November kan vara varmt och färgrikt …

Jag har varit på andra sidan jordklotet, närmare bestämt i Sydafrika. Kontrasterna är stora. Jag sitter nu och lyssnar på regnets skvalande mot rutan. Det har blåst rejält idag och inte ett endaste litet löv finns kvar på träden. I Sydafrika var det sommar och det var härligt att uppleva ljuset och värmen för ett litet tag. Men det är alltid skönt att komma hem igen.

Det var liksom tre semestrar i en. Vi började i Kapstaden och Kap-provinsen. Vi hade rätt mycket egen tid och då passade vi på att besöka en av världens vackraste botaniska trädgårdar, Kirstenbosch. Där såg vi bland annat Sydafrikas nationalblomma, Kungsprotea (King Protea)

Vi hade också turen att se Cape Sugarbirds.

Kirstenbosch ligger på Taffelbergets östra sluttning och utsikten är fantastisk.

Och ville man inte gå så mycket kunde man sätta sig på en bänk, som den här mannen, och bara läsa en bok.

Taffelberget är ett måste att besöka när man är i Kapstaden. Det syns i mitten på denna bild. Till vänster syns Devils Peak och till höger Lions Head.

Man kan gå eller åka linbana upp på Taffelberget. Vi tog linbanan. Utsikten var enastående och vi hade tur för sikten var bra.

 

Men vädret kan skifta oerhört snabbt. Plötsligt drog moln in och inom 10 minuter var det ingen sikt alls. Man brukar säga att man lägger bordsduken på Taffelberget när molnen kommer in. Här ser man hur snabbt det kan gå från att vara klart till mulet.

Vi besökte också Godahoppsudden, Seal Island, Robben Island mm.  Men det kommer jag att berätta mer om och visa bilder från när jag skriver min ”riktiga” reseberättelse.

Så var det dags för del två av semestern, vindistriktet Stellenbosch. På väg dit stannade vi i staden Hermanus och åt lunch och tittade på valar. Dom kommer dit och leker i November varje år. Ingen vidare bild men visst kan man se att det är ett par valar.

Annars njöt både vi och fiskmåsarna av de fantastiska vyerna.

Vi bodde på vingården Kleine Zalze. Vi provade viner, både där och på andra vingårdar. Omgivningarna runt vingårdarna var makalöst vacker. Den här bilden tog jag från parkeringen på vingården Simonsig.

Jakarandaträden hade nästan blommat ut men i staden Stellenbosch hittade jag ett som jag kunde ta en bild på.

Vår sista del av semestern var en safari i Pilanesberg. För mig var detta resans höjdpunkt. Att få åka ut i gryning och skymning. Att se Afrikas fantastiska färgspektra. Jag har massor med safaribilder men visar bara några här.

Giraffer som betar i den lågt stående kvällssolen.

Och i det varma kvällsljuset kom också en elefant med sin unge gångande.

Ett något omaka par, en Impala-antilop och ett gnu.

Och till min glädje såg vi många noshörningar.

Gnuer som slåss (det såg man ofta).

Och så naturen, ljuset, färgerna …

Inte var det meningen att jag skulle skriva så mycket. Och inte skulle jag lägga ut så många bilder. Jag skulle egentligen bara tala om att jag kommit hem.

Nu är det söndag kväll. Imorgon är det dags att jobba igen. Första advent är avklarad med adventsljus och glögg.

Önskar er alla en skön kommande vecka!

Det här inlägget postades i Resor, Sydafrika. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till November kan vara varmt och färgrikt …

  1. billan skriver:

    Oj vilket fantastiskt inlägg….Vill bara önska dig välkommen hem.!
    Kommer åter i morgon. Kram!

  2. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Välkommen hem från en fantastisk upplevelse! Underbara foton som alltid och så spännande det ska bli att få ta del av ytterligare en reseberättelse framöver.
    Jag har ju följt ”En plats i solen” på TV och faktum är att några program var just fr. Sydafrika och Taffelberget visades som alltid.
    Elefanter är mina favoriter och särskilt då den lilla söta ” Baby elephant walk” om du känner till den gamla härliga melodin 😉 Härligt foto på mor och barn.
    Önskar dig en bra vecka!
    Kram, Agneta

  3. Eva skriver:

    Välkommen hem kära lillasyster!
    Vi är så glada att er resa blev så bra! Jag var litet orolig för att din förkylning skulle ställa till det, men det gjorde tydligen susen att få komma till sol och värme! Underbara bilder som vanligt! Det ska bli så härligt att få krama om dig i morgon!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

