Kontrasternas dag … kyla och hetta …

Den ryska kylan håller Sverige i ett järngrepp. Idag har vi haft vår hittills kallaste dag här denna vinter och jag tror att morgondagen kommer att bli ännu kallare och då kommer nog kulmen att nås om man ska tro prognoserna.

Så här såg det ut för en liten stund sedan …

Det är då man måste hitta lite värme inomhus och det har vi gjort idag. Idag gick vi tillbaka till sommaren. I höstas så frös jag in halverade Monkeyface (chile) som vi tog fram idag för att ha till förrätt. Det var en riktig höjdare. Jag fyllde dom med ost. Då jag är laktosintolerant så kan jag inte äta chevreost som annars är vansinnigt gott att fylla chile med. Jag tog istället laktosfri salladsost som jag lade på en skiva vanlig herrgårdsost. Gjorde en ostrulle som jag lade i de fortfarande helt frysta Monkeyfacen. In med dom i 225 grader i ca 12 minuter. Då jag tog ut dom hade osten smält lite lagom och fått lite gyllene ton. Lade upp dom på en talrik med salladsblad och så avnjöt vi dom. Jag kan säga att det var en riktig höjdare. Det smakade fantastiskt gott. Chilen hade kvar sin hetta och var fast och fin i fruktköttet trots att den varit frusen. Jag kan nästan drista mig till att säga att dom blev godare än i somras när jag gjorde i ordning dom färska. Jag är jätteglad att jag har sått Monkeyface i år också för dom kan jag inte vara utan. Och jag är jätteglad att jag har flera kvar i frysen. Dom ska vi plocka fram och fylla med ost när vi vill få en förnimmelse av sommar igen …

Det här inlägget postades i Chili, Vinter. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Kontrasternas dag … kyla och hetta …

  1. Lotta skriver:

    Ser fantastiskt gott ut! Inspirerande!!
    Kyla och hetta … får mig att tänka på när jag sålde chili som ung. Det var på nästan 3000 möh i Mexiko, och jag har aldrig frusit så mycket som i den där stan. Men när vi sen la chilin i våra tacos fattade jag eld.
    Vid något tillfälle har jag hört någon säga att Island och Mexiko, det är ungefär samma sak.
    Kyla och hetta på samma gång.
    Och jag håller med om det.
    Kom att tänka på det nu, har hittat ännu en islänning att läsa nu över helgen…. 🙂

    /Lotta

  2. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Ser ut att vara en delikat aptitretare på en helt ljuvligt vacker tallrik! Ursnygg form och precis lagom med dekor på kanterna. Getost är en favorit här med men tyvärr blir det sällan av att jag köper någon. Snart får jag väl döpa om dig till Anita von Chili 🙂
    Ha det så gott i kylan!
    Kramen, Agneta

  3. Cathy skriver:

    Mums, det ser gott ut, och när jag såg din termometer först tänkte jag, milde himmel vad kallt de hade i Södertälje, men så ser jag ju att din inne temp är överst inte som på våran där utetempen är överst och inne under 🙂 men tillräckligt kallt i alla fall. Vi har haft -19 som kallast några nätter och -17 flera mornar. Witchy fryser om tassarna stackarn och vill inte vara ute så länge då. Matte fryser nästan fast jag ser ut som en michelin gubbe i jättetjocka dunjackan och tjocka termobrallor som har hängslen och går upp en bit i ryggen vilket är skönt. Fast idag var det värre kyla fast det bara var -10 🙂 det blåste en elak kall vind åt vilket håll man än gick kändes det som.

    Jag har bara sått 4 chili frön än så länge, mitt akvarium åkte upp på vinden i höstas och har inte kommit ner än och det är för kallt och mörkt inne och i uterummet har vi inte haft någon värme i vinter (det var ner till -6 häromdagen).

    Hoppas vi får en varmare vecka.
    kram Cathy

  4. Sylvia Ekström skriver:

    Hej Anita, det här lät jättegott! Vi har ju också en hel del chili i frysen som vi använder flitigt. Så den här förrätten ska vi prova. Just nu är jag hemma med Hedvig som är sjuk och jag själv börjar känna mig frysen och ont i kroppen, vill inte :-(. Längtar verkligen efter våren, vår stakars kanin vill också ha det mindre kyligt även fast hon är väl rustad med sin tjocka päls. Jag cyklar dessutom till jobbet så det får gärna bli mildare :-). Med chili i maten så blir allt hetare!!

    Ha de så bra
    Sylvia

  5. Eva skriver:

    Så vidrigt kallt! Tur att ni har det varmt och skönt inomhus i alla fall. Nu ska kylan lindras lite här i söder och i alla fall hålla sig över minus tio och det är vi tacksamma över – vi har absolut ingen köldvana.
    Vi har också räknat fåglar och hos oss vann bergfinkarna, precis som i fjol. Jag undrar lite över den översta bilden i ditt förra blogginlägg (vackra fågelbilder – såklart!), för mig ser det ut som en grönsiska om man tittar på den långa näbben, men jag kanske har fel…
    Må så gott.
    Eva

  6. Anita skriver:

    Lotta … vilken upplevelse. Kan tänka mig att mixen kyla och hetta var påtaglig. Intressant jämförelse … den med Island och Mexico. Hoppas islänningen du läste var till belåtenhet 🙂

    Agneta … kul du gillar talriken. Den heter ‘Vieux Luxembourg’ och är tillverkad av Villeroy & Boch. Anita von Chili är ett namn jag gärna skulle ha … 🙂

    —-

    Cathy … då har ni haft kallare än vi. Minus 17 har varit vår lägsta temperatur så här långt. Och nu verkar kylan ge med sig för det är på väg varmare luft. Just nu har vi bara någon minusgrad.

    Sylvia … hoppas att Hedvig mår bättre nu och att du klarade dig från att bli sjuk. Vi längtar nog alla efter våren och nu verkar äntligen den värsta kylan gett med sig. Hoppas ni kommer att gilla förrätten. Enkelt men gott.

    Eva … jo nu har kylan mildrats vilket är skönt. Beträffande min bild så tror jag nog ändå det är en gulsparv. Det är nog mer min bild som ljuger lite. Den satt bakom ett naturligt filter (i form av ett gammalt löv) därav är färgerna lite dova (den var verkligen lysande gul) och jag tror att detaljerna blivit lite förvanskade av ”filtret” också. Men visst kan det vara en grönsiska. Fast dom är ju inte så lysande gula som gulsparvarna.

Kommentera

