I arla morgonstund …

… blåser änglatrumpeten reveljen …

… rosen Flora Danica har just stigit ur duschen …

… och solbrudarna dansar trots den tidiga timmen. Kanske har de dansat natten lång …

… vitlysingarna börjar göra sig redo för årets fjärilsinvasion …

… och den blå ängeln svingar sig upp i äppelträdet medan temyntan lyser röd i morgonsolen …

Morgnarna är kyliga men jag försöker njuta av den lilla sommar som ges detta år och hoppas på en bättre nästa år. Men jag har sorg i hjärtat för tyvärr verkar äppelträdet där den blå ängeln svingar sig vara på väg att dö. Förra året gav det en enormt fin skörd. I våras blommade det som aldrig förr (vilket träd som är på väg att dö kan göra) men sedan var det stopp. Löven utvecklade sig knappt och alla kart föll av. Kanske var det den blöta vårvintern som ställde till det. Äppelträd vill inte stå blött och det var pölar runt det när tjälen höll jorden i ett järngrepp. Troligen är det ett massivt skorvangrepp och enligt en expert jag pratat med så kan trädet mycket väl komma tillbaka igen nästa år. Jag håller tummarna och hoppas att det ska göra det för vad är en trädgård utan träd. Jag älskar mina träd.

En skön dag önskar jag er alla och jag hoppas att sommaren hälsar på er idag och dom kommande dagarna.

Det här inlägget postades i Sommar 2012. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till I arla morgonstund …

  1. Ulla skriver:

    Åh, härliga änglatrumpet! Det blev ingen i år heller för min del, nästa år måste jag skaffa en 🙂
    Nej, det har inte varit mycket till sommar i år, med några få undantag. Hoppas det blir lite bättre nu i augusti och att fjärilarna kommer. Hoppas också att ditt äppleträd hämtar sig till nästa år. Håller tummen 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla
    (testade att skriva utan att logga in, men det går fortfarande inte, så dumt, tycker jag. Jag kommer ju aldrig ihåg mitt lösenord utan då måste jag gå tillbaka till mitt ordinarie inloggningsställe, tur att jag kopierade texten först 🙂

  2. Jag blir väldans beklämd när jag läser alla fastlänningars beklaganden om hur sommaren varit – här har vi ju haft en underbar sommar om än lite kylig till att börja med. Ja, alltså på kvällarna, dagarna har varit perfekta! Däremot har man som trädgårdsfreak fått för LITE regn, men då har man ju brunnsvattnet att ta till så det har ordnat sig också.
    Trist när stora träd dör, eller när annat man gillar dör förresten. Jag har väl inte blivit av med så mycket i år, men alla klängrosor utom 1 frös ner helt och dom har inte vuxit till sig som jag hade önskat. Men…man kan ju inte få allt!

  3. Anita skriver:

    Ulla … ja du måste nog ha en änglatrumpet nästa år. Jag har ju både ute och i uterummet och det är helt ljuvligt varje gång jag kommer ut i uterummet på kvällarna och känner doften. Då är jag lika glad att jag varje år kämpar med att övervintra dom, även om dom tar plats. Men i år kommer jag att slänga den största. Har två små som blivit riktigt fina som får ta över.

    Det där med att kommentera utan att vara inloggad är jättedumt. Jag har dessutom fått höra från flera håll att även andra, alltså de som inte är med i WordPress ibland har problem med att kommentera. Dom får upp ett meddelande att dom måste ha ett WordPress-konto för att kunna kommentera. Men det händer tydligen inte alltid. Märkligt.

    Susie … ja ibland så klagar man kanske lite för mycket. Det har varit en del fina dagar också. Synd inte regnet kan fördela sig lite jämnare över landet. Översvämningar på vissa ställen och torka på andra. Och så olika det kan vara. I år frös inte mina klängrosor ner alls vilket dom brukar göra.

  4. Åsa S skriver:

    Änglatrumpeten är verligen härlig! Tack för att du delar med dig av den o allt annat vackert i din underbara trädgård. Jag håller tummarna för att äppelträdet kommer tillbaka nästa år. Hur har det gått med sniglarna? Har de fortsatt att hålla sig bort? Vi hade som sagt efter 30 år fått dem till kolonin. Men efter att de ätit upp våra tagetes verkar de ha gett sig av. Vi har bara sett någon enstaka rackare på vägen o ingen inne på lotten. Hoppas det fortsätter så!
    Kram från lillsyrran

  5. Anita skriver:

    Åsa … ja änglatrumpeterna är härliga … och som dom doftar. Det är bra att du håller tummarna för äppelträdet, jag vet ju att du också älskar träd. Träden är liksom livet på något sätt. När det gäller sniglarna så har vi en del men inte alls som förr om åren. Det verkar som dom flesta håller till vid vår altan. Dom gillar potatisblasten men det stör inte potatisen. Vi har rekordskörd av potatis i år. Vi äter av den så gott som varje dag men kommer ändå troligen att ha potatis hela augusti och kanske in i september. Jättebra resultat med tanke på att vi bara odlar i krukor.

    Jag håller tummarna för att sniglarna håller sig borta från er koloni.

Kommentera

