Solsken i blick och mord i maten

Den här rubriken kanske lät lite väl makaber men det är ofta aldrig så farligt som det låter.  Det är nämligen så att vi spenderat helgen vid Sundbyholms slott utanför Eskilstuna och när vi åt vår middag på kvällen så utspelades ett skådespel som slutade i ond bråd död och vi skulle gissa vem mördaren var. Jag råkade gissa rätt … just det, råkade var rätt ord för det kunde vara vem som helst som hade utfört det förfärliga dådet.

Vi fick alla skriva våra svar på varsin lapp och så drog dom en vinnare. Jag vann naturligtvis inte men för ett ögonblick … ett väldigt kort ögonblick så trodde jag att jag skulle göra det då han läste upp namnet på vinnaren som hette An…neli, alltså inte An…ita. Men det gjorde inget för helgen var en storvinst ändå med ”Afternoon tea”, ”Mordmiddag”, och en härlig frukostbuffé. Därtill långa, sköna promenader i den vackra oktoberhösten som blev ännu vackrare i de sköna omgivningarna runt Sundbyholms slott.

Ett antal bilder tog jag naturligtvis. Den första är på slottet. Om det verkar bekant så kan det bero på att ni sett Prins Eugens målning ”Det gamla slottet” som föreställer just Sundbyholms slott.

Vi skulle dricka Afternoon Tea kl 1500 men innan dess hann vi med att utforska omgivningarna. Som många andra slott ligger också Sundbyholm vid vattnet, närmare bestämt vid Mälaren. Här kommer några bilder …

Efter att vi druckit Afternoon Tea gick vi ut igen. Jag älskar björkar och när vi passerade en björkdunge tog jag en hel hög med bilder. Det här är en av dem.

Skymningen kommer snabbt i oktober och fördelen är att man kan ta siluettbilder. Det gillar jag.

Nu var det dags att göra sig i ordning inför middagen. Kl 18:30 samlades vi. Middagen bestod av skagencanapé fast inte för mig som inte tål skaldjur. Jag fick istället anka vilket var väldigt gott. Till varmrätt blev det oxfile med haricot verts och sidfläsk. Till det klyftpotatis och sherrysås. Till det drack vi ett Shirazvin från Australien. Till dessert blev det creme brulé och kaffe eller te. Allt smakade riktigt bra. Och så var det ju det där med mordgåtan. En riktigt trevlig kväll var det men det blev ingen promenad efter maten. Det var alldeles för mörkt i omgivningarna runt slottet.

Nästa morgon var det dags för frukostbuffé, också den var mycket god. Efter frukost blev det en rejäl långpromenad innan det var dags att checka ut och åka hem.

De första bilderna är tagna vid vattnet.

Stigar och skogsvägar var kantade av färgexplosioner …

På ett ställe såg vi en hink med dahlior. Förmodligen hade någon plockat dom innan det var dags att ta upp dahliaknölarna för vinterförvaring.

På väg mot Sigurdristningen passerade vi en gammal död ek. Den var fortfarande magnifik.

Sigurdristningen är från 1000-talet e Kr. Runorna i slingan berättar om en kvinna vid namn Sigrid som låtit bekosta uppförandet av en bro till minnet av sin make, Holmger.

Bron ledde över ett 60 m brett vattendrag, Ramsundet som idag endast finns kvar i form av en å.

Det var alltså lite bilder från dagens promenad. Jag avslutar på en bild på björkdungen igen. I ett annat ljus. Vet inte vilken jag gillar bäst … den första tror jag.

Kan bara konstatera att det varit en skön och avkopplande helg. Imorgon är det måndag igen och jag önskar er alla en bra kommande vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt, Höst, Slott, Sundbyholms slott. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Solsken i blick och mord i maten

  1. billan skriver:

    Mållös…vilka bilder!
    Jag röstar på den första björkdungen. Och stigarna, skogsdungarna o den gamla eken makalöst!
    Det där med mord och mat skulle verkligen passa mig, ska nog försöka få maken med på nått liknande nåt framöver.

