En tur med kameran …

Det känns som om min trädgård är så trist denna sommar. Pionerna hann jag knappt njuta av, de lade sig ner av regnet och sedan föll blombladen av ned i rabatten som en doftande piongröt. Rosorna har blivit starkt försenade av alla bladlöss och steklar. Perennerna, bland annat daggkåpan, ligger ner efter skyfallen som kommit. Men skam den som ger sig. Igår efter jobbet tog jag kameran och gick ut för att botanisera bland det som faktiskt finns där i trädgården. Något vackert skulle det väl ändå finnas.

Rosen Flora Danica hade faktiskt slagit ut med flera laxrosa blommor, här är en av dom tillsammans med vackert knallblå salvia.

Och lyser inte solen så gör i varje fall de gula liljorna det …

Och honungsrosen har ju glatt mig med ett rikt överflöd av ljuvliga blommor …

Och till och med knopparna är spännande …

Några av klematisarna har stänglar som vissnat, typisk vissnesjuka, men Julia Correvon är inte en av dom. Hon är alltid trogen och blommar och växer väldigt fint.

New Dawn har inte många blommor och de hon har är lite skamfilade. Då får man försöka att inte göra bilden för skarp. En lite skamfilad oskarp New Dawn kan ändå bli rätt vacker.

Grannen har en röd Flammentanz som sträcker sina långa tentakler in till oss. Det får den gärna göra.

Och faktiskt … ett par rosor av sorten Stockholm har faktiskt börjat titta fram.

Någon som glatt mig riktigt mycket i år är nävan Rozanne. Den flyttade jag från ”Långdansen” förra året till rabatten vid vår altan. Och där verkar den trivas.

Och bara ett solbelyst blad kan vara vackert.


Och hur kan jag bara säga att trädgården är trist när lavendeln slagit ut och doftar ljuvligt i sommarkvällarna.

Hm, kanske inte trädgården är så trist ändå. Eller är det kameran som förskönar verkligheten. I vilket fall som helst så fick jag se trädgården med nya ögon genom kameran. Det som växer där är vackert, det kämpar sig igenom regn, kyla och blåst för att glädja mig. Tack min kära trädgård, vad vore jag utan dig.

Det här inlägget postades i Allmänt, Sommar. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till En tur med kameran …

  1. Ruben skriver:

    Klart man skall se trädgården från sin vackraste sida, dum vore man väl annars. Tur att ögat sållar bort det man inte vill se, och förstärker det man vill se! Någonstans finns det alltid fina vinklar och perspektiv, och de har du hittat! Men jag är säker på, att det mesta är vackert hos dig!

    Ha det gott!
    /ruben

  2. Eva skriver:

    En vacker promenad genom din vackra trädgård kära lillasyster! Årets vår och sommar har väl inte varit de allra bästa årstider för att allt ska prunka i din underbara trädgård, men du målar ju så vacker med din kamera att allt ändå bli vackert! Nu har ni semester och jag hoppas ni får en underbar dag idag när ni är på resande fot!
    Vi ses på onsdag!
    Hälsa Thomas så gott och krama från oss
    storasyster, Kjell och Nessie

  3. Eva, storasyster skriver:

    Jag har ju missat att presentera mig i rubriken! 🙂 🙂

  4. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Ja du, vad säger man om denna s.k. sommaren?? Regn, mörker, hårda vindar och kallt….! Satte några vackert blålia Petunior med vita kanter, i min balkonglåda men det mesta har regnat bort och det ser ynkligt ut…usch!
    Jag tänker på allt jobb du lagt ner på din trädgård och så blir det så förstört av regnet. Nåja, du får väl börja placera ut stora parasoller som regnskydd 😉
    Men dock har du fått till många fina foton här och såklart ska man glädjas åt det som finns kvar, men….
    Hoppas att du får en fin semester med sol och värme och vem vet? Augusti kan vara en riktigt fin månad. Den är ju semestermånad i övriga Europa…!
    Ha det så bra! Kram, Agneta

  5. baragott skriver:

    Jag fick nöjet att njuta lite av pionerna förra året kom inga blommor , i år fick jag veta vilka som överlevt den lite burdusa behandlingen , i år verkar vara ett riktigt lusår, varenda ros har varit full med löss och nån grön mask som gärna ville äta på knopparna och försökte gömma sig bland bladen med dom klämde jag ihjäl och mängder med såpavatten till lössen och nu blommar rosorna i massor min New Dawn e full med blommor och föammentanzen vi planterade i höstas blommar så villigt till vår glädje älskar allt i rosväg 😉 . Förra året köpte jag en klematis på Ica för en sportstyver och då stod den nig för varmt för den torkade hela tiden i höstas åkte den ner i rabatten och den är grön och slingrande. Ibland är det bra att få se sin trädgård lite från en annan vinkel

  6. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

