Explosion och doftchock i azaleasluttningen

Nu har den exploderat i både färg och doft, min azaleasluttning. Där finns inte enbart azaleor utan också några rhododendron och blåbär (som i år är översållade med blommor). Här finns också min magnolia Wadas Memory och på självaste nationaldagen så inhandlade jag ytterligare en magnolia, en Leonard Messel. Jag blev inspirerad av en bild från en av trädgårdarna i Enköping där just Wadas Memory och Leonard Messel blommade tillsammans. Men åter till azaleasluttningen …

För några veckor sedan började de lågväxande rhdodendronen att blomma. Först ut var en med lila blommor som jag för tillfället glömt namnet på …

Några dagar senare kom en fantastisk liten gul ”boll” vid namn Wren. Det är en mycket vacker rhododendron som inte blir mer än någon decimeter hög. Det enda man ser på den är gula blommor. Den är svår att få tag på men jag har lyckats hitta den på Plantagen. Den ska vara svår att få att övervintra i zon 3 men jag har haft flera stycken i många år. Ibland blir dom lite fula efter vintern men då brukar jag klippa in dom och då kommer dom tillbaka jättefint …

Sedan är det dags för den första doftchocken för då kommer guldazalean (Azalea luteum). När jag öppnar dörrarna till uterummet och går ut i trädgården slår dofterna emot mig. Och den doftar verkligen ljuvligt. Synd att jag inte kan förmedla doften.

Guldazalean blommar fortfarande men börjar så smått dra sig tillbaka för säsongen. Men då kommer nästa doftchock … den starkt mörkorange Coccinea Specicosa …

Sedan finns det dom som inte doftar speciellt mycket men som är vackra att se på. En av dom är ‘Silver Slipper’ som har ljust rosa knoppar och sedan slår ut i vitt med ett vackert tecknat öga i gult och orange …

Azaleorna är vackrast men jag har också några rhododendron. Dom har precis börjat blomma och syns på dessa bilder som jag tog i förrgår …


På dom bilderna var det mulet och då syns egentligen färgerna bäst. Men jag älskar när solen lyser genom blombladen så det fick bli ett par solskensbilder också, även om dom är lite överexponerade.


Nu hoppas jag att få njuta ett tag till av färger och dofter i min azaleasluttning. När dom blommat klart så kommer piondalen (som ligger nedanför) att explodera i nya färger och nya dofter. Det är en härlig tid nu!

Det här inlägget postades i Azaleasluttningen, Försommar 2012. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Explosion och doftchock i azaleasluttningen

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Verkligen färgstarkt! Det ser ju ut som en stor eld där i hörnet – så vackert med de vita, gula och orange färgerna tillsammans.

    Kram

  2. Charlotte Hakansson skriver:

    Underbart att ta del av all denna fägring efter en dag i ett gråvitt konferensrum …:)

  3. ÅsaV skriver:

    Wow, vilken blomsterprakt!!! Vilken underbar trädgård du verkar ha! Hoppas att du fotar massor!

  4. Eva skriver:

    Åh så härligt att få se alla dessa ljuvliga blommor i din azaleasluttning, käraste chilasyster! Vilka ljuvliga bilder!
    Jag vet ju hur fina pionerna brukar bli och jag hoppas de blir lika praktfulla i år! 🙂
    Jag har inte planterat om chiliplantan ännu, men ska göra det till helgen! Nessie är förtjust i den kan jag meddela! 🙂 Undrar om blanden är starka, måste testa!
    Hoppas du blir bra i din ögon snart, lillasyster!
    Hälsa Thomas så gott!
    Bamsekramar
    storasyrran

  5. Ulla skriver:

    Vilken härlig färgprakt, det är verkligen vackert när azaleorna blommar. Vi var i Azaleadalen här i Gbg för några veckor sedan och njöt av både blomning och dofter. Du har ju en alldeles egen azaleadal att gå runt i 🙂
    Härliga bilder från din Englandsresa också.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla
    ( Nu var min dator på någorlunda humör, så jag kunde komma och skriva en kommentar, den är helt hopplös ibland, låser sig och hänger sig och är allmänt ”stökig” )

  6. Åsa s skriver:

    Vilken underbar färgprakt! Längtar efter att få njuta av dina pioner också, det är mina favoritblommor.
    Kram från lillsyrran

  7. Anita skriver:

    Anna … ja det är verkligen som en eld. Och sedan jag tagit bilderna har det börjat brinna ännu mer, även om dagens regn försökt slå ned elden.

    Lotta … ja jag njuter verkligen av min trädgård … som du vet 🙂

    Åsa … jo jag fotar massor. Måste ju dokumentera allt som händer. Det är det enda sättet att minnas när vintern kommer.

    Eva … så Nessie är förtjust i chilin. Tror inte att bladen är speciellt starka och inte giftiga heller. Men tar hon en tugga av en frukt så ryggar hon nog tillbaka.

    Ulla … ja azaleadalen i Göteborg har jag också besökt. Den är fantastisk och en av inspirationskällorna till min egen azaleasluttning. Roligt att din dator var på humör så du kunde titta in och skriva ett par rader.

    Åsa … jag vet så väl att pioner är dina favoritblommor. Kan meddela att de första slagit ut idag. Men dom blev genast nedslagna av regnet. Jag var ute och skakade av vattnet för en stund sedan och nu ser dom riktigt fina ut.

  8. Liane skriver:

    Åå vilka azaleor & dom blommar då vackert. Jag njuter på avstånd har inga själv azaleorna & rhododendron gillar ju inte riktigt den kullriga jorden , det har vi ju gott om på Öland men suget gör sig påmint ibland när man ser dom blomma få vackert, kanske trotsa ändå och prova i kruka. Passar på att önska en trevlig midsommar

  9. Cathy skriver:

    Underbara bilder och dina azaleor är såå fina. Kanske vi ska försöka oss på azaleor vi också, gillar de lerjord? I så fall bör de trivas som fisken här, sjöbotten och bara lera.

    Hälsn
    Cathy

  10. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

