Heta känslor med chili

Nu har jag snart skördat all min chili. Har en planta med Habanero Lemon kvar som ska mogna annars börjar chilisäsongen gå mot sitt slut. En Fireworks kommer jag att spara i köksfönstret över vintern. Den har precis börjat blomma om och en del frukter är på gång. Härligt att kunna plocka lite färsk chili i höst och vinter.

Mycket av min inspiration har jag fått från Billan och hennes blogg,
Billans chilepepparmix. Där finns tips och härliga heta recept.

En favorit har varit Jalapeno. Fantastisk god i omeletter eller att fylla med ost. Och så matchar den ju mina läsglasögon perfekt.

En annan favorit som vi (bland annat) också fyllt med ost är den vackert gula och lite oregelbundet formade Monkeyface.

Monkeyface har jag prövat att frysa för att plocka fram under mörka vinterkvällar när jag vill få lite sommarkänsla.

Annars går chili att förvara ganska länge i kylen. Jag lägger dom i plastpåsar som jag sticker små hål i så att det blir luftväxling. Annars kan dom mögla.

Sorten ”Fish” är (som namnet antyder) god till fisk. Och så är den så vacker i sina olika mogningsstadier.

Prövade att eftermogna en del på lite olika sätt. Några på en tallrik i på fönsterbrädan.

Sedan läste jag att man skulle lägga dom ihop med banan, då skulle dom mogna jättesnabbt. Prövade det med några Habanero Lemon.

Kan meddela att det blev exakt samma resultat. Dom mognade lika snabbt med båda metoderna.

Habanero Lemon är så vacker. Och den doftar så gott när man torkar den i ugnen.

Just det, torka i ugnen. Det har jag gjort med både Habanero Lemon, Fireworks och Fish (det är den som finns i burken på den nedanstående bild). Tipset om torkning har jag fått från Billan. En plåt med bakplåtspapper, ugnen på ca 50 grader. Ugnsluckan på glänt. Tar ett antal timmar beroende på storlek. Ljuvliga dofter sprider sig under torkningen. Ska köpa en kvarn så jag kan mala den men bara att smula ner i maten … mmmmm …. Rekommenderas!

Jag har också gjort en chilisås som jag hittade receptet på hos Örtagården. Den innehåller bland annat, apelsinjuice, limejuice, morötter, lök, vitlök, papaya och chili förstås. Het och god och vacker i färgen.

Ikväll blir det hemgjorda hamburgare. Och visst kommer jag att blanda chili i smeten 🙂

Önskar er alla en trevlig helg!

Det här inlägget postades i Chili. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Heta känslor med chili

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Så vackra färger det är på Chilin. Men att rosta den med öppen ugnslucka i flera timmar….låter som en dyr chili/elräkning det 😉 Så mycket pyssel du har nu p.g.a. all chili och förtår att det är avkopplande…
    Vackra foton, som alltid 🙂
    Ha det gott! Kramen, Agneta

  2. Ruben skriver:

    Vilka färger!!! Man kan tro, att du varit på en grönsaksmarknad i Mexico!!

    Trevlig helg!
    /Ruben

  3. Anita skriver:

    Agneta … jo det kostar nog lite att ha ugnen på men det är ju bara några dagar under året som det sker så det får det vara värt. Och chilipyssel är något av det bästa pyssel man kan ha 🙂

    Ruben … ja jag läste om chili i Mexico i DN imorse. Där ska det verkligen bränna till när man äter exempelvis enchiladas. Helt i min smak. Man kan tydligen döva den brännande känslan med salt. Kanske värt att prova, vatten hjälper inte alltid.

