Oktoberlycka …

Lycka i oktober kan vara …

… att upptäcka en fräsch, nyutslagen ‘Magnus’ i rabatten …

… att konstatera att brysselkålen ser jättefin ut trots att kålfjärilens larver tillbringade sommaren med att äta upp bladen. Oktoberlycka kan också vara att konstatera att de första frostnätterna kommit som gör att ovan nämnda läckerhet nu kan skördas som tillbehör till en god höstmiddag …

… att upptäcka att kamelian har massor med knoppar som förhoppningsvis kommer att resultera i härliga rödvita blommor i februari … lagom till alla hjärtans dag …

…  att njuta av de sista tomaterna som mognar i uterummet i sällskap med änglatrumeterna. Dom som doftar så ljuvligt på kvällarna när man sitter vid värmeljusens flämtande lågor invirad i fleecefilten och läser trädgårdstidningen som landade i brevlådan, en dag i oktober …

… en av de största oktoberlyckorna är en korg med röda nyplockade äpplen …

… att åka hem på lunchen och äta maten i uterummet … och till dessert avnjuta en äppelsmulpaj med vaniljsås …

Men visst kan man drömma sig bort från oktober. Till den tid då äppelträdet fylls av ljuva äppelblommor …

Men den tiden ligger än så länge långt borta. Tills dess får man hålla tillgodo med de sista ”äppelblommorna” på pelargonen ‘Appelblossom Rosebud’.

Det här var några av mina oktoberlyckor. Ha det nu så bra och … leta fram lite oktoberlyckor att njuta av.

Det här inlägget postades i Allmänt, Höst. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Oktoberlycka …

  1. billan skriver:

    Vilken lycka!
    Min brysselkål är jättefin, men ack så små huvuden….typ som hallon:( Tveksamt om de hinner bli nått av dom. Jag har skördat de mesta nu förutom jordärtskockor, grönkål och den yttepyttiga brysselkålen.

    Nu ska berätta nått spännande för dig…..jag har köpt en superbra torkapparat med termostat och timer. Idag har jag torkat mina små söta tomater och lagt in dom i olivolja, vitlök och örter. Jag ska göra ett inlägg framöver om makapären så får du se:)
    Jag har också lagt Jalapeno, Inca Berry och Habareo i saltlake över natten, i morgon är det dax att hälla på en god ättikslag. Mums!
    Oktober är en ganska trevlig månad…..men därefter kommer trista november:(
    Fortsätt njuta och leta efter oktoberlycka!
    Kram

  2. Cathy skriver:

    Vad duktig du är som odlar brysselkål och äpplen också. Jag har mindre tur med grönsaker och vår trädgård är för liten för äppelträd. Rudbeckia Goldsturm blommar för fullt fortfarande och även lejongapen är tappra. Har även flera sommardahlior som fortfarande blommar men nu måste jag snart dra upp dem för jag behöver rensa och fixa lite i rabatterna och det vill man ju helst slippa när det blir för kallt och regnigt. Vi har haft ett par frostnätter men inte så hårt att det tagit kål på så mycket. Drog upp några luktärter idag som blivit lite ledsna. Och idag har jag planterat vitlök för första gången. Det ska bli spännande att se hur det går.
    Varma hälsningar och kram från Cathy

  3. Anita skriver:

    Billan … min röda brysselkål har också väldigt små huvuden i just hallonstorlek. Det man kan göra (fast det kanske är för sent nu) är att skära av toppen på brysselkålen. Då slutar den att ägna tid åt att producera fler blad och istället lägga tiden på att utveckla huvudena. Jag skar av topparna på min brysselkål med en såg. Det var enda sättet. Du kan ju alltid pröva.

    Gissa om jag blev sugen på en sådan torkapparat. Och så himla gott det lät med tomater i olivolja med vitlök och örter. Söta tomater, kan det var de supergoda Sungold? Dom kan jag tänka mig blir jättegoda att torka och lägga in. Det vattnas i munnen.

    Spännande också med inlagd chili. I år har det bara blivit att torka och frysa för mig men till nästa år måste jag pröva att lägga in också.

    Och jag håller med … oktober är en spännande månad innan mörka dimmiga november kommer. Men vi får försöka hitta lite novemberlyckor också 🙂

    Tack för att du tittade in. Njut nu vidare av oktober och alla dina härliga inläggningar.

    Kram Anita

  4. Anita skriver:

    Cathy … oj, blommar dina sommardahlior fortfarande efter de senaste frostnätterna. Var ute på lunchen idag och det blåste riktig kall nordan. Det känns riktig höst nu. Men det verkar som du ändå har en hel del blomning kvar i din trädgård. Rudbeckior är ju väldigt tacksamma. Goldsturm har jag också och den verkar inte bry sig ett dugg om att det är höst och kallt. Håller tummarna för att din vitlök blir fin.

    Varma hälsningar och kram till dig också … Anita

  5. billan skriver:

    Så klart att jag kollar här hos dig. Jag vet ju att du alltid skriver jättefina svar här på din blogg:)
    Det är lite väl mörkt ute nu även om månen lyser…men i morrn efter jobbet då tar jag fram sågen och kapar brysselkålen!
    Vi hörs, Kram!

