Tillbaka …

Så är jag är tillbaka igen efter ett blogguppehåll som definitivt inte skulle blivit så här långt. Dels var maj och början av juni enormt hektiska, både på jobbet och hemma. Den 16 juni åkte jag på en efterlängtad trädgårdsresa till Irland och kom inte tillbaka förrän den 22 juni. Men den främsta orsaken är att jag fick någon form av magsjuka som gjort att jag varit jättesjuk.

Det började på midsommardagens natt med att jag vaknade av att jag hade jättehög feber och mådde illa. Dagen efter tog jag tempen och det visade sig att jag hade närmare 40 graders feber. Och nu började jag bli riktigt dålig i magen med diarré och illamående. Jag tänkte att det är väl en vanlig maginfluensa som går över på några dagar men så enkelt visade det sig att det inte skulle vara.

På tisdagen fick jag tid hos min husläkare och där togs massor med prov. Men inget prov visade vad det kunde vara för något. På tisdagkvällen blev jag ännu sämre. Nu följde 9 dygn med ihållande diarré och kräkningar.

Det 10:e dygnet vände det äntligen. Efter att i princip inte sovit något under 9 dygn så somnade jag äntligen och … jag drömde. Jag drömde att jag åt fralla med kaviar. När jag vaknade på morgonen så bad jag Thomas göra i ordning en fralla med kaviar. Och jag kunde äta den, inte kanterna men ”innanmätet”. Och det smakade ljuvligt. Det var förmodligen kroppen som behövde salt och det var därför jag drömde om kaviar. Men nu var alla mina värden i botten så nu gällde det att försöka få i sig näring och vätska igen. Läkaren skrev ut kaliumtabletter då min kaliumnivå var katastrofalt låg. Och jag åt bananer och vindruvor och drack mängder med vatten. Så småningom så började jag så smått äta vanlig mat igen. I mycket små portioner.

En annan komplikation var att jag förlorade långseendet. Jag märkte det när jag satt i väntrummet och skulle in till doktorn. Jag såg inte ansiktet på någon av de som satt i väntrummet. När jag var hemma och tittade ut i trädgården så var allt suddigt. Jag såg bara färgerna på blommorna men inga detaljer. Jag fick åka till S:t Eriks ögonsjukhus och där kunde dom bara konstatera att mitt långseende försvunnit men att det i övrigt inte fanns något fel på ögonen. Ögonläkaren sa att jag skulle vänta några veckor. Det kunde gå tillbaka igen annars så var jag tvungen att prova ut glasögon. Men … för en dryg vecka sedan så tittade jag ut och upptäckte att jag började se detaljer i trädgården igen. Och det blir bättre och bättre för var dag som går. Nu har ca 90% av långseendet kommit tillbaka.

Jag hade väl aldrig trott att jag skulle vara sjukskriven i 4 veckor för en maginfluensa men så blev det. Jag är inte återställd ännu. Är fortfarande ofantligt trött och att gå en promenad runt kvarteret känns som en joggingtur på en timme. Men jag återfår krafterna mer och mer för var dag som går. Sedan i måndags har jag semester och den kommer jag att använda till att återhämta mig igen.

Det som känns lite tråkigt är att jag missat en stor del av sommaren. Helt plötsligt är det nästan augusti och de ljusa sommarnätterna är borta. Pionblomningen missade jag helt liksom många av de rosor som bara blommar en gång, bland annat honungsrosen. Men jag ska inte klaga. Jag klarade den här pärsen utan att bli inlagd på sjukhus. Och det finns mycket sommar kvar att njuta av. Och jag har ju trädgården.

Jag har inte haft kameran framme under tiden jag varit sjuk men i förra veckan så tog jag några bilder. Det var härligt att kunna se genom sökaren igen. Jag älskar mina olika sittplatser i trädgården. Den här är bredvid dammen i min roslund.

Och i min röda del av ”Långdansen” är det skönt vildvuxet. Här finns bland annat grekisk vädd, röda rosor och rödbladig, rosablommande Heuchera.

Och lavendeln och rosen Stockholm trivs ihop. I bakgrunden anas en av mina andra sittplatser i trädgården, under ett av äppelträden.

Så många fler bilder har det inte blivit. Men jag hoppas att komma igång med fotograferandet igen. Och bloggandet. Jag är medveten om att inte många kommer att läsa det här inlägget. När man varit borta så länge som jag varit så är det inte så många som upptäcker att man börjat skriva inlägg igen. Jag ska själv så smått börja besöka era bloggar och hemsidor igen. Jag längtar efter all inspiration jag får av er.

