Så jaaa …

Vilken skön helg det varit. I lördags sådde jag chili. Dom står på lite olika ställen där jag tar tempen på dom. Försöker hitta varmaste stället så att dom ska trivas och gro snabbt. Ett litet fönster i vardagsrummet som vetter mot uterummet är varmast. Det har ett element precis under fönsterbrädan och där blir temperaturen +24.

Växtpyramiden står annars klar att ta emot omskolade plantor och sticklingar. Där hänger för närvarande min trädgårdshatt för att påminna om de där soliga varma dagarna som vi längtar till.

Och tulpanerna lyser i olika färger. De här lila tillsammans med brudslöja är lite favoriter.

Lite trädgårdsarbete har det varit också. Jag har täckt in New Dawn och honungsrosens ännu gröna grenar med säckväv. Och vi har satt upp stängsel mot kaninerna. Vi hade redan ett mot rådjuren men det var alldeles för lätt match för kanierna. Dom hade bitit cirka 10 hål i det.

Täljerevyn har vi också sett. Den var, som alltid, väldigt rolig.

Kort sagt … det har varit en mycket behaglig helg. Nu ska jag strax gå och titta på ”Så ska det låta” som dom flyttat till söndagar.

Hoppas ni alla får en fin vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Så jaaa …

  1. Cathy skriver:

    Oh vad duktig du är med dina chili sådder, det ser så fint och prydligt ut. Jag har inte kommit igång med några frösådder alls ännu. Inspirationen har inte infunnit sig helt enkelt. Vi har ingen värme på i uterummet i år och gamla akvariet åkte upp på vinden i höstas när jag var ganska trött på fröodlingar så jag har just nu ingen bra plats att odla på. Får se om inspirationen infinner sig igen för lite chili är ju i alla fall bra att ha och roligt att odla för de växer så fort. Min tid nu går åt till att gå igenom och försöka ordna och bestämma vilka som ska behållas av alla hundratals foton jag tog på semestern :-). Vi har i alla fall kommit över jetlaggen och börjat sova normalt igen så energin lär komma tillbaka snart.
    Ha en skön vecka.
    Kram, Cathy

  2. Eva skriver:

    Hej söstra mi!
    Jag är visst första att kommentera ditt inlägg om chili. Mums för chili!! Jag blir glad när jag ser din ljuvliga hatt! ¨:-) Har ju en likadan, fast rosa, som ligger på hathyllan hemma! 🙂 Vi har haft fullt upp med barnbarn i helgen. Ja i lördags i alla fall. Först skjutsade vi Anton och Wilmer till snowboardlektionen i Ragnhildsborgsbacken, då Peter måste jobba inför ett par realiser han har i veckan och Marlene var och red Shirehäst som hon fick i födelsedagsprensetn. Sedan var vi tillsammans med Leah och Adam när Tommy och Bea var på middag hos kompisar. Det flöt lugnt! I går tvättade jag, tre maskiner blev det och sedan passade jag på att rensa i kylskåpet. Jag såg inte Så ska det låta för ljer en serie som heter Doc Martin på 9:an och såg den istället.
    Vi ses i morgon kära lillasyster!

    Kram
    storasyster

  3. Eva skriver:

    Äsch jag blev inte först! Men bra nära! 🙂
    Kram igen

  4. Anita skriver:

    Cathy … förstår om det känns lite jobbigt att komma hem från ljuset och värmen till detta mörker. Även om det vänt så är ju fortfarande både morgnar och eftermiddagar mörka och kulna. Men så klart att du måste så lite chili. Det är ju så härligt. Vet hur det är det där med att komma hem med massor av bilder. Jag har inte gått igenom våra Sydafrikabilder klart ännu.

    Ha en skön vecka du också 🙂

    Eva … kära syster. Nu har dina fingrar levt sitt eget liv på tangentbordet igen ser jag till min förtjusning. Jag måste vid tillfälle få se din ‘hathylla’. Den låter intressant 😉 Serien Doc Martin har jag inte hört talas om och … vi har å andra sidan inte 9:an heller så jag skulle ändå inte kunna se den. Ni verkar haft en aktiv men härlig helg och nu har redan måndagen passerat. Oxveckorna rullar på.

    Vi ses imorgon på kören. Då ska vi sjunga filmmusik … 🙂

  5. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Här känns det som om våren anlänt men SMHI säger att vintern drar in över vårt land, som sig bör denna årstiden 😉
    Din trädgårdshatt är en klar favorit, som alltid..läcker 🙂
    I kväll blir det Guldbaggegalan på TV men först ska jag se sista avsnittet av Mildred Pierce.
    Ha det gott med alla vackra växter!
    Kram, Agneta

  6. billan skriver:

    Superbra…där kommer chilefröerna trivas och må gott! Vilken bra idé med trädgårdshatten, jag ska ta och plocka fram min också:)
    Må så gott och ha en fin vecka!
    Kram

  7. Anita skriver:

    Agneta … så du kommer ihåg min trädgårdshatt 🙂 Jag har ju skrivit om den tidigare på bloggen. Hoppas du hade en skön kväll med Guldbaggegala och Mildred Pierce och jag hoppas du får en fortsatt skön vecka!

    Billan … jo dom trivs väldigt bra där över elementet. Och jag har hittat ytterligare en varm plats där temperaturen ligger i snitt på +22. Så nu går jag vara i väntans tider och hoppas att få se något grönt sticka upp bland vermiculiten. Det är så härligt 🙂 Ha en fortsatt skön vecka!

  8. nilla|utanpunkt skriver:

    Flitig du är. Jag har kommit så långt att jag tittat ut genom fönstret och konstaterat att det där trasslet klematisgrenar har legat på gräsmattan sedan i höstas. Jag är hopplös innan vårsolen börjar värma.

Kommentera

