Svavelpionens år …

Jag säger det direkt. Jag älskar min svavelpion och den är en av mina stoltheter. Jag köpte den för ett antal år sedan. Jag hoppades att den skulle bli gul men visste att den också kunde bli rosa. Jag väntade med spänning. Efter ett par år kom då den första knoppen. Och visst kunde jag se att den skulle bli gul. Första året fick den bara en blomma. Sedan har dom blivit fler och fler. I år har den haft 10 blommor som kommit i omgångar. Fortfarande finns två knoppar som ännu inte slagit ut.

Den är så vacker med sina röda blad, tidigt på våren. De första bilderna är från den 13 maj då de första blommorna slog ut. Bladen var fortfarande vackert röda.

Och den här bilden tog jag i fredags, den 20 maj. Flera blommor har nu blommat ut men ett par nya knoppar är på väg.

Jag är så glad över min svavelpion. Det enda negativa jag kan säga om den är väl att den blommar över så fort. Det gäller verkligen att ta vara på stunderna tillsammans med den.

Nu ska jag ut i trädgården. Två nya klematis ska planteras!

Ha en skön söndag alla ni därute 🙂

Det här inlägget postades i Svavelpion, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Svavelpionens år …

  1. Eva, syster skriver:

    Åh lillasyster, så vacker din svavelpion är, litet annorlunda mot vanliga ”bondpioner” men så vacker med sin ljusgula färg! Du kan du söstra mi! Dina bilder från Engsholm är också så fina trots att du ”bara” hade din lilla kamera med dig läste jag mig till på Slottsträdgårdsmästarens blogg, där han skrev om sitt möte med dig! Helgen har varit mysig och jag hoppas ni också har haft det mysigt! På tisdag ses vi inte. En kär kolgea slutar och vi ska överraska henne med en middag någon stans på Söder. Jag tänkte först inte gå, men så inser jag att jag inte kommer att träffa henne så mycket framöver, om ens någonsin. Vi tränar ju redan kända sånger, så jag känner mig ganska trygg ínför konserten nästa tisdag. Åsa kommer.
    Men vi hörs kära lillasyster och hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  2. Liane skriver:

    Så vacker pionen är, jag kan tänka mig din lycka att följa den från knopp till blomma. Den är så vacker med sina ljust gula färg.

  3. Ulla skriver:

    Man har ju hört talas om svavelpionen, men jag har aldrig haft någon, tror inte jag sett någon heller. Väldigt vacker är den i alla fall. Man fäster sig alltid lite extra vid några växter, speciellt om det är en raritet. När man då lyckas med den så blir det ju extra roligt.
    Clematis gillar jag jättemycket, det är en härlig växt också. Hoppas dina nya tar sig fint så du kan visa bilder på dom sen 🙂
    Kram Ulla

  4. Cathy skriver:

    Vi har ju vanliga bondpioner (tror jag för häcken har varit där sedan huset byggdes) och de har massor med knopp nu och har vuxit enormt i år. De är rosa förståss. Dina svavelpioner är jättevackra, undrar om man kan ha dem som häck?
    I morse hade vi nästan 37 blommor i våra blomman för dagen i uterummet, de gillar när det regnar ute verkar det som, blir inte så varmt inne då. Allt växer så det knakar, inklusive ogräset 🙂 tistlarna ligger och lurar i jorden och när jag går därifrån med mitt maskrosjärn så hoppar de upp och flinar. Det är ”the never ending story” det där med tistlar, maskrosorna har jag under kontroll.

    Ha en härlig helg
    kram, Cathy

  5. Carina Bergius skriver:

    Jag skulle också vilja ha en sådan skönhet?? Kram Kram

  6. Berit skriver:

    så underbar den är!!
    Ha en underbar dag!!

  7. Annika skriver:

    Vackra bilder av din sköna svavelpion. Jag visste nog inte om att det fanns gula pioner… En sådan där vill man ha… med daggdroppar på 😉
    Hoppas du har det bra och att långhelgen med högsommarvärme var härlig.

  8. Åsa S skriver:

    Åh, vilken ljuvlig pion. Både bladverket och blommorna är så vackra.
    Pioner är en av mina favoritblommor och jag har just i vår (trots att det är del årstid för detta) flytta alla pioner till en egen ny rabatt. Det trivdes inte i den torra jorden under det utskjutande taket vid stugan. Nu håller jag tummarna för att de ska acklimatisera sig på sin nya plats. Det tar några år har jag förstått, men bondpionen är tålig. Den hade knoppar när jag flyttade den för en knapp månad sedan och nu har den börjat blomma.
    Bilderna från Engsholm var verkligen vackra trots att det var lilla kameran. Roligt att du fick en rundvandring med slottsträdgårdmästaren själv.
    Må nu så gott, snart så ses vi!
    Hälsar lillasyster

  9. Britt Aurell skriver:

    Hej Anita,
    vilka underbara bilder du tar. Råkade hamna på din blogg då jag sökte bilder på klockranka, cobaea. Har köpt en planta idag och ville se den som ”vuxen”. Och det fick jag ju göra, fantastiska bilder och vackra blommor också. Det blir spännande med cobean sommar. Passade förstås på att kika lite mer på din blogg och nog finns många växter jag gärna vill ha, svavelpionen t ex. Men där jag håller till i Sthlms skärgård finns det gott om råddjur som äter det mesta, så växtintresset måste begränsas.
    Tack för titten i all fall – jag återkommer säkert.
    hälsningar Britt

  10. Eva skriver:

    Underbart vacker! En sådan skönhet är det inte svårt att tillbringa några dagar tillsammans med.
    Eva

  11. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Pioner är otroligt vackra och förstår att det är extra trevligt för dig att få njuta av alla vackra blommor då du väntant i flera år! Passar på att önska dig en riktigt trevlig Midsommarhelg inkl. alla tillbehör 😉
    Kramen, Agneta

Kommentera