En riktigt skön fortsättning på sommaren önskar jag er alla!

Anita

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Tillbaka …

  1. Ulla skriver:

    Anita, det låter jättejobbigt det du råkat ut för. Så skönt att du nu är på bättringsvägen i alla fall, även om det tar tid att återfå krafterna efter en sådan pärs.
    Du får ta det riktigt lugnt nu. Och njuta av semestern så gott du kan.
    Sköt om dig!
    Kram Ulla
    (Gallerifunktionen har nog funnits ett tag, tror jag)

  2. Prästgårdseva skriver:

    Välkommen tillbaka!
    Jag har saknat dig. Trodde kanske, att du varit på långsemester.
    Ditt bildseende har i alla fall inte försvunnit! Jag, som normalt inte har rött som favoritfärg bara älskade din röda komposition och undrar vad det är som syns till vänster i bakgrunden.
    Nu önskar jag dig ett fullständigt återhämtande och en fortsatt god sommar. Som vädret varit hos oss har du inte missat mycket.
    Kram
    eva

  3. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Tack för besöket 🙂
    Men usch då så jobbigt du haft det. Jag har länge haft en ”föraning” om att allt inte stod rätt till och till slut kunde jag inte ”hålla mig” så därför blev det en liten hälsning i din gästbok 😉
    Klart att du inte blir bortglömd…du har ju en välmatad och intressant hemsida 🙂
    Skönt att du mår bättre nu och att du har kontakt med läkare som tar prover så att allt återgår till det normala. Klart att du drömde om kaviar ( salt/jod) som är livsviktigt för ämnesomsättningen!
    Hoppas du får klarhet i vad du drabbats av.
    Sköt om dig vännen och ta det lilla lugna !
    Styrkekramar, Agneta

  4. Anita skriver:

    Ulla … jodå jag njuter av semestern … och att kunna äta igen. Det stämmer nog att jag sett galleri-funktionen förut när jag tänker efter. Det som var nytt (för mig i varje fall) var att man kunde kryssa i ”galleri” som mall redan när man skapade ett inlägg.

    Eva … rött var inte min favorit förut heller men när jag började göra om mina rabatter upptäckte jag att jag hade en hel del rött utspritt här och där, både på framsidan och baksidan av huset. Då bestämde jag mig för att göra en röd del i den långa rabatt som kallas ”långdansen”. Och den har faktiskt blivit min favoritdel. Det röda som syns till vänster i bakgrunden (bakom den grekiska vädden) är en okänd röd ros som funnits i trädgården sedan jag flyttade in. Den blommar i jättelika ”klasar” hela sommaren och är väldigt tålig. Inga problem med att klara vintrarna, ingen ohyra eller sjukdomar.

    Agneta … jag har dessvärre missat ditt inlägg i min gästbok. Jag har inte orkat sitta vid datorn under den här tiden. Men jag ska gå in och läsa det om en liten stund. Det var lustigt det där att jag drömde om mat. Efter frallan med kaviar drömde jag varje natt om mat. Kroppen ropade efter näring. Och allt jag åt smakade ljuvligt, som rena lyxmåltiderna. Det var en skön känsla. Och strax ska jag gå och äta frukost 🙂

  5. Carina Bergius skriver:

    Stackare vad jobbigt det måste ha varit. Skönt att du mår bättre nu!!

  6. Ruben skriver:

    Hej, och välkommen tillbaka!!!
    Du funderade någon gång på att sluta blogga, så jag tänkte, nu har hon bestämt sig att sluta för gott. Men, det var ju en evig tur i oturen att så inte var fallet.
    Vilken jobbig tid du haft! Inte kunna sova, långseendet mm mm. Inte klokt vilka sjukdomar det finns!

    Ha det bra!
    /Ruben

  7. Eva skriver:

    Tack snälla du, med tanke på hur du har mått och mår, för att du gav dig tid att skriva i min blogg! Vilken pärs du har genomlidit. Jag kan förstå att du njuter extra av din trädgård och framförallt av att kunna se på håll igen. Att tappa delar av synen måste vara alldeles förfärligt…
    Dina sittplatser ser helt underbara ut och kombinationen lavendel/blekgul ros är rena läckerbiten!
    Njut nu av din semester – ät gott, strosa runt bland allt vackert,vila och hämta krafter i trädgården. Måtte solen lysa lite mer över både dig och oss andra under resten av sommaren,
    önskar Eva

  8. Anita skriver:

    Carina … jo det var jobbigt … men jag mår bättre och bättre för var dag som går. Om några veckor kan jag nog gräva i trädgården igen 🙂

    Ruben … tack så mycket. Nejdå, sluta blogga tänker jag inte göra. Jag har kommit på att det finns alldeles för mycket att skriva om. Och underliga sjukdomar finns det. Men man får vara glad att dom går över.

