Mysteriet med de försvunna mördarsniglarna

Ute regnar, regnar och regnar det. Det regnar så mycket att SMHI gått ut med klass 1 -varning hos oss.

Igår regnade det också men det klarnade upp framåt 16-tiden. Då gick jag ut på jakt efter mördarsniglar. Det har jag gjort i flera veckor nu. Men … nu kommer det märkliga. Jag hittar inga. Jag ser inga spår efter dom. Så här års brukar mina hostor ha stora skador efter mördarsniglarnas framfart. Så icke i år. Den som brukar vara mest äten på är Francee som står i Månskenslandet som gränsar mot skogen där sniglarna brukar hålla till. I år ser man inte ett enda ätet blad.

I Månskenslandet står också en annan mördarsnigelfavorit, vidjehortensian Annabelle. Den brukar vara den växt som sniglarna går hårdast åt. Det brukar inte finnas ett enda helt blad kvar. Den brukar rent ut sagt se bedrövlig ut. Det kan ibland sitta 20-30 sniglar på en enda gren. Så här ser bladen ut i år. Inte ett enda ätet blad.

Mina andra hostor är också oätna. Här ‘Night before Christmas” som jag köpte bara för att jag föll för namnet. Fast jag måste tillstå att den är ju faktiskt riktigt snygg också.

Och de gulbladiga är också oätna. Det här är antingen August Moon eller Guacamole. Jag har slarvat med dokumentationen och minns inte vilken jag satte på det ena eller andra stället. Men jag gissar ändå på August Moon.

Men var är dom … mördarsniglarna? Jag har frågat andra som brukar ha mördarsniglar och dom har massor. Det här är ett mysterium för i 10 års tid har jag jagat dom. Vår lokala tidning har ju till och med varit här och gjort reportage om mig och min jakt på de slemmiga inkräktarna. Men jag klagar inte. Så länge dom håller sig borta är ingen gladare än jag. Men jag kan inte låta bli att fundera på vart dom tagit vägen. Ligger dom och lurar i skogsbrynet och planerar anfallsstrategin. Kommer dom, likt indianerna i gamla västernfilmer, att dyka upp när jag som minst anar det och gå till attack mot hostor och hortensior och bara lämna bladnerver kvar. Det återstå att se …

En fortsatt trevlig helg önskar jag er alla, med eller utan regn. Och med eller utan mördarsniglar.

Det här inlägget postades i Mördarsniglar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Mysteriet med de försvunna mördarsniglarna

  1. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster Anita!
    Tänk så vackra blad är! Blad som får vara ifred för mördarsniglar är väldigt ovanligt i dessa dagar! Jag hoppas verkligen att de håller sig borta från din vackra trädgård och ditt vackra Månskensland! Night before Christmas är ett underbart namn på en växt! Bladen är fantastiskt vackra!
    Just nu häller inte regnet ner utan strilar sakta! När jag gick upp i morse och tittade ut genom köksfönstret såg jag hur regnet tilltog och dropparna kraschade mot gatan och studsade upp igen av kraften. Rådhusgatan River forsade kraftfullt ner mot Gågatan.
    Jag börjar längta efter semester! Det här är en sådan där sommar då vi alla går och väntar, och väntar och vängar på att sommaren ska komma. Sommaren är här, men inte som vi vill ha den. Inte mycket vi kan göra något åt. Det är bara att försöka njuta så mycket vi kan ändå!
    Jag hoppas du och Thomas njuter av helgen!
    Hälsar så gott!
    Många kramar
    storsyster, Kjell och Nessie

  2. Anita skriver:

    Hej kära storasyster Eva!

    Så roligt att du tittade in … men när regnet strilar utanför fönstret så är det lätt att man istället hamnar framför datorn. Vi längtar också efter den där riktiga sommarn … då solen skiner, jordgubbar och smultron mognar och pionerna doftar. Det gör dom väl även om det regnar men man njuter ju inte riktigt på samma sätt.

    Vi ska göra i ordning uterummet tänkte vi men för att göra det så vill vi ha uppehåll för vi måste ställa ut en del på altanen tillfälligt. Dom har lovat att regnet ska upphöra till eftermiddagen så vi håller tummarna.

    Annars har vi det bra … slöar lite grann vilket är skönt när det är söndag.

    Ha nu en fortsatt skön söndag. Hälsa Kjelle så gott och klia Nessie bakom örat från mig 🙂

    Kram från lillasyster

  3. Anna Vattenkanna skriver:

    Så vackra hostor du har! Vill gratulera till att de slemmiga krypen uteblivit med sina besök hos dig – än slå länge. Så märkligt… från att ha haft vansinnigt många till inga alls. Hoppas att de dukat under av en eller annan anledning och inte ligger och lurpassar i skogsbrynet. Du får njuta av all fläckfri och ouppäten grönska 🙂 och hoppas att de aldrig hittar in till dig igen.

    Kram

  4. Ruben skriver:

    Ja, nu får det räcka med regn!!! Om inte mördarsniglarna kommit fram nu när det har regnat titt som tätt, lär de nog vara decimerade på något sätt. Tack och lov!
    Fina hostor du har, och särskilt fint är de ju utan hål efter sniglarna! Vi haren hosta som är väldigt lik din ‘Night before christmas’, men den köpte jag för så länge sedan, att jag inte vet namnet på!

    Ha det gott – och snart torrt!!
    /Ruben

  5. Åsa S skriver:

    Vilka vackra hostor och så underbart att du nu får njuta av dem hela o fina. Mördarsniglarna har flyttat till vår koloni! I alla år har vi varit förskonade, men i år har de fullkomligt invaderat vårt område, i alla fall vår lott. Hu, de är verkligen hemska. Hppas din vackra trädgård fortsätter att få vara ifred från dem.
    Hälsa Thomas o ha en bra vecka.
    Kram från lillsyster

  6. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Men vilken lycka att du slipper mördarsniglarna. Kanske du har planterat något som skrämmer bort dom? Någon doft dom inte tycker om? En gåta är det men en bra sådan 🙂 Hoppas att dom håller sig borta. Vackra foton som alltid visar du och lite sol och värme skulle både vi och växterna må bra av.
    Kram, Agneta

  7. ÅsaV skriver:

    Du har väl äntligen lyckats med att mörda dem allesammans! Var nöjd och njut av segerns sötma! 😉

    Hehe… jag minns fortfarande tidningsartikeln med dig och den blodiga snigelsaxen!

  8. Tittar in för att önska dig och din familj en riktigt underbar midsommarhelg!!

    kram!!

  9. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  10. Maria Karlsson skriver:

    Måste grattulera, förra sommaren kryllade det av de små kräken hos mig, i år ska ja verkligen kriga mot dom!! Har hittat lite info på nätet om vissa växter som de verkar undvika så det blir mest sådana. Men skriv gärna om du kommit på ngn speciell anledning till att de verkar försvunnit!!
    Mvh Mia

Kommentera

