Än dröjer sommaren kvar ….

I veckan som gick fick vi till slut lite regn. En dag kom ett rejält skyfall som slog ner blommorna ordentligt. Men nya knoppar och sensommarblomning är på väg. Hösten rycker i dörren och försöker få in en fot men sommaren tar i med alla krafter och håller emot.

Efter några rejält kalla morgnar var imorse luften ljum. Jag tog kameran och gick för att inspektera duellen mellan sommaren och hösten.

Höstanemonen må ha höst i namnet men det är fortfarande sommar när den slår ut i sin fagraste blomning.

Äpplena mognar men bladen är fortfarande friskt sommargröna. Och mängden gör att grenarna behöver stöttning.

Och när man står under trädets grenar känns det som att stå i en sal och titta ut.

Det vita som anas utanför äppelsalen är vitlysingen.

Dom må vara bleka och skamfilade efter regnet. Och visst börjar bladen få rostfläckar. Men kärleken dem emellan rostar inte.

Hallå fjärilar … var är ni? En av många ‘Magnus’ väntar på dagens fjärilsinvasion.

Bänken må vara blöt innan sensommarsolen hinner torka den. Och visst har liljorna blommat över men vidjehortensian Annabelle kommer att fortsätta blomma länge än. Här kommer jag att kunna sitta och njuta många veckor ytterligare.

Blekitny Aniol … en blekblå vacker klematis som genomlyst av solen ser ut som en spröd, blek papperslykta.

Ok, hösten … du gör ditt bästa för att få in foten men här slår sommaren tillbaka ordentligt. Solmogna smultron. Smaka på dom du … nej förresten, dom tar jag nog själv.

Visst börjar blomblad falla och visst är nätterna mörka. Men jag tycker att sommaren vann den här duellen. Och vi har två hela, långa veckor kvar av augusti så det är ju faktiskt sommar fortfarande, inget snack om saken, det bestämmer vi.

Ha en bra sommarsöndag och en skön kommande sommarvecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Än dröjer sommaren kvar ….

  1. UllaH skriver:

    Absolut sommar! Jag älskar augusti med morgondagg, månkvällar, frukter och nytändningen bland rosorna. Fast som du säger, duellen har börjat. Fina bilder.

  2. Ulla skriver:

    Åh så vackert och stämningsfullt! Jag älskar augusti, kanske just för att det börjar dra mot höst. Det är någonting i duellen mellan sommar och höst som tilltalar mig. Atmosfären känns så rofylld denna tiden på året, ljuset så vackert, liite vemodig känsla men ändå så skönt och behagligt.
    En härlig tid är det, hur som helst. Man får passa på att njuta nu, innan det riktiga höstmörkret kommer, men det dröjer läänge till dess 🙂
    Kram Ulla

  3. Eva skriver:

    Jo, nog tycker jag att hösten anas.
    Olika falla ödets lotter… Det vi har haft i övermått har ni gått och längtat efter – här är marken sur av allt regnande och min egen Blekitny Aniol orkade bara med två förkrympta och halvruttna blommor och våra äpplen är som vanligt fulla av sjukor. Men höstanemonen står, även hos oss, oförstört vit och vacker.
    Må gott önskar
    Eva

  4. Det är klart att det är sommar fortfarande – åtminstone 3-4 veckor till!
    Höstanemoner är vackra, men jag gillar inte heller namnet. Någon föreslog att dom skulle kallas japanska anemoner istället, vilket jag tycker är mycket bättre. Dom blommar ju mitt i sommaren!!

  5. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Så mycket vackert du visar upp och så mycket arbete det ligger bakom allt detta, icke att förglömma. Smultron ger minnen fr. barndomen. Ett grässtrå att trä dom på, gå barfota och bara plocka och äta…..härligt 🙂
    Krya på dig!
    Kram, Agneta

  6. Liane skriver:

    Så härliga bilder, det är så underbart nu med sensommar som duellererar med den tidiga hösten, Än så länge har sommaren övertaget, det är fortfarande varmt och skönt. Jag hittade jordgubbar i trädgårdslandet och jodå dom smakar fortfarande underbart finns bara en antydan av lite vattnighet.. Har varit lite osynlig ett tag men läst ikapp din blogg, jag hoppas du är bättre nu, återfått styrkan , ditt rosinlägg var helt underbart , rosfantast som jag är så var det en fröjd för ögat, min ”New Dawn ” är jag nöjd med men vi har bara en kort romans än så länge, det är första året den blommar, den är helt ljuvlig.

  7. Spirande grönt skriver:

    Jag hjälper till att hålla igen dörren för hösten, är inte riktigt klar med sommaren ännu:)

    Ha det fint,
    Rebecca

  8. nilla|utanpunkt skriver:

    Vackert, vackert, vackert! Smultron, åh, såna har vi inte här i England.

  9. Åsa S skriver:

    Så fina bilder och visst dröjer sig sommaren kvar, men det märks att hösten närmar sig. Imorse när jag cyklade till jobbet låg dimman tät. Men, det är fortfarande riktigt varmt, härligt.
    Smultron, det är verkligen sommar, och det ska jag njuta av i helgen vid kolonistugan. Vi har ganska många plantor som vi satte i våras och de har gett smultron hela sommaren. Mmmm så gott. Snart är det första tisdagen i september, då ses vi!
    Må gott tills dess.
    Hälsar lillasyster

Kommentera