    Ha det bra du också!

    Eva … jo jag kan säga att den bästa medicinen som finns är att få gå ut och sätta sig på någon av sittplatserna i trädgården. Den vid dammen är min favorit då jag kan höra vattnet porla. Dessutom kan jag känna rosorna dofta.

    Och jag hoppas också att vi alla får sol och fint resten av sommaren. Såg att ni verkar ha haft väldigt blött. Vi håller tummarna för bättring!

  9. Eva skriver:

    Åh käraste lillasyster!
    Blev så glad när jag såg att du har skrivit ett nytt inlägg i din fina blogg! Jag har ju försökt hålla koll på dig via telefonen och vet vilken oerhörd pärs (om det nu stavs så, men du förstår) du har gått igenom. Ett tag var jag inne på att tvinga dig till sjukhuset!
    Rött är sött säger man och det röda är fint i din fina trädgård, som du nu kan njuta av i fulla drag, vilket jag är så innerligt glad för!
    Idag är sista dagen på min semester. Vi blev så glad när vi såg dig och Thomas utanför fönstret. Det var sååå länge sedan! Du ser nästan lika pigg ut som vanligt och det känns som en befrielse! Nu måste du vara riktigt rädd om dig!
    Nu har Tommy tagit sina små telningar Leah och Adam och åkt hem. Kjell har åkt till Skottvågnsgruvor för att hämta Peter med familj som gått en tur på Sörmlandsleden och sovit i vindskydd i natt.
    Hoppas vi ses snart igen!

    Kramar
    storasyster Eva, Kjell och Nessie

  10. Madame C skriver:

    Stackars, stackars dig! Vad tråkigt! Förstår att du är ledsen över att du missat en stor del av sommaren:) Samtidigt är jag glad för din skull att det inte var någon farligare sjukdom. Ta nu hand om dig och njut av sensommaren och trädgården.
    Varm, innerlig sommarkram!

  11. Anita skriver:

    Kära storasyster … jag tittade och tittade när vi passerade era fönster för att se om ni var hemma och blev också så glad när jag såg dig och du öppnade fönstret. Det var skönt att kunna ta ”en tur på stan” igen. Även om den inte blev så lång. Och det är så skönt att kunna se igen. Vi måste träffas en helg framöver.

    Kram från lillsyrran

    —-

    Charlotta … jo nu njuter jag varje dag av det som finns i trädgården. Bland annat har floxen just börjat blomma och vidjehortensians vita klasar är enorma och lyser upp sommarkvällarna. I nästa vecka har dom lovat värmebölja igen. Vi trodde vi äntligen skulle få lite regn men det kom bara några droppar igår och en liten skur inatt. Det är jättetorrt överallt och en del blad har börjat se höstlika ut och börjat gulna i torkan. Men men, tids nog kommer säkert regnet hit också.

    Tack för att du tittade in och en stor varm kram till dig också …

  12. billan skriver:

    Tittar in som hastigast för att säga hej och önska dig välkommen tillbaka till trädgårdslivet igen!
    Kramar i massor härifrån mig!

  13. Anita skriver:

    Tack Billan, det är skönt att vara tillbaka. Kramar tillbaka från mig 🙂

  14. ÅsaV skriver:

    Oj,oj vilken resa du har varit med om! Vad skönt att höra att du är på bättringsvägen nu! Jag förstår hur matt du måste känna dig… Kom läkarna aldrig fram till vad du råkat ut för?
    Kramar från Åsa

  15. Anita skriver:

    Åsa … nej läkarna kom inte fram till något utan gissar på ett elakt virus. Det är lite synd att det inte gick att få fram vad det var men jag är bara tacksam för att det gick över till slut. Man blir ju totalt slut. Det vet ju du som gick igenom en pärs med din dubbelsidiga lunginflammation i vintras.

    Kram Anita

  16. Ping: En tillbakablick på 2011 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