  4. Eva skriver:

    Ät chili älskade lillasyster så du får fortsätta vara frisk! Jag petar i Kjell chili också och eftersom vi äter samma mat hoppas jag att jag får fortsätta vara frisk också! 🙂 Vi ska iväg och gratta Leah idag och på vägen dit blir det en sväng upp till mamma. I morgon blir det klassisk familjemiddag med slottsstek och pressgurka, äppelpaj med vaniljvisp och massor av glass till både barnbarn och vuxna! Det ska bli trevligt!
    Hoppas du och Thomas får en fortsatt skön helg!
    Kramar från
    storasyster Eva, Kjell och Nessie

  5. Cathy skriver:

    Härliga chili bilder! Måste nog prova några fler sorter nästa år om jag hinner med. Jag har torkat mina i uterummet, bara på en bricka och så får de ligga tills de torkar, det går ganska snabbt eftersom det blir väldigt varmt i uterummet om solen ligger på. Jag mal chilis i kaffekvarnen (ett tips är dock att göra ren den ordentligt innan man mal kaffe igen, annars kan det bli bra sting i kaffet 🙂 som i och för sig inte är helt fel).
    Idag har jag planterat ut lite balkansippe lökar som jag beställt från Jennys frön och sånt. Under helgen hoppas jag kunna plantera ut tulpaner och en vitlök också. Det är ju inte så skönt att vara ute i trädgården längre, kylan har gjort sitt intåg. Det var bara 0,5 grader under natten så frosten borde väl dyka upp snart. Bra i och för sig så att man kan bädda in trädgården för vintern ordentligt innan det blir snö.
    Ha en skön helg med alla dina chili!
    Kram Cathy

  6. Eva skriver:

    Jag vill också ha glasögon som matchar mina grönsaker! Tomatröda kanske.. Eller salladsgröna.. Silverlöksfärgade..
    Men jag får nog dras med mina potatisbruna några år till eftersom glasögon är så hiskeligt dyra. Dom är ju i alla fall rotfrukstsfärgade!
    Kram från Eva

  7. Anita skriver:

    Syster Eva … så är det. Man blir frisk av chili så fortsätt att peta i er det. Idag har vi skördat de sista tomaterna och kastat plantorna. Ställt in möblerna i boden har vi också gjort och imorgon så ska uterummet göras klart för vintern. Det låter vemodigt men vi kommer att ha många mysiga stunder därute (bland annat tillsammans med er) med levande ljus, invirade i filtar innan vi går mot ljusare tider igen. Inte fel det heller. Ha det så bra med er klassiska familjemiddag. Låter mycket, mycket smarrigt!

    —-

    Cathy … låter nästan som en idé … att missa att diska kaffekvarnen efter man malt chili i den. Låter som kaffe med sting.

    Frost var det tydligen inatt även om vår termometer visade att det ”bara” varit 1 plusgrad. Men grannen berättade att han fått skrapa rutorna så det måste varit frost ändå. Termometern sitter förmodligen för nära husväggen. Man får väl dra av någon grad när man kollar.

    Vitlök ska jag också sätta imorgon. Skulle gjort det för länge sedan men det har inte blivit av. Men, bättre sent än aldrig.

    Eva … potatisbruna glasögon är väl inte fel. Vad vore livet utan potatis. Idag blev det råstekt potatis med smak av rosmarin och chili (så klart). Över det hade jag klickat vitlökssmör och till det hade vi lammrack. Underbart gott. En riktigt skön höstmiddag.

  8. billan skriver:

    Härligt inlägg min vän! Det blev minsann ett bra chilepepparår hos dig trots sorgmyggor i såjorden i våras.
    Vilken fin höstmiddag med råstekt potatis och lammrack, maten som serveras hos er är alltid i min smak! Vi åt ett par ostfyllda monkeyface som förtugg idag,… så gott!
    Jag är så glad över att du blivit lite inspirerad av mina odlingar….tror minsann du börjar bli en riktig ”chilenörd” 🙂
    Önskar dig och de dina en skön söndag, Kram!

  9. billan skriver:

    Glömde säga att jag ångrar mig fruktansvärt att jag kastat båda mina Fireworks på komposten:(
    Kram!

