Julgodis med hetta

Först måste jag börja med att be om ursäkt för min osynlighet i bloggvärlden. Tiden har runnit på så snabbt sedan vi kom tillbaka från Sydafrika så jag har knappt hunnit med. Jösses! Det är ju snart jul! Samtidigt är det mycket datorarbete på jobbet som tar på nacke och axlar och som gör att jag måste prioritera bort att sitta vid datorn när jag kommer hem. Men nog om det. Nu ska jag prata julgodis!

Jag äter inte mycket godis men till jul tycker jag det är kul och … gott! Då jag är laktosintolerant tillverkar jag godiset själv. Idag blev det chokladtryfflar och Mozartkulor.

Till att börja med såg det ju ganska städat ut. Ingredienserna prydligt upplagda i skålar (här det som behövs för chokladtryfflarna).

En viktig ingrediens finns inte med på förra bilden men den kommer här, chile (jag använde sorten ‘Fish’).

Mmmm … kan rekommendera mörk chokladtryffel med chile. Jättegott med lite hetta! Jag var lite försiktig så nästa gång jag gör chiletryffel kommer jag att ha i lite mer.

Efter ett tag blev det lite mer oreda omkring mig. Här pågår tillverkning av Mozartkulor. En stor favorit.

Jag köper Guldnougat (som funkar bra även om det står att den kan innehålla ”spår av mjölk”). Jag köper också marsipan i rulle som jag river och smaksätter med Cognac. Sedan rullar jag marsipanen till en rulle igen och lindar in i plast. Lägger den i kylen tillsammans med nougaten där dom få ligga och bli riktigt kalla. Då blir dom lätta att handskas med. Enligt recepten ska man rulla nougaten till små kulor men det struntar jag i. Det blir bara kladdigt. Och det smakar lika gott vare sig nougaten är rund eller fyrkantig, så jag bara skär den i kuber. Sedan skär jag marsipanen i skivor, lägger en nougatkub på marsipanskivan och virar den om nougaten. Slutligen rullar jag den så den blir till en boll. Lite florsocker är bra att ha till hands om det blir kladdigt. Men om man har haft det i kylen ett tag så brukar det gå bra.

Slutligen smälter jag mörk choklad i vattenbad och vänder runt bollarna och lägger dom på  smörpapper på en bricka eller plåt. Dom blir ju inte lika vackra som dom man köper men dom blir garanterat lika goda. Och det ska ju synas att dom är hemgjorda också.

Och imorgon ska jag göra mjuk knäck med massor av hackad mandel. Det är kul med julgodis 🙂

 

 

Det här inlägget postades i I juletid. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Julgodis med hetta

  1. ingela skriver:

    Gott! Har gjort lite godis men inte allt…

    Hälsningar
    Ingela

  2. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Prioritera är nödvändigt och bra!
    Julgodis har jag aldrig gjort mer än knäck och lite annat när min dotter var liten. Det liksom hör till 🙂
    Förstår att det är arbetet som är det roliga då du lägger ner så mycket tid och jobb. Att öpnna munnen och låta lite nougat smälta…ah så gott, men så fort det går att äta upp 😉 Nougat är en favorit här och gillar den som är vit också.
    Inte många lediga dagar denna julen för de som förvärvsarbetar men så kommer ju nyår också.
    Ha det nu så gott och jag passar på att önska dig en riktigt lugn och skön Julhelg!
    Kramen, Agneta

  3. Ulla skriver:

    Mmmm så gott det ser ut! Jag äter inte heller mycket godis. Men, precis som du, så blir det ju lite extra på jul. Min dotter gör alltid Mozartkulor och de är svåra att motstå. Och så har jag en viss förkärlek för ischoklad 🙂 Blir också några stycken på julen. Sedan får man gå lite extra långa promenader så försvinner extrakalorierna snabbt 🙂
    Ha det så gott och om vi inte ”syns” före jul så passar jag på att önska dig en riktigt God Jul också.
    Kram Ulla

  4. Liane skriver:

    Såhär i juletider är det extra kul att stöka i köket, julgodis är lite roligare att äta när det är hemgjort, det ligger mer värme, kärlek, det smakar lite extra gott. I år så har jag gjort egna chokladpraliner, 2 sorter kola, så lite riscrisp.

