Ett livstecken …

Jag måste börja med att be om ursäkt över min låga bloggaktivitet just nu både när det gäller min egen blogg och när  det gäller att besöka och kommentera er andras bloggar. Men, det är sååå mycket just nu. Förkylningshelgen, som jag skrev om i mitt förra inlägg, satte lite käppar i trädgårdshjulet för mig. Trots att jag ägnat hela påsken och kvällarna denna vecka åt städning av rabatter så återstår mycket att göra. Jag har en liten trädgård men stooora rabatter 🙂 Men, jag älskar den här tiden.

Visst är det njutbart när det är så här skirt i naturen …

Och att gå ut i uterummet varje morgon och känna klorofylldoften från alla växter slå emot mig … det framkallar ett skönt pirr inom mig. Här står förutom alla övervintrade träd och blommor alla omskolade frösådder. 20 chileplantor, lika många tomater, glansmalva mm.

Och inomhus, under växthusbelysningen finns mer på gång. Rudbeckian Cherry Brandy till exempel som syns på bilden nedan. Den har en underbar mörkröd färg och passar alldeles utmärkt i min röda del av ”Långdansen”.

Och på mässan Nordiska Trädgårdar fick jag en fröpåse från Svensk Trädgård med Isört. Om isörten kan man läsa följande: ”Gammal grönsak som nästan fallit i glömska. De tjocka suckulenta bladen är krispiga med både en svag sälta och syrlighet. God i t.ex. sallader, wokade rätter eller på samma sätt som spenat. Bladen är täckta med många mycket små genomskinliga blåsor. Namnet isört lär den ha fått av att bladen känns kalla vid beröring, även under mycket varma dagar.” Den väntar i sin pluggbox på att bli omskolad och ska bli spännande att pröva.

I pluggboxar finns också Salladslök ‘Lilia’ och plocksallat ‘Intrigue’ som också snart måste omskolas. Så det finns att göra.

Så alltså, ett livstecken från mig. Jag hoppas ni alla har det bra och njuter lika mycket som jag av våren.

Ha en riktigt skön Valborgsmässoafton. Själv ska jag sjunga in våren vid kommunens valborgsmässofirande vid Maren i Södertälje. Dom har anlitat oss som vårkör och det ska bli jätteroligt att få välkomna den sköna månaden maj.

Det här inlägget postades i Frösådder, Valborg, Vår. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Ett livstecken …

  1. Eva skriver:

    Blir jag först denna gång att skicka en kommentar om dina ljuvliga bilder och dina trevlig texter, kära lillasyster? Ja jag blev först! Ser fram mot att få smaka isört i en sallad hemma hos er! 🙂 I kväll ses vi och hörs vi, eftersom vi ska sjunga in våren vid Maren, eller i Spanska trappan som jag har berättat på jobbet. Det är vi och Rom som har spanska trappor. OK Roms trappa är något mer känd än vår trappa i Sö’tälje och kanske litet vackrare. Men jag tycker vår Spanska trappa duger bra och den är helt OK att sjunga in våren ifrån. Vi ses i kväll lillasyster!
    Hälsa och krama
    Storasyster

  2. billan skriver:

    Oj oj vad det spirar och gror hos dig! Som jag sagt förut, ditt uterum är fantastiskt…
    Skira björkar och vitsippebackar…vår bästa tid är nu!
    Jag har dock kommit av mig en aning och inte skrikit vårskriket än. Vår Frida är så sjuk…
    Önskar dig en fortsatt Trevlig Valborg!
    Kram

  3. Liane skriver:

    Oj vad det växer, spirar hos dig. Ja se förkylningar är inte att leka med i år är dom ettrigare och man blir helt utslagen och om så inte det räcker så tar det lång tid att återkomma i full kraft hoppas att du är tillbaks med alla krafter igen.

    Nu har vi en härlig tid och bråda dagar det går så fort jag såg i morse att jag blir tvungen att köra ett ogräsrace igen eländiga små saker men det rä skönt för jag njuter av trädgårdspyssel även ogräsrensning.

