Invasion på tomaterna!

Det är så här jag vill se mina tomater (bilden visar den fantastiskt goda Sungold) …

Men här om dagen upptäckte jag att bladen såg ut så här …

… och tomaterna så här!

När jag skakade lätt på plantorna föll massor … och jag menar verkligen massor av larver ner på golvet i uterummet.

Jag började gå igenom mina olika tomater (har både i uterummet och utomhus) och alla var angripna. Jag kollade upp vad det kunde vara och det visade sig att det var larver av Grönsaksfly ‘Lacanobia oleracea’. Jag ägnade nästan hela söndagen åt att ”rensa” tomaterna. Jag kastade massor av tomater som var angripna. Mycket av bladmassan på tomaterna är nu avlägsnad och jag tror att jag fått bukt med larverna. Igår hittade jag inte någon.

Jag har aldrig varit med om ett så massivt angrepp. Men det kan tydligen vara så vissa år att det blir totalinvasion och det är tomater som mest attraktiva. På engelska kallas den dessutom ‘Tomato moth’.

Dom gillar tydligen också bladen på chili och änglatrumpeter men där har jag inte sett några angrepp. Min Fireworks har nu massor av frukt och jag använde den senast igår i en eldig kall sås med creme fraiche som bas.

Och änglatrumpeten sänder ut enorma doftpuffar varje kväll …

Så nu är läget under kontroll igen. Och jag ska ha en heldag (halv åtminstone) på Zetas plantskola. Njuta av deras planteringar, köpa lite växter och äta en god lunch. Det finns sämre sätt att tillbringa en semesterdag på.

Ha en bra dag och se upp för larver på tomaterna!

Det här inlägget postades i Skadegörare och sjukdomar, Tomater. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Invasion på tomaterna!

  1. Cathy Smith skriver:

    Milde himmel Anita, vilken pärs du varit igenom. Visst funderade jag lite över att det inte hände så mycket i din blogg men tänkte att du hade mycket på jobbet och nog var på semester sedan. Vi har precis varit en liten sväng på Irland vi också. Det var skönt och inte så himla varmt som det varit och är här hemma. Det var faktiskt lagom, lite sol och lite moln och emellanåt några regnstänk. Det var runt 20-22 grader, skönt att ha långbyxor och en liten jacka mesta tiden. Första dagen i Dublin, den 27 juli var det dock varmt, 30 grader visade biltermometern på. Vi var iväg ner längs kusten från Dublin och sedan upp till Galway. Det var Galway festival (horse racing) så vi var dit en dag. Kul att ha varit men tyvärr ser man ju inte så mycket när det är packat med folk överallt. Knappt man kunde se hästarna ens och det tycker ju jag är lite tråkigt eftersom jag är intresserad av att se hästarna både före och under loppen. Jag är inte så lång heller så täta folksamlingar är inget kul. Men intressant att ha varit där. Naturen på Irland är vacker och vi såg många fantastiska vyer. Var till the Irish National Stud också, där är två fina trädgårdar, en japansk och en mer vanlig. Där blev det en del fotograferande. Alla hingstar var antingen ute i någon hage eller borta på annan plats så dem fick jag inte se tyvärr. Det var helt klart utanför säsongen för avel och uppfödning, vi såg många ston med föl i hagar längre bort, fölen så stora att de snart skall vänjas av. Dublin var mer mulet men kul att komma tillbaka till, jag var där för närmare 20 år sedan. Vi bodde fint och maten var god.

    Hoppas du mår mycket bättre nu och kan njuta av trädgården, läskigt det där med synen. Jag har ju haft glasögon sedan jag var 13 och är väldigt närsynt så jag vet hur det känns att inte se på långt håll. Det är för övrigt väldigt torrt i trädgården och tomaterna har nästan torkat ihop (grannarna skulle vattna när vi var borta i 5 dagar och de har de nog gjort men inte så mycket som man gör själv). Mycket har blommat över och ser lite ledset ut i torkan. Det märks att det varit väldigt soligt och torrt. De som är jättefina nu är rudbeckian Goldsturm. Klematis är också fortfarande fina men börjar blomma över liksom.

    Ha en skön semester. Vet du varifrån du fick denna hemska magsjuka förresten?

    Kram från Cathy

  2. Åsa S skriver:

    Kära storasyster!
    Så skönt att se att du är tillbaka och orkar börja blogga lite igen. Skönt att orken är på väg tillbaka så att du kan njuta av din trädgård och glädjas åt fotograferingen igen. När jag pratade med dig senast lät du fortfarande ganska matt, men det låter som om det blivit bättre sedan dess.
    Så synd på dina fina tomater! Rackarns larver som vill ta för sig av godsaker som vi odlar. Vi har bara en tomatplanta med 3 ynka små tomater på. De hinner nog inte blir röda, så brukar det bli. Grannar på kolonin har däremot mängder av plantor, både i växthus och på friland. Jag fick en handfull av dem, gula söta, små svartröda, plommontomater och en mer vanlig sort. Alla härligt mogna innan de plockades, helt underbart goda. Vi måste nog skaffa oss växthus på kolonin, så vi också kan få lite egenodlade tomater.
    Fortsätt njuta av din trädgård under semester och lova att du tar det lugnt med rensandet och pysslandet och lyssnar på när kroppen säger ifrån att du måste vila.
    Kram från lillsyrran

