Svenska Hurtigrutten

På måndag börjar semestern men redan igår semesterfirade vi lite. Vi var på heldagskryssning med Svenska Hurtigrutten från Stockholm till Nyköping.

Vi gick hemifrån redan kl 0700 och tog bussen ner till stora torget i Södertälje där vi 0800 skulle bli hämtade med buss för att åka till Stockholm. Himlen var blå, det var nästan vindstilla så dagen började bra.

Klockan 0900 avgick båten Symfoni som vi skulle åka med. Vi började med frukost. Vi skulle få dubbelfralla enligt programmet men det blev det inte. Det blev en dubbel formbrödstrekant med ett salladsblad och en ostskiva. Men det smakade ändå gott då det hade gått nästan tre timmar sedan vi åt frukost.

Vi åkte genom Hammarby sjöstad och slussade i Hammarbyslussen för att komma in i Mälaren. Sedan fortsatte vi söderut. Vi passerade denna häftiga husbåt.

Det var roligt att se Stockholm från vattensidan. Jag har ingen aning vilka ställen vi passerade med fint var det

Den här hunden njöt av att åka båt.

Så småningom närmade vi oss Essingeleden. Det här fina området ligger inte alls långt från själva leden.

Essingeledsbron brukar man ju oftast åka över men den här dagen åkte vi under.

Vi fortsatte att passera mysiga områden …

Båten Jungfruhamn kom med en flagga som var oproportionerligt stor.

Det blåste rätt rejält så vi gick in och satte oss en stund. Fönstren var immiga och blöta så bilderna blev lite immiga dom också. Här passerar vi några hus som såg ut precis som sockerbitar. Skulle nog inte vilja bo där. Det ser ju nästan ut som om dom ligger i ett sandtag men så är det naturligtvis inte.

Och efter en stund passerade vi Ekerö kyrka.

Och ön Kanan, ni ser väl rutschkanan …

Molnen började torna upp sig.

Vår båt gav rätt rejäla svallvågor. Den här lilla bara försvann i svallet. Här har den precis blivit synlig igen.

Den här röda lilla stugan låg där så ensam …

Så småningom kom vi fram till Björkö.

Där såg vi ett för oss Södertäljebor bekant fartyg, S/S Ejdern, världens äldsta propellerdrivna ångfartyg med originalmotor. Ejdern har haft Södertälje som hemmahamn sedan 1906. När jag var barn åkte vi med Ejdern på lördagarna när pappa kommit hem från jobbet ut till Skanssundet och badade.

Och se här då. Vilken vacker båt …

Nu började dom duka fram till lunch men först skulle vi passera Södertälje kanal. Här kan man se sjökortet.

Och när vi passerade det här schabraket med skylten Telge Nät förstod vi att vi började närma oss.

Så passerade vi skylten med Välkommen till Södertälje.

Vi närmade oss Mälarbron, den vi brukar kalla klaffbron.

När vi passerat den fortsatte vi mot slussen. Vi passerade de gamla brofundamenten från den gamla smala kanalen. Undrar vad som kommer att hända med dom nu när dom ska göra kanalen både bredare och djupare.

Vi passerade genom den första slussporten. Här har vi passerat och dom håller på att stänga. Som vanligt börjar folk gå över innan dom stängt. Det gjorde jag själv på den tiden jag bodde på östra sidan om kanalen och skulle ner till stan.

Och här har dom öppnat den andra slussporten och slussbron är på väg upp. Hej Saltsjön och hejdå Mälaren.

Det var dags för lunch. Ugnsbakad lax med färskpotatis. Smakade riktigt gott.

Nu skulle vi åka vidare mot Stendörren där vi skulle få gå av i en timme. Nu blåste det kyligt och hade dessutom börjat dugga lite så vi höll oss inomhus. Vi passerade två slott, Engsholm och Hörningsholm. Det trista var att det inte gick att ta några vettiga bilder. Jag tog två som jag lade ett vattenfärgsfilter på.

