Nu har jag räknat fåglar …

Idag har jag räknat fåglar. Vid tre olika tillfällen under dagen har jag, för att få en korrekt beräkning, räknat fåglarna vid utfodringsställena i trädgården. Jag har varit noga med att bara räkna de fåglar jag sett vid ett och samma tillfälle för att inte räkna samma fågel flera gånger. Inte lätt då dom flyger omkring hej vilt men jag tror nu att jag fått en korrekt siffra även om siffran kan vara i underkant. Det har varit en enorm aktivitet vid fröautomater, talgbollar, jordnötsbollar och äpplen hela dagen. Det verkade nästan som om dom kände på sig att dom skulle räknas.

Jag var helt övertygad om att talgoxen skulle vinna men så blev det inte. Istället blev det gulsparvarna som avgick med segern.

Följande har jag rapporterat in till ”Vinterfåglar inpå knuten” idag:

1. Gulsparv – 10 st
2. Talgoxe – 7 st
4. Blåmes – 4 st
4. Koltrast – 4 st
5. Pilfink – 1 st
6. Grönfink – 1 st

Speciellt glad är jag att ha sett en grönfink då den minskat i antal p.g.a. en sjukdom som heter gulknopp. Jag tror faktiskt att dom var 3 stycken men törs inte chansa då jag vill gå ut med en korrekt uppgift. Jag är också väldigt glad över det stora antalet koltrastar i år. Jag minns förra vinterns oro då dom helt plötsligt bara var borta och man undrade om dom frusit ihjäl. Det visade sig i varje fall att till våren så var dom där igen och sjöng vackert i de ljusa försommarkvällarna.

Under räkningen hade jag ingen kamera framme. Det går inte så bra att både räkna och fotografera. Men mellan passen tog jag några bilder. De som (helt naturligt när man ser segersiffrorna) fastnade oftast på minneskortet var gulsparvarna.

Talgoxen må ha varit tvåa men var idag inte speciellt lättfångad på bild.

Men en som alltid gillar att vara med på bild är den näpna blåmesen.

Och mellan skrovmålen satt koltrastarna och vilade sig … uppburrade som stora bollar.

Pilfinken var inte lätt att fånga men en bild fick jag i varje fall.

Bilden där grönfinken är med är inte heller bra men får vara med ändå då det är en fågel som är hårt drabbad av sjukdom och som man därför blir extra glad att få se i sin trädgård. Grönfinken är den som sitter nere i vänstra hörnet.

Det var alltså min rapport från fågelräknardagarna 2012. Ska bli spännande att se vilken fågel som vinner. En säker gissning är nog ändå talgoxen även om den bara var tvåa i min trädgård.

En fortsatt skön helg önskar jag er alla!

Det här inlägget postades i Fågelräkning 2012, Fåglar, Vinterfåglar inpå knuten. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Nu har jag räknat fåglar …

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Trevligt det här med en fågelräkningshelg! Så fina bilder du fick på gulsparvarna.

    Kram

  2. Anita skriver:

    Anna … ja det ska bli spännande att se vilken fågel som tar hem segern. Jag hoppas också på positiva rapporter för grönfinken. Det skulle kunna innebära att kanske sjukdomen är på väg bort.

  3. Ulla skriver:

    Det är roligt med alla fåglar som kommer till matställena på vintern. Vi har mycket fåglar här också, men jag har inte räknat dom. Det är så svårt att veta om det är samma fåglar som kommer. Vi är så många som matar i vårt område, det går inte att hålla reda på fåglarna 🙂
    Det visste jag inte att grönfinken minskat på grund av sjukdom. När jag tänker efter så har jag nog inte sett några grönfinkar i år. Inga domherrar heller, det hade vi många här förra vintern.
    Ja, talgoxen vinner nog, den är vanlig här också.
    Kram Ulla

  4. Anita skriver:

    Ulla … ja det är svårt att räkna dom. Det är därför mina resultat är så låga, jag är rädd att räkna samma fågel flera gånger. Och tyvärr är det så med grönfinken. Dom har drabbats väldigt hårt av sjukdomen gulknopp. Domherrar tror jag aldrig jag sett här. Vet att jag såg flera där vi bodde förut. Det är synd för dom är så vackra. Har ju sett dina bilder från förra året … eller var det kanske längre sedan? Tiden går ju så fort.

    Ett preliminärt resultat ska i varje fall komma ikväll. Jag är spänd på att se hur det går. Talgoxen vinner säkert men jag hoppas på att få positiva rapporter om grönfinkarna.
    Kram Anita

  5. Lotta skriver:

    Men vad söta de är allihopa, helt ljuvliga!
    Jag kan inte så många sorter, men sen jag flyttade till ”Strandgården” där jag nu bor har jag lärt mig hur en skäggdopping ser ut. Och hur trutarna låter.
    För några år sedan hittade vi några övergivna måsungar i trädgården varav en liten ullig krake som haltade omkring och inte riktigt hängde med sina bröder och systrar.
    Vi ringde runt till Smågfåglarnas Vänner och några andra ställen för att fråga vad vi skulle göra.
    Det var nära att jag blev tillfällig måsmamma men innan vi var klara med våra efterforskningar var fågelungarna borta.
    Den haltande lilla ullkrabaten också. Jag undrar vart den tog vägen.
    Om räven hann före mig eller vad som hände.

  6. Liane skriver:

    Underbart med lite fågelliv i trädgården , hos oss verkar dom inte trivas trots matutdelning, jag matar dom högt förståss men med 2 regerande katter, duktiga jagare dessutom så är det inte så näpet som fågel. Jag får njuta desto mer av dina fågelbiilder. Ha en skön helg 🙂

  7. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Dom är så söta alla de små fåglarna men att räkna dom måste vara svårt som attan. riskenär ju att manräknar om samma fåglar. Hur som helst så har du väldigt fina foton, som alltid 🙂
    Nu är kylan här så det är bra att dom får lite mat. Men snart..snart kommer våren och då klarar dom sig av egen kraft liksom vi själva gör när värmen vänder åter!
    Ha det så bra vännen!
    Kram, Agneta

  8. Eva skriver:

    Hej söta lillasyster! Är det gulsparvarna som räknar till 7? 🙂 Småfåglar är så söta! Vi ser ju inte så många, men jag brukar slänga ut några äppelbitar då och då på baksidan till kolstrastarna som kommer på besök då och då!
    Hoppas du och Thomas får en underbar helg!
    Kramar
    Storasyster 🙂 🙂

  9. Karin skriver:

    Hej Anita, jag vill bara fråga dig om lov, jag har lånat en bild av dig på säckväv i ett inlägg hos mig idag. Jag har länkat i Bild-cred längst ned med ditt namn och länk till din blogg. Hoppas du tycker det är ok, om inte kan jag byta ut bilden 🙂

    http://studiokarin.blogspot.com/2011/03/to-do-lista-i-tradgarden-mars.html

    Vänligen
    Karin

  10. Ping: Årskrönika 2012 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

