Livstecken och statusrapport …

Jodå … jag lever. Jag har bara inte hunnit, varken skriva eller läsa blogginlägg. Fortfarande gör ett intensivt datorarbetande på jobbet att jag ransonerar detsamma här hemma. Fast inte riktigt. Jag håller nämligen på att lägga upp en reseblogg. Är hopplöst efter med mina reseberättelser. Tre resor som fortfarande inte är dokumenterade. Just nu tar jag lite stunder då och då och skriver om vår Sydafrikaresa. När den blir klar så kommer jag att lägga ut ett inlägg här och en länk.

Men ikväll kände jag bara att jag måste ge ifrån mig ett livstecken. Det är ju så mycket ljus och liv omkring oss nu. Det är ljust när man åker till jobbet och ljust när man åker hem. Fåglarna äter av fågelmaten och tackar med att sjunga långt in på kvällarna.

På blomfronten så blommar nu min rosa kamelia.

Tur var väl det då min rödvitas knoppar föll av innan dom slog ut. Det blir så ibland med kamelior. Förra året var det den rosa som var lite skraltig medan den rödvita blommade rikligt. I år verkar det bli tvärtom.

Annars började jag morgonen med att kolla in vasaloppsstarten och följa åkarna ett tag.

Sen gjorde jag mig i ordning och gick ut i uterummet och förberedde lite omplanteringar. Mina chileplantor växer och frodas. Lite väl många blev det, 115 st. Ja jag vet. Det är inte klokt, jag är inte klok 🙂

Men idag var det dags att välja ut lite plantor, som jag ska behålla och plantera om för andra gången. Jalapeno, Monkeyface, Pimenta da Neyde, Inchanga (från Sydafrika), Cayenne Long Slim, Kali Mirch, Mini Bonnet, Hungarian Hot Vax och Fireworks. Det är inte alla sorter men några är inte redo för andra omplanteringen ännu. Fireworks har redan börjat blomma men det är lite tidigt så jag tar bort knopparna så planterna får växa till sig lite innan dom blommar och börjar bära frukt.

Så här såg det ut i uterummet när omplanteringen var klar. Det är så underbart att jobba med jord och får jord under naglarna.

Sen blev det lasagne i uterummet. Ursäkta den kladdiga bilden men jag var så glupsk att jag kastade mig över maten innan jag kom på att jag skulle dokumentera den första måltiden för ”våren” i uterummet.

Annars är trädgården nu klädd i säckväv. Rosor och rhododendron är skyddade mot brännande sol, isande vindar och kalla nätter.

Rådjuren har vi klarat i år men inte kaninerna. Vi har försökt på alla sätt och vis att täppa för överallt men det är stört omöjligt. Så fort man tror att nu, nu har man lyckats ja då sitter han där.

En del pelargoner har jag också hunnit med att plantera om idag. En pelargon som har blommat rikligt precis hela vintern är Blue Wonder. Vill ni ha en pelargon som är väldigt tålig och i princip blommar året om så är Blue Wonder en rekommendation. I varje fall hos mig så är det den enda som blommar året om. Och jag har många pelargoner. Och snygg är den också. Och går jättebra mot gula blommor.


Efter alla omplanteringar fick chileplantorna flytta tillbaka till växtpyramiden med belysning. Där ska dom få stå tills det är tillräckligt med naturligt ljus i uterummet. Till början av april kanske.

Det får bli sista bilden för idag. Ha en riktigt skön söndagskväll och en kommande bra vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Livstecken och statusrapport …

  1. Eva skriver:

    Dina underbara bilder förlåter att du inte har tid att blogga – en högtidsstund när man får njuta av sådana foton som de på kamelian och den solgenomlysta pelargonen!
    115 chiliplantor! Nä… det ÄR inte klokt!
    Må så gott, säger Eva

  2. Lotta skriver:

    Vilket härlig blommande inlägg!
    Och fantastiskt vackra bilder, som alltid, underbart att se den där rosa kamelian!
    En reseblogg? Så spännande!
    Ha det gott, ses snart/ Lotta

  3. langberg skriver:

    Åh så gröna och fina dina chileplantor är! 115 st, ja, det var inte dåligt 🙂
    Din rosa kamelia är också jättevacker. Ja, de gör lite som de vill kameliorna. Mina har ibland också betett sig så. En röd som jag haft länge har inga blommor alls i år. Min man överraskade mig för ett tag sedan med att komma hem med en ny röd kamelia 🙂
    Nu går det lätt att kommentera, jag passar mig för att scrolla för långt ner, så är det inga problem.
    Ser fram emot dina reseskildringar!
    Kram Ulla

  4. Cathy skriver:

    Oj oj, jag har 1! chiliplanta i år bara. Men det kanske kan bli fler lite längre fram. Vi har inte haft någon värme på i uterummet och mitt gamla akvarium som jag brukade dra upp frön i åkte upp på vinden i höstas (då jag var rätt less på odlande och tänkte att jag bryr mig inte nästa år….) Ron har haft lite ont i ryggen så jag har inte velat be honom att ta ner den igen heller. Men nu har jag lite frön i kontorsfönstret och blå salvia ska jag se till att få igång i tid i år.

