Nu är det hett …

De förföriskt vackra och heta chilifrukterna har nu börjat mogna på allvar i uterummet. Och jag försöker hitta maträtter med chili i. Jag har dessutom läst att chili är väldigt nyttigt för magen så det tar jag fasta vid, fast jag fastar inte … där gick det att ordvitsa lite.

Fem olika sorter har jag. Fireworks började bära frukt tidigt och jag har massor kvar att skörda. Frukterna är små och lite lagom heta.

Den ”vanliga” Jalapenon gillar jag. God t.ex. att fylla med ost eller att ”krydda” så där lite allmänt med när man vill ha lite färsk chili i en maträtt.

Den största jag har är Monkeyface. Den har lustig form och blir vackert gul. Den prövade jag i helgen att ostfylla och gratinera i ugnen och det blev jättegott. Ganska stark var den men fruktig och god. Den har varit lite trög men nu börjar de flesta att skifta i gult. När den väl sätter igång att ”gulna” går det snabbt.

Och nu har äntligen Habanero Lemon börjat bli gul. Den har jag inte prövat ännu men den lär vara eldig. Dom blir inte så stora och det kanske är tur, om dom blir heta.

Förra året hade jag bara en chilisort och det var Fish Pepper. Den blir så läcker med sina olikfärgade frukter så den har jag i år också. Ganska mild i smaken och passar, vilket namnet antyder, bra till olika fiskrätter.

Och som motvikt till hettan från chilin så kan jag nu njuta av den svalt blå blyblomman som just nu är översållad med himmelsblå blomklasar.

Jag är så glad över mina chilisar. Dom har blivit riktiga favoriter. Och imorgon är det september, vart tog sommaren vägen?

Om det tar lite tid mellan mina inlägg så beror det på att jag har lite problem med att ladda upp mina bilder. Har jag tur så fungerar det men turen har svikit mig rätt ofta den senaste tiden. Måste hitta en lösning. Det är ju trist att ta bilder och inte kunna ladda upp dom. Men det löser sig säkert.

Ha nu en bra inledning på september!

Det här inlägget postades i Chili. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Nu är det hett …

  1. Eva skriver:

    Du tycks ha riktiga ‘chilifingrar’ och det har inte jag. Har bara lyckats med en enda chiliplanta – jag vill minnas att den heter Ancho mulato. Nya försök har bara resulterat i möglande plantor, så jag har slutat att försöka. Det mesta har ju förresten möglat bort här i sydsverige denna regnsommar…
    Blyblommor hör till det vackraste som finns ibland allt blåblommigt, men jag vill minnas att det är en lite petig fröken, eller?
    Hälsningar från Eva

  2. Cathy skriver:

    Härliga bilder på dina chilisar. Jag hade bara en sort i år, Hungarian Black, den blommade massor och fick mycket frukt och det mesta ligger nu till tork i uterummet. Chili verkar trivas bra i heta uterum men jag kan tänka mig att det är svårt om man har dem ute och det regnar mycket. Vi har nog haft den bästa sommaren rent solmässigt här uppe i Mälardalen (fast det var nästan för torrt ett tag 🙂 ).

    Ha en skön helg och hoppas du har tur med uppladdningen av bilder framöver också.
    Kram, Cathy

  3. Prästgårdseva skriver:

    Man kanske skulle odla chili för att få lite värme…..
    Fina foton som vanligt och jag instämmer i att det är så trist när tekniken inte vill samma sak som man själv vill.
    Kram
    Eva

  4. Eva skriver:

    Scovillegrader är 100 000–350 000 för Habanero och den ligger högt upp på listan över hetta, kära lillasyster!
    Det ska bli så himla, underbart kul att ses och laga middag!
    Hoppas du och Thomas får en underbar helg! Om du vill göra av med pengar på en marknad så har Enhörna marknad i morgon vid Friluftsgården!
    Kramar
    storasyster

  5. Anita skriver:

    Eva … ja jag vet att inte vädret varit roligt i södra Sverige i sommar. Här har vi tvärtom haft torrt. Synd att det inte gått bra med din chili. Men dom vill ha soligt och varmt.

    Blyblomman har jag aldrig haft några problem med. Jag har övervintrat den på flera ställen, i köksfönstret utan extra belysning, inomhus med extra belysning och i uterummet där det varit ca 7 grader. Den har kommit igen varje år. Och den är verkligen vacker.

    Cathy … jo chili vill ju ha det varmt och soligt så uterum är idealliskt. Jag fick inte plats med alla mina i uterummet utan några har stått ute. Dom är inte alls lika fina. Jag ska också sätta igång att torka mina så jag får lite härligt chilipulver till vintern.

    Eva … ja det är lite jobbigt när sånt man räknar med alltid ska fungera helt plötsligt slutar fungera, fast bara ibland (hos mig). Då är det liksom svårt att veta vad problemet är. Jag vet ju att du har haft och kanske fortfarande har problem med dator och kamera. Jag hoppas att det kommer att ordna sig snart. Nu kommer ju höstens alla färger och då vill man ju vara där med kameran.

    Eva … Jodå, jag vet att Habaneron är den starkaste chilin i världen. Därför kommer den att intas med stooor försiktighet. Och händerna kommer att skyddas med handskar. Jag kanske ska ta med mig en när vi ska laga middag tillsammans. Det räcker nog för att sätta sprätt på en mustig gryta, eller vad vi nu ska laga 🙂 Göra av med pengar tänker jag göra imorgon, men inte i Enhörna utan i Taxinge. Det är ju trädgårdsmässa 🙂

  6. Ulla skriver:

    Heta kryddor som du visar härliga bilder på. Jag är inte alls hemma på chilisorter, har bara provat de mildare varianterna 🙂
    Vad fin din blyblomma är, jag saknar den jag hade ibland. Men den växte väldigt spretigt och tog sån plats i uterummet.
    Idag har vi riktigt fint sensommarväder, 20 gr redan 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  7. Liane skriver:

    Så många chilisorter du har ,, har inte provat att odla chili vi äter inte så mycket sånt i vårt hushåll men dom är onekligen vackra att bara njuta av. Blyblomman är också vacker den. Ha en fortsatt trevlig söndag.

  8. Anita skriver:

    Ulla … ja blyblomman tar sin plats men den är så fin så jag kan inte göra mig av med den. Och till vintern klipper jag ner den så då tar den i varje fall inte så mycket plats från de andra blommorna när den ska vinterförvaras 🙂

    Liane … jag åt inte speciellt mycket chili själv förr men nu har det blivit en av mina favoritkryddor. Och det är extra roligt när man odlat den själv. Då kan man pröva en massa roliga sorter som inte finns i matbutiken. Och som du säger, den är ju vacker att titta på också.

  9. Marcus skriver:

    Din blogg verkar bra…:)

Kommentera