    Dina kommentarer hos mig får mig alltid bli varm och glad i hela kroppen, du skriver så fint.
    Är det nånting som jag har problem med att övervintra så är det rosmarin. Jag har provat alla knep enligt konstens alla regler, gör nu ett nytt försök och håller tummarna för allt vad tygeln håller. Rosmarin är en av mina favoritkryddor,jag använder den jättemycket.
    Önskar dig en smaklig lunch i morgon i ditt fina uterum.
    Kram

  2. Cathy Smith skriver:

    Så vacker det är vid Sundbyholm, dit måste vi åka någon gång. Otroligt vackra bilder. I år ska jag försöka mig på att övervintra en jätteknöl från en kaktusdahlia som jag köpte som just knöl i våras. Den blommade massor och blev enorm så jag tänkte att det vore trevligt om den kunde komma igen nästa år också, det verkar mycket svårare att få frön från kaktusdahliorna. Jag fick några få bara. Nu vet jag inte säkert hur man gör för att få en dahlia knöl att överleva till nästa år, tips mottages med tacksamhet 🙂

    Hälsn
    Cathy

  3. Lotta skriver:

    Vilka fantastiska bilder, blir inspirerad att åka dit jag med!

  4. Anita skriver:

    Billan … jag blir själv alltid så glad när jag ser att du tittat in och skrivit hos mig 🙂

    Det var fantastiska omgivningar runt Sundbyholms slott. Tänk, vi hade aldrig varit där förut och så tog det bara en knapp timme att åka dit. Undrar hur många vackra ställen som ligger bara inom en timmes radie utan att man vet om dom. Kul att du också gillade den första björkdungebilden bäst. Jag tycker den blev mer målerisk än den andra.

    Min rosmarin hade jag i många år i köksfönstret. Sedan blev det uterummet och än så länge så trivs den. Jag planterar om den när den börjar bli för stor för krukan annars gör jag inte så mycket mer än vattnar den. Men jag vet att dom kan vara kinkiga. En del har dom i många år och sedan helt plötsligt så dör dom bara. Nu håller vi tummarna att både din och min fortsätter att växa sig frodiga så vi kan njuta av många middagar kryddade med rosmarin.

    Cathy … Hoppas du lyckas att övervintra din kaktusdahlia. Dessvärre är jag inte den rätta att ge några tips. Jag har bara en dahlia också den ny för i år. Det var en vit jag köpte på mässan i våras och den har blommat jättefint i höst i Månskenslandet. Jag grävde upp den och skakade av jorden av knölen och så lade jag den i en stor kruka med lite såjord runt rotknölarna. Det var det enda jag hade, annars vet jag att dom rekommenderar att man ska lägga dom i lite torv. Ska bli spännande att följa hur det går med våra dahlior. Vi får stämma av det i vår.

    —-

    Lotta … jag rekommenderar verkligen omgivningarna runt Sundbyholms slott. Det ligger ju inte så långt ifrån oss heller så det tar ju inte alltför lång tid att åka dit. En fantastisk sandstrand har dom om man gillar att bada. Kan tänka mig att det är mycket folk där på somrarna så vill man njuta av stillheten är det idealiskt att åka lite ”utanför säsongen”. Oktober vid Sundbyholm var fantastiskt vackert och jag kan tänka mig att tidig vår är detsamma.

  5. Ulla skriver:

    Härligt med en helg på ett slott, det ser verkligen fint ut med vackra omgivningar. Bilden på hinken med dahliorna är vacker, som en målning. Mustiga fina höstfärger.
    Fast det där med mord i maten, det låter ju inget vidare förstås….. Tur att det inte var lika farligt som det lät i rubriken 🙂
    Kram Ulla

  6. På Sundbyholms Slott har man varit MASSOR av gånger när man bodde i Stockholm, både på veteranbilsutställningar och annat kul. Ett mycket härligt och trevligt ställe. Jag skulle ha tyckt det var spännande att bo där och vara med om en mordgåta. Det lät urkul!

  7. Anita skriver:

    Ulla … jag föll verkligen för hinken med dahlior. Dom började vissna så smått men det gjorde bara motivet intressantare. Mord i maten låter väl inte alltför trevligt men det var det … och gott också 🙂

    Susie … så roligt att du varit vid Sundbyholm massor av gånger när du bodde i Stockholm. Då förstår du att jag blev lyrisk av omgivningarna. Och middag med mord var inte alls fel.

  8. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Men oj då, här händer det allvarliga saker, fast på skoj ändå. Vackra omgivningar och som vanligt väljer jag foto med vatten och änder…så rofyllt såååå 😉
    Men visst finns det underbart vackra platser ”hemmavid” men många väljer ändå att resa låååångt bort. Inte alltid gräset är grönare….;-)
    Hoppas at du har återhämtat dig helt nu!
    Ha det bra! Kram, Agneta

  9. Ping: En tillbakablick på 2011 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

