En dag i solen …

Imorgon åker jag och en väninna till England på vår årliga trädgårdsresa. Men jag har tagit ledigt idag också för att packa och fixa med alla växter och fröodlingar. Måste skriva lite instruktioner till käre sambon som ska sköta om allt när jag är borta.

Men jag har inte bara hållit på med förberedelser inför resan. Solen hade ju den goda smaken att hålla sig framme idag och då måste man ju bara få njuta lite i trädgården också.

Upptäckte till exempel att fänrikthjärtat börjat blomma …

Och gullvivorna … dessa härliga solgula majblommor …

Många av blommorna på magnolian blåste av igår men fortfarande finns en och annan att njuta av …


Och i vårhörnet blommar mängder av balkansippor – Anemone blanda …

Och den blå vitsippan ‘Robinsoniana’ …

Och under spirean börjar tulpanerna att visa färg …

Så härligt det är när solen skiner. Så glad man blir. Och så härligt det är att se hur det börjar spira i rabatterna. Äntligen! För våren satt långt inne i år.

Hoppas ni alla får en skön fortsatt vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till En dag i solen …

  1. nilla|utanpunkt skriver:

    Vad spännande, vilka trädgårdar ska ni besöka?

  2. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Så trevligt att du ska iväg och njuta av vackra trädgårdar! Hoppas att vädret är bättre än här. Vi har ännu regn och i dag har vi haft åska också och kallt är det om natten. Och eländet kommer ju från väster…!
    Själv är jag i England dagligen 19.00 med hjälp av TV8 och ”En plats på landet”. Nya avsnitt tror jag att detta är trots att de är fr. 2009.
    Jag önskar dig en riktigt trevlig resa och så roligt att få ytterligare ett resereportage att se framemot 😉
    Ha det nu så jättebra! Kram, Agneta

  3. Anita skriver:

    Nilla … vi ska besöka, bland annat Sissinghurst Castle, Great Dixter och Pashley Manor. Jag tycker det ska bli extra spännande att äntligen få se Sissinghurst och den vita trädgården, den som jag bara sett på bilder men som varit min inspirationskälla till mitt Månskensland.

  4. Anita skriver:

    Agneta … usch då, har ni regn. Här har det varit strålande sol hela dagen. Jag räknar med en del regn i England. Regnstället är alltid med. Men det är härligt ändå bara att åka dit och få njuta av alla vackra trädgårdar. Så du gillar också ”En plats på landet”. Jag brukar titta på det så ofta jag kan.

    Kram Anita

  5. Cathy skriver:

    Idag har solen lyst även över Hässelby efter måndagens mulna blåsiga och kalla väder. Jag har rensat solrosfrön från rabatten under våra björkar. Där matar vi fåglarna och i år har då solrosfröna grott i kopiösa mängder. Som tur är går det lätt att dra upp dem i den upphöjda rabatten där det är bra jord.
    Härligt med en engelska trädgårdar resa – jag har inte lyckats komma iväg till England på våren på flera år 😦 skulle ju vilja se Heligan på riktigt t ex. Men så är jag väldigt förtjust i Yorkshire också, svårt att välja, önskar man kunde resa många gånger per år.
    Hoppas du får en härlig resa, ser fram emot vackra bilder.
    Kram, Cathy

  6. nilla|utanpunkt skriver:

    Nej vad kul, då kommer du vara nästan hemma hos mig! (cirka halvtimme från Great DIxter med bil, 45-60 min från Sissinghurst) Ni borde komma över och hälsa på, sitta ned en stund i min trädgård, fast kanske ni inte har bil och/eller tid? (en nödvändighet med egen transport dessvärre, bussförbindelserna är urdåliga, särskilt från Sissinghurst). Du kan alltid mejla (tror du ser min mejl vid kommentaren), om du vill komma i kontakt. Ni vore så välkomna!

  7. Eva skriver:

    Käraste chilasyster! Nu är du snart hemma igen från dina botaniska upplevelser i södra England. Jag hoppas du har haft det underbart! Jag ser fram mot vackra bilder och trevliga kommentarer. Kanske ses vi i morgon på kören, vem vet! Lillasyster Åsa kommer inte, jag tror hon skulle på konstrunda med kolleger.
    Det ska bli roligt att se dig i alla fall! 🙂

    Kramar
    Storasyster

  8. ÅsaV skriver:

    Hej Anita!
    Vad härligt det låter med en trädgårdsresa! Men du som har så vackra växter i din egen trädgård behöver väl knappast åka i väg utomlands för att njuta av vackra blommor? Härliga bilder som alltid. Ser fram emot rapporten från din blomstertripp!

  9. Birgitta skriver:

    Spännande med trädgårdsresa – hoppas ni hade det riktigt trevligt.
    Birgitta

Kommentera

