En sommar med blandad kompott …

Vi vet ju redan att juni går till historien som den blötaste och kallaste, i varje fall i Stockholmsområdet. Juli har inletts med lite mer normalt sommarväder, ömsom sol, ömsom regn.

Idag har det varit rejäla åskregn. Jag visste att det fanns risk för riktiga slagregn så jag räddade in en bukett med blandade pioner.

När det gäller rosorna har det varit ett miserabelt år. Massor med bladlöss och knoppar och blad angripna av steklar. Men honungsrosen som nu är inne på sin tredje sommar har blivit precis så stor som jag hoppades på och är översvämmad av blommor. Det är en märklig känsla att stå under den. Det surrar oupphörligen av mängder med humlor och bin.

När det gäller mina chileplantor så börjar dom bli riktigt stora nu. De flesta står i uterummet och jag har döpt platsen till chileskogen.

Men bladlöss härjar där också. Jag går igenom plantorna morgon och kväll och det tar sin tid. Men det gäller att inte slappna av för då får lössen lätt övertaget. Den kalla junimånaden har också gjort att dom mognat långsammare än vanligt. Men en som är trogen och bär många frukter är ‘Fireworks’. Den använder jag flitigt till kalla såser.

När vi var i Sydafrika letade jag chilefrön. Hittade bara en enda sort. Den heter ‘Inchanga’ och jag hade ingen aning om vad det var. Nu har jag lyckats få fram att det är en Korean/Cayenne. Frukterna blir gröna eller röda och smala och långa, ibland böjda. Då det är en Cayenne passar den bäst till att göra chilepulver av men jag kommer att smaka den som färsk också.

En annan trevlig och snygg chile är ‘Blue Christmas’. Följande tre frukter finns alla på samma planta.



Nu verkar det som om åskregnet gett med sig för den här gången. Det är dags för dagens andra avlusning och söndagar innebär också gödselvattning av alla växter.

Hoppas ni alla får en fin vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till En sommar med blandad kompott …

  1. Jag bara älskar chili, torkad eller färsk, i såser eller i grytor eller i…. Ja, man kan ju ha dom till nästan allt! 🙂 Och nu när jag lever på mager kost, är chili en oumbärlig krydda – speciellt för oss som inte gillar vitlök!! 😦

  2. Anita skriver:

    Susie … Jag är också chilefreak (som du kanske förstår 🙂 ). När man börjat odla egen så upptäcker man att det finns dessutom så många olika smaker inom Capsicumsläktet att utforska.

    Hoppas du får en fin vecka. Här regnar det fortfarande så här är ingen brist på vatten.

  3. Ruben skriver:

    Jag såg inte till en början att pionerna stod i en vas, så jag tänkte: oj, vilken fantastisk kombination. Hur har hon lyckats med detta? Den vita, enkla, har även jag, men i år kommer den bara med en endaste blomma, och har förresten blommat rätt dåligt de senaste åren. Synd! För när man har beundrat alla ”mafiosos” är det skönt att vilka blicken på något enklare!

    Ha det gott!
    /Ruben

  4. billan skriver:

    Ljuvliga pioner! Mina har precis börjat slå ut, allt är så sent i år…..
    Och vad stor din fina honungsros har blivit!
    Mina chilesar har också farit illa i år av lusar och ”kalla fötter”, bedrövligt chilepepparväder…. Men med lite värme nu så ordar det sig nog!
    Jag höll på att kasta bort ett kuvert med dyra spännande fröer som jag beställt från finska fröfirman Fatalii häromdagen… det hade hamnat mitt i en reklamtidning i postlådan och precis när jag skulle kasta in den i kaminen så ramlade kuvertet ut 🙂
    Gillar din chileskog jättemycket, där skulle jag trivas!
    Må så gott!
    Kram

  5. Anita skriver:

    Ruben … Över huvud taget har det inte varit lika överdådig pionblomning som vanligt. Kanske beroende på den sena sommaren och kylan i juli. Jag har märkt att en del av knopparna bara stannade i utvecklingen. Men vi får hoppas på nästa år.