  10. nilla|utanpunkt skriver:

    Anita, tack för en varm kommentar hos mig. Ja, jag saknar nästan mig själv lite också. Alltså den där egentiden då jag kunde tänka/skriva/blogga. Det har varit SÅ körigt över sommaren och långt in på hösten, och fortfarande en massa lösa trådar att rädda. Men precis som du säger, nu börjar senhöstlunket (och vågar jag nämna ordet vinter…) komma och kanske man då har lite mer tid. Ibland tänker jag någon halv tanke som jag tycker att jag borde slänga ut på bloggen, men sen är det det där med att hitta stunden. Tycker i alla fall om att kika in här hos dig emellanåt, och denna gång blev jag mäkta impad av hur många olika chillisar du har (och det finns, vem hade trott det?).

    Ha det gott, och visst ses vi i bloogosfären även om det inte riktigt blir lika ofta numera.
    Kram

  11. Ulla skriver:

    Fantastiskt vad du får fram med dina odlingar 🙂 Så vackra att se på, alla chilisorterna. Härliga färger och former.
    Måste erkänna att jag kan inte mycket om chili, är ingen större användare av det, eller rättare sagt, så vet jag inte riktigt hur jag ska använda den 🙂 Kanske borde prova lite mer. Lagom starka sorter får det bli i så fall.
    Kram Ulla

  12. ÅsaV skriver:

    Oj, vad med chilli! Härliga bilder i glada färger – man blir ju helt klart sugen på chilli! Själv har jag överdoserat med chilli några ggr, med mindre lyckat resultat!

  13. Åsa S skriver:

    Så himla mycket chili, och så vackra färger! Alltid lika härligt att titta in i din blogg, det var tyvärr länge sedan. Ska bli bättre framöver.
    Kram från lillasyster

  14. Liane skriver:

    Så mycket chili i alla möjliga vackra färger. Har inte själv hoppat på chiliodling men det är många vackra färger, former. Ha en fortsat ttrevlig måndagskväll

  15. Lotta skriver:

    Vilka underbara bilder!!
    Blir så inspirerad …. att planera för någonting i min trädgård till nästa säsong.

  16. Anita skriver:

    Billan … jo du en riktig nörd har jag blivit och det är jag så glad för. Jättesynd att du slängde dina Fireworks men du har kanske några andra du kan övervintra. Jag talar om för dig hur det kommer att gå att övervintra just Fireworks. Går det bra kan du ju övervintra dom nästa år.

    Nilla … så roligt det är när du tittar in här. Hösten och kylan har kommit ordentligt hos oss så nu känns det som om man har lite mer tid att sitta vid datorn. Kommer att titta in till dig då och då för att se om någon av dina tankar hamnat som ett härligt inlägg i din blogg. Ha det så bra!

    Ulla … jag tror att man måste vänja sig vid chili men har man väl gjort det så är det lätt att man blir biten. Pröva dig gärna fram och så någon sort. Dom trivs jättebra i uterum. Och det finns många lagom starka sorter. Jag har skickat efter mina fröer från Örtagården som har massor och dom beskriver dessutom sorterna i smak och styrka.

    ÅsaV … överdoserat har jag också gjort. Man kan skära av skaftet och en liten bit av chilin och hålla den mot tungan. Då får man en uppfattning om hur stark den är. Om man tränat ett antal gånger så lär man sig så småningom doseringen.

    ÅsaS … Ja jag vet att du har mycket på jobbet nu. Men vi ses ju på körövningarna (om du inte är tvungen att jobba förstås som i tisdags). Men det var många som var borta. Kanske var det fotbollen som drog. Jag hann i varje fall se andra halvlek och jubla över att Sverige vann mot Holland.

    Liane … ja om man inte äter chili så kan man odla dom för att dom är dekorativa för det finns massor med väldigt vackra sorter.

    Tack Lotta … roligt att du tittade in och roligt att du blir inspirerad av mina bilder.

Kommentera