    Annars har jag också haft problem med höger arm och axel och att sitta vid datorn är absolut ingen hit, det kom efter semestern i Australien och troligen för att jag satt där med helt fel arbets ställning vid laptopen i början när jag försökte blogga lite var dag med alla bilder. Jag har inte hunnit mer än ett par dagars fotande från den resan 😦 med två kameror och telefonen blir det ju alltför lätt så många bilder, hälften har jag knappt sett utanför kamerorna ännu 🙂

    I år ska jag verkligen försöka få tag på en sån där kamelia. Vår Gardenia som vi haft i ungefär 7 år tror jag, den strök med när den kom ut i uterummet igen och det blev sådär himla kallt (kom ner till -6 i uterummet då). Annars hann jag gå ut i trädgården och klippa rent lite igår en stund när solen lyste mot baksidan. Imorse var det återigen -8 när vi gick ut, jag och Witchy. -15 hade det varit under natten, brrrr. Nu vill vi väl ha lite värme så att all is smälter.

    Ha det gott och ta det lugnt med datorjobbandet.

    Kram från Cathy

  5. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Trevligt med ett livstecken, men förstår såväl varför du pausar. Korta inlägg med bara ett foto är också en god idé om/när du har något du vill dela med dig av. Mindre jobbigt 😉 Ibland får man ”dra åt svångremmen”…!
    Men va…ska du sälja chili på torget 😉 Undrar hur många frukter varje planta ger?
    Kamelian är så läcker sååå och ser ut som om den vore gjord av marsipan och färgen är ljuvlig. Har alltid önskat mig en men aldrig köpt någon av någon underlig anledning.
    Den där pelargonian som du har året om ‘Blue Wonder’ kräver väl ett uterum antar jag? En lägenhet klarar sällan svalka/mörker så krukväxterna blir därefter.
    Men en god idé är faktiskt att ställa fram lite snygga gamla vinkaraffer och annat på fönsterkarmen i t.ex. ett sovrum. Snyggt och varken doftar eller vissnar 🙂
    Ha det nu så gott Anita och ta´t lugnt med datorn så ser jag framemot din senaste trädgårdsresa…framöver 😉
    Kram, Agneta

  6. Eva skriver:

    Käraste lillasyster! Eller jag kanske ska börja kalla dig för chillasyster! 🙂 Ok den är dålig men det bjuder jag på. Din kamelia är ju bara så underbar! Jag som älskar rosa, eller ”jåsa” som prinsessan Leah säjer. 😉
    Det är alltid lika mysigt att träffa dig på tisdagar! 🙂 Tråkigt att vi inte ses på lördag, men så blir det ibland! Vi blev glada för att ni väntar på oss, så att Kjell hinner bli riktigt pigg igen!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar från
    storasyster

  7. Eva skriver:

    Det är lika mysigt att träffa lillasyster Åsa också, måste jag tillägga!
    Kramar

  8. billan skriver:

    Jag har varit helt värdelös på att blogga en tid nu….har varken gjort egna inlägg eller tittat in hos min vänner:( Hoppas jag får tillbaka blogg-lusten nu när det börjar våras, för jag kan inte bara skylla på tidsbrist!
    Du kan aldrig tro vad glad jag blir när jag läser om dina odlingar, så fina och inga små odjur som ställt till det i såjorden…..underbart! Ser i ditt förra inlägg att det gick bra att frysa och ostfylla monkeyfacen, vilken tur.
    Jag har också alldeles på tok för många plantor, vi får ge bort till nära och kära:) Ler när jag läser din systers kommentar….chillasyster hihi 🙂

    Vad knasigt att du inte kunde kommentera på min chileblogg, jag ser inget konstigt med inställningarna. Hoppas det var något tillfälligt fel hos blogger.
    Jag lovar att jag ska bli bättre på att titta in här hos dig och att höra av mig.
    Ha en bra vecka.
    Kram

Kommentera