  4. Cathy Smith skriver:

    Oj, att du varit på andra sidan jordklotet, och i sydafrika. Vilken fantastisk resa det verkar ha varit. Jag har sett en hel del program om trädgårdar i Sydafrika tidigare, bland annat från Gardeners World, och dina bilder är minst lika fina som tv programmen. Jag har alltid tyckt att det verkar lite läskigt och oroligt i sydafrika men det verkar ju inte ha varit något problem. Ser verkligen fram emot din ”riktiga” reseberättelse 🙂
    Och inatt blåste och regnade det rejält här också, nu när jag var ut med Witchy höll någon på och rensade kullfallna träd och grenar i en dunge vi brukar gå igenom. Det var nästan mörkt så jag såg ingen först men Witchy, hon for upp med raggen rest så hon såg ut som en tvåpucklad kamel och skällde ursinnigt. Då såg jag en person med sån där orange hjälm som gick där med motorsåg, i mörkret, verkade ju lite farligt för den kunde inte se så värst mycket heller.
    Ron plockade bort gastuben till sin stora grill i helgen, men han måste ha glömt att låsa hjulen på grillen för i morse låg den på rygg i rabatten nedanför uterummet – och hade kraschat in i ena glasdörren och slagit upp ett litet hål i yttre glaset 😦 som tur är så har vi dubbla säkerhetsglas i de dörrarna. Men, det går inte att köpa en ny sådan dörr eller sektion för de tillverkas inte längre så imorgon kommer en glasmästare och ska titta om man kan byta glaset. Häromdagen slutade tvn fungera och Rons dataskärm blev svart, hmm, man hör mycket om att det är så mycket nya energier som bombarderar jorden nu…..
    Ha en skön kväll och vecka.
    Kram, Cathy

  5. Eva skriver:

    Herregud vilken fantastisk resa! Om jag inte varit så trött på allt resande hade just Sydafrika varit ett givet resmål. Läser just nu en bok därifrån med beskrivningar från Kapstaden och Taffelberget och suget efter sevärdheterna är stort. Samtidigt har jag läst så mycket om brottsligheten där att det avskräcker en del.
    Ser väldigt mycket fram mot att läsa mer här och att få se fler av dina fantastiska bilder!
    Kram från Eva

  6. Liane skriver:

    Välkommen hem til lett blåsigt , lite svalare Sverige, vilka härliga bilder, det ser ut som ni har haft en underbar resa, ser framemot att följa resehistorian. Ha det så gott

  7. Anita skriver:

    Billan … tack så mycket 🙂
    ———-

    Agneta … jovisst minns jag ”Baby Elephant walk”. Den var vi många som nynnade på när vi var ute på safarin.
    ———-

    Eva … och den här veckan ses vi och ska sjunga två gånger 🙂
    ———-

    Cathy … vi upplevde inte alls Sydafrika som läskigt och oroligt men vi var ju också ute på en organiserad resa. Hoppats allt ordnat sig med glaset i dörren, tv:n och datorn. En olycka kommer sällan ensam.
    ———-

    Eva … ja det är otroligt naturskönt i Sydafrika och i synnerhet Kap-halvön. Brottslighet finns det naturligtvis men det är sunt förnuft som gäller. Inte ge sig ut på egen hand när det är mörkt.
    ———-

    Liane … tack så mycket. Ja tänk som det blåst den här höst/vintern. Och snön lyser med sin frånvaro till skillnad från förra året.

  8. ÅsaV skriver:

    Wow, vilken spännande resa och fantastisk upplevelse det måste ha varit! Ser fram emot fler safaribilder! 🙂 Vilken researrangör åkte ni med?

  9. nilla|utanpunkt skriver:

    Wow, vilken resa, och fantastiska bilder. Väckte min Tanzania-resa (2007) till liv igen. Jag såg fyra av ”the big five”; men inte en endaste noshörning.

  10. Ulla skriver:

    Vilken fantastisk resa det måste varit! Så härliga bilder och det får ju mig att minnas när vi var på Mauritius i dec 2006. Sydafrika skulle jag gärna resa till också, det är ju bara det här med de långa flygningarna 🙂
    Men visst lever man länge på en sådan resa och att man också har nytta av ljuset länge efter att man kommit hem. Ser fram emot din ”riktiga” reseberättelse.
    Kram Ulla

  11. Eva skriver:

    Hej söstra mi! Jag har ”lånat” en av dina bilder som skrivbordsunderlägg och hoppas att det går för sig!
    Jag hoppas vi ses i morgon på kören. Jag har ägnat en del av min arbetstid idag att lyssna på stämman för Julen är här. Jag kan också meddela från säker källa att det kliar något grymt i min hals och jag hostar en del. Om det fortsätter får jag ser hur det blir.
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

  12. Ronnie Isacsson skriver:

    Wow så många fantastska bilder o vilka resor ! Gillar flera bl.a den med Cape Sugarbirds !

  13. Anita skriver:

    Åsa … vi åkte med Sydafrikaresor och vi tyckte dom var jättebra. Men det finns många researrangörer som åker till Sydafrika.

    Nilla … då såg du en mer än vad jag gjorde men å andra sidan såg vi massor med noshörningar. Tanzania låter härligt, det har vi faktiskt funderat på. Vi tycker det är så härligt med safari att vi vill åka igen.

    Eva … du får mer än gärna låna mina bilder till skrivbordsunderlägg. Jag har själv Elefanterna (mamman och ungen) på mitt skrivbord.

    Ronnie … tack så mycket. Cape Sugarbirds blev jag jätteglad när jag fick se. Dom var helt fantastiska när dom satt och drack nektar.

  14. Spirande grönt skriver:

    Ser ut att ha varit en underbar resa! Elefantbilden är helt ljuvlig!

    God fortsättning,
    Rebecca

  15. Ping: En tillbakablick på 2011 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