Här är Engsholm …

Och här Hörningsholm …

Så kom vi till Stendörren …

Där berghällarna är som konstverk.

Och ängarna är riktiga ängar …

Tyvärr blåste det kallt vid Stendörren. Men hit kan man åka och bara vara. Här finns en fantastisk flora. Man bara njuter av alla växter. Och så kan man besöka Naturrum Stendörren.

Innan vi gick ombord tog jag den här misslyckade underexponerade bilden som jag ändå tyckte speglade det lite kyliga kulna vädret som dragit in.

När vi kom tillbaka så åt vi varsin Cesarsallad som vi beställt innan vi gick iland vid Stendörren. Nu började man bli lite trött och få lite hemlängtan. Vädret var mulet men plötsligt kom en strimma sol och lade ett stråk av flytande silver i Östersjön.

Och sista bilden från denna dag får bli en från den karga lilla fyrplatsen Ledskär. Här är inte stort men tro det eller ej, här bodde fyrvaktaren Gustav Adolf Sjögren med sin hustru Emma och deras 14 barn mellan 1879 och 1903. I 24 år alltså. Helt otroligt.

Det var alltså vår försmak av semestern. Idag har det regnat till och från hela dagen men det gjorde ju inte så mycket, då kunde jag ju skriva ihop en liten reseskildring. Imorgon börjar den ”riktiga” semestern, då vill jag ha sol 🙂

Detta inlägg publicerades i Sommar 2012, Svenska Hurtigrutten. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Svenska Hurtigrutten

1. Lotta skriver:

Vilken resa! Lika spännande att läsa detta och se dina bilder, som från dina andra mer exotiska resmål. Härligt att ta del av vardagliga utsikter ur annorlunda perspektiv, att se vårt närområde ur nya vinklar.
    Jag kom aldrig ner på stan i lördags – till resebyrån – jag åkte till Gustavsberg istället. Inte så dumt det heller. Men jag är nu ännu mer sugen på att göra en resa över våra närliggande områden, när jag blir ledig om en vecka eller så.
    Hoppas på lite sol sol i morgon och önskar dig en fortsatt skön semester! /Lotta

2. Vilken underbar ”minisemester”! Jag har alltid vidhållit att det bästa med Stockholm är skärgården och Mälaren – och det visar ju helt klart dina bilder!!
    Nu för tiden tycker jag dessutom att det är det är det enda bra med stan, den har blivit lite skabbig – tacka vet jag hur den var på 60- och 70-talet! Men skärgården går ju inte riktigt att förstöra och ibland kan jag längta tillbaka till den tiden då vi hade kabinbåt och spenderade varendra helg och semestern till havs. Men var tid har sin tjusning och det är nog egentligen min ungdom och alla mina släktingar jag längtar tillbaka till.
    Ha en trevlig sommar!
    Susie

3. Liane skriver:

Låter som en riktig underbar dag och en bra mjukstart på en skön semester. Jag hoppas att ni får bättre väder än regn titt som tätt nu hoppas vi på strålande sol 😉

Önskar dig en riktigt skön semester

4. Cathy skriver:

Härliga bilder, och kul att få vara med på den här båtturen. Jag är inte så väldigt förtjust i att åka båt nämnligen för jag känner av minsta lilla våg 😦 men nu behöver jag ju inte det utan kan njuta av vackra vyer :-).
    Önskar dig en skön och solig semester
    Kram, Cathy

5. Åsa S skriver:

Vilken härlig resa det blev trots regnet o blåsten framåt dagen. Vi var på Kolmården på lördagen o vi fick också regn o blåst på eftermiddagen. Resan till England var fin, men även där kom regn o framför allt dimma. Eden project och The Lost Garden of Heligan fick vi njuta av utan regn men även utan sol. Jag berättar mer när vi ses.
    Ha nu en härlig semester så ses vi i september.