  5. Eva skriver:

    Kära chilisyster! 🙂 🙂
    Sparar litet godis tills vi kommer hoppas jag att du gör! 🙂 Så mycket gott du gör. Jag gör nästan ingenting till jul, men jag bakade jättegoda saffransbullar med smarrig fyllning och russin. Inte av viktväktartyp alls! 🙂
    Idag har jag arbetet mest hela dagen. Min underbare make hämtade mig halv 4 och det är så skönt så det är inte sant. Vi har ju ny fin bil och den går som på räls! 🙂 🙂

    Nu är det snart dags för litet middag. Hälsa Thomas så gott! Kanske ses vi i kyrkan i morgon, det beror på hur hostattackerna får för sig att uppträda. Men jag vill så gärna höra er sjunga! Ja egentligen vill jag ju själv stå bredvid dig och sjunga med. Men så blir det tyvärr inte i år!

    Kramar
    från storasyster

  6. Lotta skriver:

    Godis med chili och choklad! Det ska jag testa. Har bara testat kyckling med molesås tidigare; en sås med riven kakao och så många chilisorter man råkar ha i skåpet. Vidunderligt gott.
    På godisfronten har jag bara en påse ischoklad från första advent, men jag räknar med mera godistillverkning på fredag när vi har samlats allihopa. 🙂

  7. Cathy skriver:

    Choklad med chilismak gillar jag skarpt 🙂 jag har ju också upptäckt att jag varit lakotsintolerant så jag är försiktig med mjölkprodukter (har gått på behandling med frekvensterapi och laktos intoleransen ska vara borta men jag är ändå försiktig, mått mycket bättre i magen och inte kännt mig uppblåst alls sedan jag la av med mjölken, och bröd så gott som också). Det blir lite fusk nu på semestern med det där med bröd, lite till fika ibland måste man ju ha 🙂 Vi har nu varit i Cairns i nästan en vecka och på fredag bär det av ner till Sydney. Här är det minst 32 grader varmt och hög luftfuktighet – lite bastu förutom att det i alla fall är lite bris som gör det okay. Jag har tålt hettan bättre än jag väntat mig faktiskt.
    Ha en skön vecka och ta det lugnt med datorn, inte skönt att få ont i nacke och axlar inte.
    kram Cathy

  8. Anita skriver:

    Ingela … hoppas du hinner göra det du planerat utan att stressa

    —-

    Agneta … ikväll har jag gjort knäcken. Hann inte tidigare. Den står nu i uterummet tillsammans med allt annat godis och väntar på att bli uppätet 🙂 En riktigt skön julhelg till dig också!

    Ulla … då känner också du till hemmagjorda Mozartkulor och vet att dom är goda. Ischoklad var länge sedan jag åt, det gjorde jag alltid förr men man hinner ju inte med allt. En riktigt God Jul önskar jag dig också!

    Liane … du har varit ännu flitigare än jag. Riscrisp gjorde jag för ett par år sedan kommer jag ihåg nu när du nämner att du gjort det. Det var väldigt gott. Kanske kommer jag att göra det till nästa jul.

    Eva … så klart att vi sparar godis till på fredag då ni kommer hit och vi ska önska varandra god jul. Så glad jag blev att du kom och lyssnade igår. Och så skönt att hostan äntligen börjar ge med sig. Tråkigt att du inte kunde vara med och sjunga men snart börjar ju vårterminen och alla härliga vårsånger.

    Lotta … jag kan verkligen rekommendera chili som smaksättare i choklad. Faktum är att vi ofta köper en Anton Berg -choklad med just chili och mandel. Den är supergod. Hoppas att ni får det trevligt på fredag när ni ska ha ”godistillverkning”.

    Cathy … så roligt att höra ifrån dig. Förstod att du var i Australien. Visst är det härligt att besöka sommaren så här års. Och så bra att du klarar hettan i år. Jag har julledigt från och med imorgon så då kan jag vila mig från datorarbete. Då blir det julpyssel istället. Ha det så bra på er fortsatta resa. Om vi inte hörs innan dess önskar jag dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Kommentera

