Ljuva september …

Idag hade jag en lyckostund, jag var ute i skogen med kameran. Jag märkte hur mycket jag saknat att få gå på fotopromenad och framför allt att få ströva i skogen. Ljuva september bjöd på sol och lite vind men i skogen var det ljumt och stilla. Sommarens blå toner börjar nu blanda sig med septembers lite varliga gula nyanser. Fast det gäller ju inte rönnbären förstås. Röda och granna hänger klasarna i träden.

Visset men vackert.

Är det någon mer än jag som kommer att tänka på ”Hajen”?

Ett försök att såga ner ett par små träd har resulterat i två nya små träd. Det vänstra tycker jag är väldigt välformat och snyggt.

Ett solgult löv på väg nedåt …

I liljekonvaljbacken lyste liljekonvaljerna med sina röda, vackra men giftiga bär.

Här kunde jag stannat länge. Jag såg nya måleriska motiv hela tiden.

Det är så fint när solen letar sig ner i skogsgluggarna och lyser upp marken fläckvis.

Ormbunke, ett favoritmotiv.

Ett löv som fastnat i en tallgren, ett annat favoritmotiv.

Och det är inte bara rönnbären som är vackra. Bladen är inte dumma dom heller.

Jag njöt verkligen av att få fotografera igen. Har inte insett hur mycket jag saknat det. Och framförallt njöt jag av att få gå i skogen. Och i eftermiddag har vi beskurit ett av äppelträden. Vi har ju kommit fram till S i JAS-månaderna så det är bäst att passa på innan det blir O som i oktober, då kan det kanske vara för sent.

Ha en bra vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ljuva september …

  1. Åsa S skriver:

    Kära storasyster. Idag kändes hösten avlägsen tycker jag, det var en så härlig sommarkänsla i luften. Dina bilder har dock fångat den första känslan av höst så vackert. Jag gläds med dig att du nu kan gå ut och fotografera igen. Appropå äppelträd, vi har också beskurit vårt enda äppelträd idag. Erfarenheten kring detta är inte så stor, och vi tog nog i lite väl mycket tror jag. Vi får se hur det artar sig när våren kommer igen. Skördade de äpplen som fanns, dessutom har Astrid kunnat njuta av smultron, hallon och björnbär. Sommarkänslan fanns verkligen med oss på kolonin idag.
    Vi ses på tisdag!
    Kram från lillsyrran

  2. Ruben skriver:

    Oj, är det redan så höstlikt i skog och mark! När jag tittar mig omkring här i krokarna känns det fortfarande rätt somrigt ut, men man måste nog in i djupa skogen för att uppleva hösten. Fantastiska bilder, som vanligt, och du gjorde rätt som plockade fram kameran!

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Ulla skriver:

    Härligt att se din bildsvit ifrån skogen! Bilderna med den torra älgörten? (heter dom så) är mina favoriter. Ett härlig ljus i de bilderna. Och att gå i skogen är en lisa för själen, så härligt. Njuta av dofterna och tystnaden och stämningen, det är fint det.
    Igår hade vi riktig sommarvärme här och varmast i landet, för en gångs skull, 26,4 gr 🙂
    Idag regnar det, som vanligt, höll jag på att skriva 🙂
    Kram Ulla

  4. Eva skriver:

    Underbart vackra bilder som ger mig längtan efter egen skogspromenad. Ingen svampkorg i handen, inget sällskap – bara jag och kameran.
    Om det bara slutade att regna någon gång…
    Kram från Eva

  5. billan skriver:

    Det gläder mig så att du tagit dig ut på en skogspromenad igen, vilket team ni är du och din kamera!
    Jag tycker om hösten och du fångar verkligen den fina höstkänslan med dina bilder.
    Må så gott och ha en fortsatt fin helg!

  6. Anita skriver:

    Åsa … det var roligt att träffas i kören igår och att vi fick sjunga lite innan vi gick hem. När det gäller att beskära äppelträd så är inte vi heller några experter men vi var tvungna att ge oss på vårt vildväxande träd.

    Ruben … Det är nog inte så höstlikt ännu men jag hittade lite färgklickar som jag försökte fånga. Och skogspromenaden i sig var ljuvlig.

    Ulla … älgört kan det nog vara, ska jag nog kolla upp. Mina favoriter också. Ville inte gå därifrån, ljuset var så fantastiskt.

    Eva … vi har efter min promenad också fått rejält med regn. Men även solsken. Hoppas du får lite sol du också och kan gå ut på en stärkande skogspromenad.

    Billan … ja det känns roligt att jag och min ”partner” kameran hittat varandra igen. Och visst är hösten härlig. Villsam och skön.

Kommentera

