Äntligen …

Saker börjar äntligen hända. Tomaterna har mängder med kart men dom har varit gröna i åtskilliga veckor. Men de senaste dagarnas sol och värme har äntligen börjat ge resultat. Igår kunde jag skörda de första, bara några stycken men ändå. Till middagen igår kunde jag för första gången denna sommar göra en liten sallad där jag odlat allt själv … sallad, tomater, gurka, sockerärter och broccoli. Det smakade ljuvligt.

Samma sak med chilen. Igår blev det för första gången denna sommar ostfylld Jalapeño och Hungarian Hot Wax till förrätt. Den senare går visserligen att skörda innan den rodnat men jag väntar gärna till den antagit sin vackra röda färg.

Och för första gången någonsin har jag fått blommor på mina dagliljor, annars brukar det bara bli blad.

Vid ett besök på trädgårdsmässan i Älvsjö för många år sedan köpte jag ”vita” liljor som visade sig bli rosa. Jag hade ingen riktig bra plats för dom så jag satte dom i närheten av rosen New Dawn och klematisen Södertälje. Jag tänkte att ”vita blommor” passar ju överallt och jag kan ju alltid flytta dom (hade inte skapat min vita rabatt vid den tiden). När dom sedan kom upp och blev rosa så visade det sig att dom passade väldigt bra tillsammans med sitt rosa-röda sällskap. Dessa liljor har troget kommit upp varje år och blommat enormt rikligt. Men förra året kom inte en enda en upp. Jag trodde dom blivit uppätna av sork eller liknande och tänkte att jag aldrig skulle få se dom igen. Döm om min förvåning när dom kom upp i år igen … en masse. De första blommorna har precis börjat slå ut.

Och rosorna har äntligen börjat få knoppar igen efter försommarens massiva angrepp av löss och steklar. Den här rosen är dock ett nyinköp vid ett besök på Zetas i veckan, en Westerland (jag är svag för orange, har Flora Danica sedan tidigare).

I övrigt kan jag bara konstatera att klematisblomningen nu är i full gång, här Mme Julia Correvon.

Och hostornas blommor klipper jag alltid av och har som snittblommor. Tycker faktiskt att hostor är vackrast utan blommor och blommorna gör sig väldigt bra som snittblommor och dom håller sig länge.

Så som sagt … äntligen har det börjat hända saker. Den som väntar på något gott …

En fortsatt skön sommar önskar jag er alla.

Det här inlägget postades i Sommar 2012. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Äntligen …

  1. Ruben skriver:

    Mycket läckert på din blogg idag! Först maträtten, förstås. Sedan den väldigt vackra dagliljan. Jag brukar inte vara så svag för de flerfärgade, men den här var faktiskt väldigt vacker! Min lilja, som jag grävde ner DJUPT, som jag fick rådet att göra för att den skulle buska till sig, har ändå bara tre stänglar. Den skulle gärna få utebli med blomningen ett år, om den sedan blev så fin som din!

    Ha det trevligt på utflykten idag!
    /Ruben

  2. Cathy skriver:

    Oh så vackra bilder Anita. Blir alltid glad av att titta i din blogg och nu blir man ju hungrig också 🙂 Tack för fina rader i min blogg om Witchy. Hon har det ju bra där uppe i hundhimlen tillsammans med Roscoe och andra kompisar – sämre för matte men så småningom går det nog lättare att bara minnas det bra.
    Ha en skön helg
    Kram från Cathy
    ps. vi var på Taxinge i förrgår och fikade och jag tänkte på dig som brukar ta så fina foton därifrån.

  3. Eva skriver:

    Mumsigt!
    Läste din beskrivning om Stendörren och fick våldsam längtan dit! Där har jag varit ett antal gånger under de år min syster hade sommarhus på Mörkö och jag minns hur vackert där var och den fantastiska blomningen i bersskrevorna. En riktigt ljuvlig ö där jag har många vackra minnen från.
    Må så gott.
    Eva

  4. Spirande grönt skriver:

    Egenodlad mat är alltid lite godare:) Här har det inte blivit något tomatodlande i år.

    Mina dagliljor blommar också för första gången snart.

    Ha en finfin söndag,
    Rebecca

  5. Anita skriver:

    Ruben … då får vi hoppas att din daglilja kommer med många stänglar med många blommor nästa sommar istället. Jag är väldigt glad att min äntligen börjat blomma. Den var värd att vänta på.

    Cathy … ja du får försöka att minnas alla fina stunder ni haft tillsammans. Så roligt att ni var på Taxinge, Visst är det mysigt där. Det var länge sedan jag hade kameran med mig dit. Kanske dags för en tur igen.

    Eva … så roligt att du har minnen från Stendörren. Det är verkligen speciellt där, floran är fantastisk och berghällarna är som konstverk. En härlig plats.

    Rebecca … då verkar det vara ett bra år för dagliljor. Hoppas du får riktigt många blommor. Jag räknade igår till drygt 30 knoppar på min daglilja.

Kommentera