    Ha det gott du också 🙂

    Billan … Åh, vilken tur att du hann rädda fröerna. Jag tror att du skulle trivas i min chileskog. Jag har faktiskt ett par som är högra än jag. Visserligen är jag inte så lång men ändå. Längtar efter att mina Hungarian Hot Wax och Monkeyface ska mogna så att jag kan få avnjuta ostfyllda gratinerad chilisar. Men som du säger, allt är så sent i år. Hoppas hösten också blir sen.

    Må så gott du också 🙂

  6. Eva skriver:

    Fantastiskt ljuvlig pionkompott!
    Nu måste jag få klarhet i något jag undrat över när jag läser bloggar. Jag har alltid trott att det heter chiliplantor, men har sett att många, bl a du, skriver chileplantor – vilket är rätt!
    Undrar en som aldrig frågat förr, nämligen Eva

  7. Anita skriver:

    Eva … sedan jag gick med i Svenska Chilepepparföreningen så har jag börjat kalla frukten/kryddan för chile istället för chili (även om jag fortfarande då och då säger chili). Så här står det på SCF:s hemsida:

    – – –
    ”Hur stavas det egentligen, Chile eller Chili?
    Anledningen till att SCF stavar chilepeppar med ‘e’ till skillnad från ‘i’ är att ”Chili” enbart är en maträtt.

    Bakgrunden är Aztekernas benämning på sin älskade krydda och grönsak: chil = röd. Chil har förändrats av Spanjorerna till chile i Mexico och chile pepper i USA. Chili, chilli, chillie och chilipeppar är engelskans förvanskning av ”chile”. Benämningen chile eller chilepeppar avser alltså frukten, grönsaken och kryddan till skillnad från chili som alltså är en maträtt.

    I Sydamerika heter dock den älskade chilefrukten ají, men det är en annan historia…..”
    – – –

    Det är alltså orsaken till att jag börjat kalla kryddan chile. Men jag tror egentligen det går lika bra att säga chili … bara man vet vad man menar 🙂

    Tack för att du tittade in. Ha det så bra!
    /Anita

  8. Eva skriver:

    Jag fortsätter att kalla din för min chilasyster jag! Snart ses vi igen och det ska bli så himla roligt! Jag blir glad bara av att skriva dessa rader till dig, chilasyster! Ha det så jättetrevligt på er dagstur på lördag och hoppas att vädret är bra! Kör försiktigt när ni kommer till oss!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar i massor
    storasyster Eva, Kjell och Nessie

  9. Anita skriver:

    Kära storasyster … imorgon blir det tidig uppgång. Först frukost och sedan går vi till bussen strax efter 0700. Därefter hoppas vi på en mysig kryssning bland annat genom Södertälje Kanal. Båten är täckt så det gör inget om det blir regn, då sitter vi bara inne och myser. På onsdag morgon blir det också tidig uppgång för att åka till er. Vi ringer när vi närmar oss. Det ska bli jätteroligt … 🙂 🙂 🙂

    Kram från lillsyrran

  10. Cathy skriver:

    Nu var det några dagar sedan jag kikade in här och det har hänt en del ser jag. Blir sugen på att prova den där chile 🙂 som heter Blue Christmas, var kan man få tag på den? Jag har bara tre plantor i år, alla Hungarian Black och de står i uterummet, har inte haft problem med löss ännu och det är en orolig mängd frukter.
    Här har det också slagregnat och åskat och i torsdags och fredags haglade det rejält. De flesta växter har klarat det förvånansvärt bra men dahliorna hänger, de blommorna är ju så stora att de tyngs ner mer av allt vatten.
    Svamp är det i alla fall gott om i år. Witchy och jag var ut idag på lunchen i regnet, med gummistövlar och regnställ och hittade en hel del. Det finns ännu mer men de är så små att de inte går att plocka. Grannen var ut strax efter oss och gick på ett annat ställe, han hade minsann hittat säkert en halvliter stora fina kantareller han! och han gillar inte ens svamp 🙂 men tycker det är kul att plocka. Det värsta nu är myggorna.
    Ha en skön kväll och hoppas veckan som kommer blir lite torrare 🙂
    kram Cathy

Kommentera

