Kan man skriva om klematis i januari tro …

Jo det tycker nog jag att man kan. Satt och tittade igenom mina bilder och fick se att jag hade en mapp med klematisbilder. Och så började jag drömma om sommaren …

En av mina favoriter är Blekitny Aniol som också kallas Blue Angel. Den har jag på flera ställen i trädgården. Den klänger bland annat i ett av äppelträden …

Och i en av portalerna …

Den gör sig fint ihop med gula rosor …

Man kan tro att jag gillar ljusblå klematis och … det gör jag nog faktiskt. En annan sort (som klänger i en annan portal) är Mrs Cholmondeley (hoppas jag stavade rätt).

Och Prince Charles har en dålig växtplats men kommer troget med sina fina ljust blå blommor varje år ändå.

Men nu tar vi en helt annan färg. En annan stor favorit är Mme Julia Correvon. Hon blommar rikligt och hon blommar ända in i oktober. Vad mer kan man begära …

Och bor man i Södertälje så måste man ju också ha sorten Södertälje. Den är väldigt lik Julia Correvon men blommar inte lika länge … åtminstone inte hos mig.

Jag har flera sorter men det var dom här som fanns i klematismappen jag hittade så det får bli dom som får ingå i inlägget. Lite sommarlängtan bara … det kan väl inte vara fel i mörkaste januari.

Och på tal om sommarlängtan. I måndags fick jag min första leverans med fröer … chili förstås 🙂

Det här inlägget postades i Klematis. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Kan man skriva om klematis i januari tro …

  1. Lotta skriver:

    Sommarlängtan … oh, ja. Nu har det varit bra mörkt väldigt länge. Märker faktiskt lite skillnad här nere i Södern, det är ljust när man går in på kontoret och när man går ut.
    Och jag har sett massor av påskliljor!
    Portaler …. här är det också portaler på gång …. men förstås av en lite annorlunda design!
    /Ha det gott, Lotta

  2. Anita skriver:

    Lotta … nu blir jag avundsjuk, påskliljor redan nu! Hoppas det går bra med portalerna ni har på gång, även om dom inte kommer att innehålla några klematis. Eller, det kanske inte vore fel … om dom gjorde det.

    Ha det gott du också!
    /Anita

  3. Cathy skriver:

    Jag älskar klematis och önskar vi hade en större trädgård så jag också kunde ha portaler som du har och flera sorter som kunde klättra i träd osv. Egentligen kan jag bara ha klematis på en sida av huset där det är lagom soligt (inte för hett och inte för skuggigt). Min Södertälje blommar oftast ganska länge fast i somras var det ovanligt glest med blommorna. Ska bli intressant att se om vi fått upp några påskliljor då, jag har för mig att snödropparna redan börjat komma upp lite innan vi åkte. Idag har det varit kallt i Melbourne, bara 13 grader i morse och en del häftiga regnskurar. Nu, kl 3 på em, skiner solen igen och det ä 21 grader. inte precis vad man tänker på i samband med Australien på sommaren direkt. Tur man hade lite varmare kläder med sig för hemresan, de har jag använt de senaste dagarna. Nu ska det bli jätteskönt att komma hem dock, borta bra men hemma bäst helt klart. Har miljoner med bilder att gå igenom 🙂

    Ha en skön helg med förhoppningsvis bra vinterväder
    Hälsn Cathy

  4. Liane skriver:

    Åh såna ljuvliga små skönheter. Jag köpte en i våras, satte i kruka med akleja och nån vit sommarblomma som ja gglömt namnet på men allt blomma utom aklejan som bara blev brun, så i höstas grävde jag upp den, satte den i rabatten på framsidan så får vi se men dom är helt ljuvliga.

  5. Birgitta skriver:

    Klematis kan man alltid skriva om :-))
    När jag tittade igenom dina bilder såg jag att det var 2005 som vi var på samma trädgårdsresa till England. Usch, fy vad tiden går fort!
    Trevlig helg
    Birgitta

  6. langberg skriver:

    Hm, har de ändrat på kommentarsfunktionen? Nu måste man tydligen vara inloggad för att skriva?
    Nåja, jag skulle ju skriva att klematis kan man alltid skriva om 🙂
    Det är en härlig växt. Och så ljuvliga sommarbilder från din fina trädgård.
    Du skulle absolut skicka dom till någon trädgårdstidning!
    Ha en skön helg!
    ( vill du se min kamelia, så finns det ett inlägg i växtbloggen 🙂
    Kram Ulla

  7. Ulla skriver:

    Aha, nu såg jag, man får tydligen klicka på ”ändra konto” i kommentarsfältet, så blir det som vanligt igen 🙂

  8. Eva skriver:

    Man kan skriva om och vissa vackra bilder på klematis när som helst, söstra mi! Speciellt du! VI har plockat bort julen idag och det känns lika skönt och roligt som att plocka fram den, för då vet jag att det är på väg mot vår och sommar. Jag tycker om alla årstider, men kan väl tycka att den är blåsiga, mest kulna, mulna och regniga ”vinter” kan vi vara utan. Nu finns det liiiite snö på marken och det är några grader kallt och solen försöker ta sig fram mellan molntappartna, men ack som det blåser! På tisdag ses vi hoppas jag. Såg att det blir vanlig körkväll. Jag får nog ägna mig åt att lyssna ett par gånger, för min röst har tagit stryk av allt hostande. I går morse kändes det som om eländet var på gång igen. Håll alla tummar för att så inte är fallet. 🙂
    Hoppas du och Thomas får en riktigt skön helg!
    Kramar
    storsyster Eva, Kjell och Nessie