  6. Ruben skriver:

    Wow, brysslkål!! Mums, vad gott!! Stora och fina ser de ut. Vi har ingen brysselkål, däremot kålrabbi som det också går att göra goda rätter av. Härliga bilder.

    Ha det gott – brysselkålsgott!
    /Ruben

  7. Anita skriver:

    Billan … vet att du brukar göra det men jag skrev hos dig också, för säkerhets skull. Vid det här laget kanske du hunnit kapa brysselkålen. Jag håller tummarna för att den sätter igång att utveckla huvudena.

    Ha en skön helg! Kram …

    Ruben … kålrabbi är inte heller fel, inte alls. Jag brukar göra en gratäng med potatis och kålrabbi. En inte alls oäven kombination.

    Ha det gott du också!

  8. ÅsaV skriver:

    Vilket härligt sammanträffande! Dagens inlägg hos mig handlade också om lycka! 🙂
    Den här hösten har verkligen varit vacker och det gäller att ta vara på vad som bjuds – både ute i naturen och hemma i trädgården! Visst är det konstigt hur hemodlat eller egenplockat smakar mycket godare? Hehe…jag lärde mig t.ex. att tycka om champinjoner först sedan jag hade odlat fram dem själv i en kartong med hästskit ute i garaget! 😀
    Härliga bilder, som alltid i din blogg! Ha en fin helg och fortsätt njuta av din vackra trädgård!

  9. Anita skriver:

    Åsa … du verkar haft en riktig lyckodag, var just inne och läste ditt inlägg och såg dina vackra bilder. Vi får passa på att njuta nu, innan grå november kommer klampande.

    Ha en riktigt skön helg du också 🙂

  10. Ulla skriver:

    Vilken härlig oktoberlycka du förmedlar här. Din änglatrumpet är ljuvlig! Mina kamelior står ute ännu, men det är nog dags att ta in dom snart. Vi har haft de första frostnätterna här också nu.
    Det finns nog lite lycka i alla månader, bara man letar fram dom, som du skriver 🙂
    Ha en skön helg!
    Kram Ulla

  11. Åsa S skriver:

    Vackra bilder som alltid, din änglatrumpet är helt otrolig! Brysselkål vet jag att vi diskuterade förra hösten, inte min favorit som du vet, men jag förstår att det är extra gott med egenodlade.
    Vi har haft städdag på kolonin i dag, och vilken himla tur med vädret vi hade. Så härligt att jobba ute när luften är frisk och klar och solen lyser. Trots att jag inte tycker om hösten måste jag medge att sådana här dagar faktiskt är riktigt trevliga.
    Kram från lillsyrran

  12. Eva, syster skriver:

    Lycka är att läsa din krönika om lycka, kära lillasyster! Lycka är också att veta att jag har tre underbara småsystrar, var av jag träffar två nästan varje vecka! Lycka är en skön helg i oktober när man hittar sköna Eccostövlar inför vintern på Skohornet, rätt typ av elsladd, 8 nya klädhängare, ett paket pappersnäsdukar och tre nya plastpytsar på Claes Ohlson. 🙂 🙂 🙂
    Till middag blir det något så kulinariskt som varma smörgåsar! Långt i från dina brysselkålsorgier, kära lillasyster! 🙂 Jag äter brysselkål men inte så ofta. 🙂
    Hoppas du och Thomas får en fortsatt skön helg!
    Kramar
    från storasyster Eva, Kjell och Nessie

  13. Eva skriver:

    Att lyckan är stor när man har en så vacker herre i sin rabatt förstår jag mycket väl!
    Att lyckan fullkomnas av de underbart röda äpplena är också förståeligt. Jag som bara får sjuka äpplen blir grön av avund..
    Men… Mina pelargoner blommar också för fullt och det utomhus! Nattfrosten har skonat det som stått intill hus- och växthusvägg och det är jag innerligt tacksam över. Men snart, snart MÅSTE jag lyfta ner allt i den trista källaren. Svårt att tänka kyla när solen skiner och det glöder av gult och rött i träd och buskar!
    Kram från Eva

  14. Anita skriver:

    Ulla … som tur är så mår ju kameliorna bara bra av att bli lite frostnupna. Men jag förstår att det börjar bli dags att ta in dom nu. Frostnätterna börjar komma på rad nu.

    Åsa … javisst är det härligt att vara ute när det är så här fina höstdagar. Vi får passa på att njuta medan det fortfarande kommer så här sköna dagar och så länge som löven sprakar på träden.

    Eva … har du hittat Eccostövlar. Grattis till dom! Jag måste också hitta något att ha på fötterna snart. Det börjar ju bli hiskeligt kallt ute. Och varma smörgåsar är inte alls dumt. Jag blev faktiskt riktigt sugen 🙂

    Eva … så du har fortfarande dina pelargoner ute. Förstår att det tar emot att bära ner dom i källaren. Själv har jag ju som tur är ett uterum där jag kan ha dom. Där brukar dom fortsätta att blomma. Jag brukar ha massor av blommande pelargoner till jul vilket inte känns fel.

Kommentera