  4. Rigmor skriver:

    Blir GRÖN av avund när jag ser dina möjligheter att vinterförvara blommorna…När man hela tiden håller på och renoverar och bygger till ligger ett vinternäste för pellisarna ganska långt ned på prioriteringslistan, åtminstone om man frågar han som håller i hammaren…Men jag har mina planer…
    Hoppas att förkylningen gått över, och hoppas även att detta gråkalla snart går över…
    Kram

  5. Cathy skriver:

    Vad härligt ditt uterum ser ut med alla gröna växter. Och tur att du har det som idag för milde himmel vilket ruggigt vinterväder vi fått. Förhoppningsvis blir det bättre mot slutet av veckan. Jag planterade faktiskt ut två dahlior häromdagen som började växa i Skrok i sina krukor, hmm, de var lite ledsna idag men hade ändå överlevt.

    Ha en skön vecka och jag hoppas du är fri från förkylningen nu.
    Kram, Cathy

  6. Eva skriver:

    Ljuvliga björkbilder!
    Vilken frodig och prydlig ‘plantskola’ du har! Ett perfekt uterum/odlingsrum ser det ut som – jag avundas dig utrymmet. Växthuset i all ära men när det är kallt ute då är det ju kallt där också och de senaste nätterna har vi haft flera minusgrader. Det mesta är räddat i småplantsväg, men min fina kaukasiska vingnöts alla små ljusgröna blad hänger svarta och döda..
    Kram från Eva

  7. Ulla skriver:

    Oj vad det prunkar i ditt uterum, så härligt 🙂 Känner igen det där med ”liten” trädgård.
    Vår fd koloniträdgård var inte stor, men jag tyckte den kändes väldigt stor. Där fanns många rum och olika avdelningar så visst kan en liten trädgård ändå vara ”stor”.
    Hoppas du är frisk från förkylningen. Till helgen väntas ju lite värme igen.
    Kram Ulla

  8. Åsa S skriver:

    Kära storasyster!
    Vilken grön prakt du har i ditt uterum, verkligen prunkande! Och alla dina plantor som väntar inomhus, jag förstår att du har svårt att hinna med. Du har både plantor att sköta om och rabatterna utomhus att göra i ordning inför utplantering. Härligt låter det i alla fall, det är skönt att jobba sig trött med något som ligger en varmt om hjärtat. Det ska bli så roligt att få se din fina trädgård och uterum lite senare i år.
    Kram från lillasyster

  9. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    I sena natten kommer lilla jag tassandes. Kunde bara inte låta bli att se om Sverige kom till final i ESC och dom kom ju med, som sista land, svettigt värre! Både Danmark och Finland ärmed så det är jätteroligt. Inte min musiksmak, men patriot blir man ibland:-)
    Jag är överförtjust i ditt första foto med den gamla träbänken. Vet inte varför men just dessa vackra gamla bänkar som finns lite här o var är bara så vackra och ger liv i en bild för på en bänk sitter oftast en människa 🙂
    Är bänkarna riktigt gamla så fantiserar jag och funderar över vem som suttit där i svunna tider och varför!

    När jag ser all dina krukor och fröer m.m så känner jag bara att snart är det dags för Anita att få hjälp med allt detta arbete. Dags att anställa någon som utbildar sig till trädgårdsmästare t.ex. Att få hjälp några timmar då&då kan ju vara kul samt att du gör en god gärning för den som är intresserad.

    Just nu börjar jag nysa plötsligt utan paus… sickte elände! Allergi hoppas jag för då hjälper piller men är det vårvflunsa blir det värre för kroppen som är riktigt klen numer.
    Har just lagt ut några foton på kukväxter och lite annat på min weblogg.
    Ha det nu så bra och hoppas att du är frisk och hinner med allt som ska göras i tider som dessa när solen visar sig och värmen stiger…härligt!
    Kram, Agneta

  10. ÅsaV skriver:

    Åh, jag vet precis hur det är! Bloggande går verkligen i perioder – det finns ju så mycket annat som drar vid den här tiden på året. Vilka härliga bilder från ditt uterum! Jag blir som alltid väldigt avundsjuk på att du har ett sådant! 🙂 Hoppas att du kryat på dig nu!

  11. nilla|utanpunkt skriver:

    Jag om någon förstår att man inte alltid hinner med bloggande. Så ta det lugnt du och blogga när du hinner och har lust. Fantastisk inomhusträdgård! Själv är jag strålande glad över att mina vita irisar slagit ut, första gången sedan jag planterade dem för två år sedan.

  12. Madame C skriver:

    Här kommer ett litet livstecken från mig också:) Mår bättre från yrseln nu och ägnar allt oftare lite längre stunder vi datorn för att besöka er andra!
    Kram, kram

Kommentera