  9. Eva skriver:

    Som vanligt några extra bokstäver, men dem bjuder jag på! 😉

  10. Claus skriver:

    Härliga, fina bilder som får mig att längta ännu mera till ljusare tider, trots att snödroppar och vintergäck redan blommar här i söder.
    Ha en skön januarisöndag
    /Claus

  11. Skulle gärna se mer av dina klematis, för det tillhör en av dom större växtfavoriterna i trädgården. Jag räknade dom och upptäckte att jag hade 11-15 stycken. Att jag inte vet exakt beror på hur många som överlevt ”grävarens” härjningar. Han har dock gjort allt han kunde för att inte gräva bort rotsystemet på 4 stycken som växte utmed huset.
    Jag har dock inte den där första du visade: `Blue Angel´, men har tittat på den i mina böcker och redan bestämt mig för att jag vill ha den – och din recension gjorde mig ännu mera bestämd på den punkten!

  12. billan skriver:

    Här kommer äntligen en kommentar, ett livstecken från mig….Jag har tittat in här massor med gånger senaste veckan här och läst dina fina inlägg både om de två blomsterhaven och dina ljuvliga klematisar gång på gång. Jag har pratat högt och ljudligt med dig om varje bild….tveksamt dock om det hörts ända till dig:) Så fort jag kommit till att skriva en kommentar har ord och ork varit som bortblåst……
    Din kamelia får mig nästan att tappa andan och julbuketten…..en sådan ska jag ha nästa jul!
    Tack för sommarlängtan här hos dig och tack för fina hälsningar hos mig.
    Idag är det -5 grader, det småsnöar ute, tulpaner i färg på köksbordet och jag börjar bli en aning rastlös:)
    Njut av dina tulpaner och ha en fortsatt fin söndag!
    Kram

  13. Madame C skriver:

    Vilka fantastiska klematis du har och suck en så vackert romantisk trädgård. Dina bilder ger mig verkligen sommarlängtan!
    Kram!

  14. Spirande grönt skriver:

    Så maffiga dina två röda är! Härligt med lite ljumma sommarvindar från datorskärmen:)

    Ha en finfin vecka,
    Rebecca

  15. billan skriver:

    Hej igen min vän!
    Jag blir så glad över dina fina kommentarer….Har skrivit chilepepparsvar på bloggen min:)
    Ha det gott, Kram!

  16. Eva skriver:

    ‘Bleknity Aniol’ finns hos mig också men ett tynande exemplar som inte riktigt vill. Står nog inte tillräckligt ljust är jag rädd… Den enda klematis som är oproblematisk hos oss är annars ‘Tage Lundell’ som tillhör de odödliga. Tro mig, vi har försökt ta livet av den gode herrn eftersom han i sin tur ströp sin rumskamrat ‘New Dawn’! Det hela slutade med att Tage vann kampen och har numera likt en amöba svept in hela rosen med sina tentakler.
    Kram från Eva

  17. Anna Mollerstrom skriver:

    Hej Anita, jag har hittat din gamla webbadress i mina info-samlingar som jag haller i Mail program (det var mycket battre i Windows XP Outlook Express, nu har jag fatt Windows7 och den hemska Windows Mail som nastan varje dag gor nagot ovantat och onodigt). Nu wille jag saga att Blekitny Aniol (polsk sort) ar ocksa min favorit. Den blommar otroligt mycket och hela sommaren med verkligen blaa blommor! Jag bor nu delvis i England, Wales med min engelska sambo och vi har mindre tradgard, som jag anlagt startat October 2007 men eftersom jag ar lite handikappad numera (plus blodpropp i lungan), sa aven sa lite ar lite for mycket. Som jag ser har du liknande smak till klematisar, nastan alla dem jag har odlat forrut och nu, for det mesta i stora container nara nagra vaggar. Jag har inte svenska tangentbord, sa ursakta stavning! Interessanta ”webbplatsen” (jag sager ocksa alltid ‘hemsidan’!) har du skapat och blogg, jag har inte an sett allt. Jag har inte blogg (bara min gamla webbplatsen som handlar om tradgarden i Torslanda, aldrig fardig!), jag orkar inte skriva varje dag, men jag ar oftare pa Facebook. Pa grund av mina krampor borjade jag mer med nagot mer sittande an tradgarden (som jag forsoker bara underhalla lite), namligen borjade jag att gora smycken sjalv och ar medlem JewelleryMaker.com webplats ‘community’. Jewellery Maker har varje dag nagra timmar TV-Show, de saljer ‘ramaterial’ d.v.s. stenar, redskap o.d., visar hur man gor osv, mycket trevligt sallskap har dem pa Facebook ocksa. Det ar beroendet framkallande hobby, som ar ganska dyr.. Ha det sa bra, jag ska se mer pa dina sidor senare..
    Anna, som ibland kallades ocksa Anita.

Kommentera