  3. Madame C skriver:

    Iiiiiii!!! Fy, vad äckligt!!! Har aldrig hört talas om och nu ska jag verkligen se upp!! Jag tycker överhuvudtaget det är mycket insektsangrepp av alla möjliga slag i år…
    Kram och fortsatt god och larvfri odlarlycka;)
    Charlotta

  4. Eva skriver:

    Kära lillasyster!
    Alla dina ljuvligt goda tomater, vilket elände! Hoppas du har lyckats få bukt med dessa äckliga larver och att de inte fortsätter på din härliga chili och dina ljuvliga änglatrumpeter.
    Jag har varit på jobbet i veckan. Det har varit mycket lugnt. Alla jag ville och måste få tag på för att kunna utföra vissa arbetsuppgifter var på semester, så då gav jag upp och tog kompledigt idag. Kjell hämtade mig dessutom tidigt igår. Jag ska passa på och njuta av solen och värmen idag, för SMHI har gissat att det ska bli sämre väder framöver. 🙂 🙂
    Hoppas du mår riktigt bra nu kära lillasyster och att du är rädd om dig! Hoppas du och Thomas vår härliga semesterveckor och att vi ses snart! Hälsa Thomas så gott!!!
    Kramar
    Storasyster

  5. Ulla skriver:

    Tomatproblem av en annan sort har vi fått i år 🙂
    Vi köpte en tomatplanta som enligt etiketten skulle vara ”Totem” en busktomat som ”blir översållad av små röda tomater” (också enligt etiketten) ….. men växtsättet stämde inte riktigt med en busktomat, tyckte vi, men vi behandlade den i alla fall som en busktomat, tjuvade inte sidoskotten osv.
    Nu har vi fått tre jättestora tomater, det är det enda som blev på den plantan…
    Vi får äta våra tre tomater med andakt när de har mognat 🙂
    Troligen är det någon som satt fel etikett i krukan, men hur ska man veta det tidigt på säsongen när alla små tomatplantor ser likadana ut 🙂

    Härliga änglar du har, jag har inga i år.
    Kram Ulla

  6. Anita skriver:

    Cathy … jag har skrivit svar hos dig.

    Åsa … det låter väl som en jättebra idé med växthus på kolonin. Det är underbart med egna tomater. Jag har så många i år så trots att jag fick slänga massor så skördar vi varje dag.

    Charlotta … javisst är det mycket angrepp i år av olika slag. Jag vet inte varför jag fått ett sådant angrepp i år men det kan bero på att jag var sjuk och inte hann tjuva tomaterna och dom fick massor av bladmassa. Men nu är allt under kontroll som tur är. Jag hoppas innerligt du klarar dina tomater för dessa larver är inte roliga alls.

    Eva … jo nu är ”larvläget” under kontroll. Det var väl skönt med en mjukstart på jobbet. Vi var på Blidö och åt lunch igår. Det var jättemysigt.

    Ulla … så himla trist. Men ni får som sagt njuta ordentligt av era tre jättetomater. Dom kanske räcker att ha i tre sallader när dom är så stora 🙂 Det ä det som är bra med att så själv, då vet man i varje fall vad man får. Men man måste ju ha någonstans att förvara frösådderna och tomaterna innan dom kan planteras ut och det är inte alltid lätt. Vi får hoppas ni får tag på tomater nästa år där etiketten stämmer överens med plantan.

  7. Eva skriver:

    Elände på tomater? Som om det inte fanns nog med sådant på alla andra växter. Rosor till exempel. Jag avundas dig dina vackra rosor som ser så friska och fina ut, här hos oss blir nästan alla sjuka. De enda sorter vi har kvar, efter att ha skrotat de som inte vill elelr håller måttet, är Stanwell perpetual, Maidens blush, Hybrida och så naturligtvis Louise Bugnet som är absolut helfrisk! Våra två stora New Dawn åker i höst – orkar inte längre titta på deras svartfläckssjuka och rostprickiga bladmassor!
    Hoppas verkligen att din sanering och ditt plockande på tomaterna gör så att ni får en skaplig skörd trots allt. Det är ju precis som du säger; med en trädgård kan man inte vara sjuk, för den kräver ständig uppmärksamhet, övervakning och skötsel. Vilket får mig som är äldre att fasa för framtiden…
    Kram från Eva

  8. Anita skriver:

    Eva … hos mig är New Dawn helt fri från sjukdomar men jag har istället problemet att den fryser ner och därför inte blir speciellt hög året efter. För övrigt fick vi ett skyfall i veckan som slog sönder rosorna. Men nya knoppar är på gång. Och jag var ute nu på morgonen och såg att Louise Bugnet har massor av blommor och knoppar på gång. Det är verkligen en tacksam ros.

    När det gäller tomaterna så har jag fått bukt med larverna och då jag har många tomatplantor så har jag rikligt med tomater ändå. Gissa om jag kommer att hålla koll efter larver nästa år. Då ska dom inte få en chans.

Kommentera

