Clas Ohlson, vadå ”Gubbdagis” … perfekta växtbackar!

Just det, glöm ”Gubbdagis” för jag har minsann fyndat på Clas Ohlson! Hittade perfekta plastbackar för mina växter. Lätta, perfekta i höjd, perfekta i storlek och med hjul. Nu har jag mina chiliplantor där. Jag har lagt bevattningsmatta i botten så vattningen går dessutom som en dans. Häller bara på vatten på botten och slipper dutta i varje kruka med risk att skada växterna. Och dom trivs mycket bättre med underbevattning. Titta bara så frodiga dom är …

Vill jag flytta dom så är det bara att rulla iväg dom. Perfekta handtag finns också så jag kommer att kunna använda dom när jag ska avhärda mina växter längre fram. Lätt att ta tag i handtagen när dom ska bäras ut och in. Fyra stycken har jag köpt. Kände mig riktigt nöjd.

Inte nog med det. När jag var i England för ett antal år sedan köpte jag en ”Eggtimer”. En röd sak som ser ut som ett ägg som man lägger i vattnet och som visar på en skala när äggen är klara. Tappade den så det blev en spricka i den och då pajade den. Har letat sedan dess efter en ny här hemma men inte hittat någon. Tänkte att jag får väl vänta tills jag ska åka på trädgårdsresa till England igen. Men vad tror ni jag hittade på Clas Ohlson? Jo just det … en ”Eggtimer”.

Så nu får man väl börja kalla Clas Ohlson för ”Tantdagis” också 🙂

Och förresten … min första chilifrukt har tittat fram, en Hungarian Hot Wax …

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Clas Ohlson, vadå ”Gubbdagis” … perfekta växtbackar!

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Åh, vad praktiskt. Jag älskar allt som går på hjul numer och har köpt mängder av Clas Ohlson via nätet. Har letat efter just plastlådor på hjul, men höga sådana, likt lekbackar.
    Tavelramar och passepartout till mina framkallade och förstorade ”dig-foton”. Billigt var det också. När lådan kom med posten så var två glas krossade och fick inte bara nya glas utan även ramar 😉 Fick även en hel del ”extra” som plåster på såren”, behövde inte ens sända tillbaka något för att bevisa att dom var trasiga 🙂 Hade fotat dom med min dig.kamera. Säljaren var otroligt vänlig per Tf. Gick med ordentlig vinst!
    Har aldrig hört talas om Gubbdagis….men vet att den bästa blodtrycksmätaren som rek. av läkarna finns hos Clas Ohlson.
    Förstår att du blev jätteglad över din eggtimer. Man behöver inte ”gå över ån efter vatten” 🙂
    Vad roligt att de första små chilifrukterna börjar visa sig, ett tecken på att dom trivs.
    Nu regnar det här och är mörkt och det kanske är mera snö på ingående…..men vad gör väl det?
    Finns så mycket man kan göra, oavsett vädret, som vi verkar vara fixerade vid i detta landet.
    Önskar dig en fin ledig dag! Kram, Agneta

  2. Eva skriver:

    Du är underbar chillasyster! Hoppas ni har haft en härlig Påsk! Det har vi men varannandags middagar och lugna dagar där emellan! Jag tänkte ringa till dig i torsdags och tala om att det fanns ”äggtimer à la England” på Clas Ohlson, men det har du ju redan upptäckt! 🙂 🙂 Just nu sitter jag faktiskt och jobbar, men jag tog en paus och kilade in på min chillasysters blogg och då måste jag ju bara lämna en liten kommentare. 🙂
    Vi ses inte i morgon men väl på torsdag istället.

    Hälsa så gott till Thomas!

    Kramar från
    storasyster, Kjelle och Nessie

  3. Ulla skriver:

    Man kan hitta mycket på Clas Ohlson, så det är inte bara ”gubbsaker” 🙂 Nu var det ett tag sen jag var där, men de har mycket konstnärsmateriel också.
    Oj vad det växer hos dig! Härligt, du kan ju snart skörda din chili. Idag har det regnat här hela dagen så det har varit en innedag idag. Det behövde regna lite, det har varit så torrt och kallt innan.
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  4. Spirande grönt skriver:

    Perfekta fynd!

    Hoppas att du får en finfin avslutning på påskhelgen,
    Rebecca

  5. Anita skriver:

    Agneta … där ser man, du gillar alltså också Clas Ohlson. Och viken service du fick. Här har det också dragit in regn men ännu ingen snö. Och visst finns det saker att göra även om vädret är dåligt. Jag har planterat om massor av blommor idag, för att ta ett exempel.

    —-

    Eva … så lustigt att också du sett ”Eggtimern” … det betyder att du också går på Clas Ohlson 😉 Du hjälpte ju faktiskt mig att bära backarna när jag köpte dom häromveckan 🙂 Vi ses som sagt på torsdag!

    —-

    Ulla … har dom konstnärsmaterial, det har jag missat. Fast butiken vi har här i stan är inte så stor så dom kanske inte har hela sortimentet. Annars låter det ju bra, utifall jag bestämmer mig för att ta upp min akvarellmålning igen.

    Rebecca … jo min avslutning blev fin. Jag har planterat om pelargoner och fuchsior. Det är så härligt att röra runt med fingrarna i jord igen. Hoppas din avslutning på påsken också blev fin.

  6. Cathy skriver:

    Oj vad stora dina chili har blivit redan. Min enda planta är bara en västanfläkt av din, men den växer duktigt så så småningom kan jag nog också få se frukter. Plastlådorna på Claes Ohlson verkar ju bra. Idag vräker regnet ner över Hässelby och det är väl bra för jord och växtlighet.
    Ha en skön vecka.
    kram, Cathy

  7. baragott skriver:

    Man kan göra stora fynd på dom mest otippade ställena, dina chiliplantor har verkligen vuxit, blivit stora . Hoppas att du hade en skön påsk, ön bjöd på några fina dagar ialla fall :9

  8. Lotta skriver:

    Wow! Vad härligt att se den där lilla spirande frukten. Har kikat noga på mina, de blommar fint, växer så det knakar. Idag får de lite extra av mig när jag inte bara pratar med dem, utan hostar på dem också. Undrar om det inte är dags att sätta dem i lite större krukor, igen? Vi får prata om det när jag kommer tillbaka till jobbet, förmodligen inte förrän på måndag. Så jag önskar dig en skön trädgårdshelg och hoppas att mässan utfaller till full belåtenhet. Såg ett inslag på TV om en korallkalla och snödroppar som kostar lika mycket som en lyxbåt, nästan i alla fall. 🙂
    Kram, Lotta

  9. Lotta skriver:

    Hej Anita,
    Nu har även min Hungarian Hot Wax fått en liten chilifrukt! 🙂
    Hoppas det är OK att jag lånar din bild, jag har länkat till dig och berättat att det är din bild.
    Ha en bra helg och en riktigt bra resa!
    Kram Lotta

  10. Anita skriver:

    Lotta … så roligt att din första chilifrukt dykt upp. Och självklart får du låna min bild 🙂

  11. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

