blombock den stora svarta?
    Hoppas du får besök av lite fjärilar också. Jag kör med mina blomflugor på balkongen, de kommer ofta på besök nu.
    Idag är det ett stort regnområde på väg in här. En jordbävning hade det också varit utanför Halmstad någonstans. Den märktes dock inte här, men det är ju en bit ifrån.
    Ha en skön sista semestervecka!
    Kram Ulla

  2. Anita skriver:

    Ulla … jag har faktiskt ingen aning om det är en blombock, är inte så hemma på insekter. Förutom liljebaggar, de har jag gott om 🙂 Och jag har börjat se lite fjärilar så dom är nog på gång. Härligt!

    Läste om jordbävningen utanför Halmstad. Tur vi inte har så kraftiga jordbävningar i Sverige.

    Ha en fin dag och jag hoppas att regnvädret drar snabbt förbi.

  3. Claus skriver:

    Du har verkligen fångat augusti. Dina blombilder lika fina som vanligt. Strax drar jag till Blekinge och hoppas på lite augustidimma där. I Landskrona regnar det, så här på min andra periods första semesterdag….. Ha en fin ledig vecka, Anita

  4. Eva, syster skriver:

    Käraste chillasyster!
    Vilken vacker vandring jag just har fått genom din trädgård! Du tar magiska bilder och skriver lika magiska texter till dem!
    Måste bara berätta att jag gjorde laxburgarna i lördags och de blev supergoda!! 🙂 🙂 Jag ändrade litet i receptet och tog ytterst litet citronpeppar och mera vanligt salt och vanlig vitpeppar och dill! Jag köpte ett nytt cestjärn på Cervera, så citronskalet blev helt perfekt i burgarna. Till den kalla såsen tog jag äkta löjrom! 🙂 Tyckte att vi behövde muntras upp litet, eftersom Kjell inte mår så bra. Han rör sig väldigt, väldigt sakta annars tar luften slut. Jag blir så orolig och ledsen ibland, men han har humöret uppe och det är ju tur det.
    Första dagen på arbetet och det är full rulle, men det är bara roligt tycker jag! Jag kommer att sluta vid 4-tiden, eftersom jag gör precis allting hemma nu så länge Kjell inte orkar så mycket.
    Hälsa Thomas så gott och hoppas att ni får en fortsatt skön semester!
    Kramar
    storasyster

  5. Cathy skriver:

    Oh så vackra bilder. Och den där phloxen som är blå bara måste vi ju skaffa, så fin. Och vi har andra phlox som är rosa. Vi fick precis en rejäl regnskur fast bara sådär 5 min. Hoppas din sista semester vecka blir skön och avkopplande och med bra väder.
    Kram, Cathy

  6. Ruben skriver:

    Vilka fantastiska bilder! Jag har varit inne och sett på dem flera gånger och njutit. Dina bilder är så poetiska på något vis.

    Ha det gott!
    /Ruben

  7. Anita skriver:

    Claus … här regnar det också just nu. Hoppas du får fint väder i Blekinge och tack för dina fina ord.

    Eva … så roligt att laxburgarna blev goda. Och ett riktigt cestjärn skulle man nog ha. Det var bra att ni unnade er äkta löjrom. Så tråkigt att Kjell inte mår bra. Men han har ju gått igenom en pärs så det tar kanske ett tag innan han känner sig bättre. Krama honom från oss och kram till dig också. Vi får höras senare i veckan.

    Cathy … om du tycker om blått och phlox så kan jag definitivt rekommendera Blue Paradise. Tyvärr regnar det ju kraftigt ikväll så nu har dom väl blivit fula men det var ju bra att jag hann fotografera den innan regnet kom.

    Ruben … stort tack för dina jättefina ord om mina bilder. Så glad jag blir.

  8. ÅsaV skriver:

    Hej Anita! Vilka härliga augustibilder du bjuder på! Din trädgård verkar vara fantastisk för att inte tala om hur du förevigar den! Lyckost som har en hel semestervecka kvar! Min egen semester är nu slut för denna gång och jag började jobba i går…

  9. Åsa S skriver:

    Dimman kanske kan upplevas som magisk, men jag cyklade till jobbet längs med kanalen och det var nästan obehagligt. Jag såg inte många meter framåt och jag blev riktigt våt av dimman. Det lättade något när jag kom närmare jobbet som tur var.
    Dina bilder är så vackra och texterna så målande att man riktigt känner dofterna o smakerna.
    Njut nu ordentligt av sista veckan av semestern, hittills har ju dagarna varit riktigt sköna, och regnet har väntat till sena eftermiddagen.
    Kram från lillsyrran

  10. Anita skriver:

    ÅsaV … dessvärre så rinner dagarna på och min semester är också snart slut. Men, det har varit fyra sköna veckor 🙂

    Åsa S … hu, det låter nästan spöklikt. Dimma upplevs nog olika beroende på i vilken situation man befinner sig. Jag som kunde titta på den från uterummet och bara strosa omkring lite i trädgården där det var tyst och lugnt och den gav alla växter ett mjukt filter upplevde den som fin men jag kan tänka mig att det inte var lika mysigt att att cykla genom den.

  11. Spirande grönt skriver:

    Så vackert ‘Blekitny Aniol’ klänger omkring! Gillar verkligen den blå färgen.

    Go´kväll,
    Rebecca

  12. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

