Välkomna återvändare …

I höstas flyttade dom till andra delar av Europa där vädret var lite drägligare än i snöiga nord. Det är alltid tomt när dom försvunnit för då vet man att den långa vintern ligger framför oss. Men i mars-april dyker dom upp igen och då vet man att vintern går mot sitt slut och våren är på gång. Och i helgen har jag sett dom igen. Dom har kommit tillbaka. Och jag plockade fram kameran och tog lite bilder mellan omskolningarna av mina frösådder.

Den första återvändaren jag såg var ringduvan (den såg jag redan för ett par veckor sedan men bilden är från idag).

Och bofinkarna. Så röda och granna …

Och gissa om jag blev glad när min lilla favorit rödhaken satt och tittade på mig. Visst är han väl en riktig sötnos?

Men naturligtvis så glömmer jag inte de kära stannarna, de som glatt mig hela vintern vid fågelbordet. Blåmesen …

Och talgoxen …

Dessutom så har koltrastarna kommit tillbaka till min trädgård så jag kommer att få höra deras sång i vårens ljusa kvällar.

Nu ska jag gå ut en stund till i uterummet innan det är dags att bänka sig framför TV:n och titta på Trädgårdstoppen på TV8. Det har precis börjat regna, det är bra, det tar på snötäcket.

Hoppas ni alla får en riktigt bra vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt, Fåglar. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Välkomna återvändare …

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Ett par ringduvor har kommit hit till innergårdens stora gäsmatta, varje år i snart 30 år, som jag sett. Men alltid bara ett par. Dom är så söta så. Men ännu har dom inte dykt upp i år.
    Fotografierna på rödhaken gillar jag. Ser ut som den liksom burrar upp sig och ser självsäker ut 🙂
    Söt som en sockertopp 😉

    Här inne i stan får jag hålla till godo med duvor, skator, kråkor, fiskmåsar ( som lägger äggen på taket ) och lite annat vanligt. Däremot dyker det upp några stora harar på gården ibland. Nu ligger ju Örgryte koloniträdgårdar ( äldsta i Göteborg, tror jag) här bredvid, så kanske det kommer ett o annat djur därifrån.

    Vi får ju inte mata fåglarna här under vintern tyvärr, för dom smutsar ner för mycket anser hyresvärden. Och visst, balkongerna skulle väl svämma över…

    I dag är det kallt igen och värmen på elementen är obefintlig …Brrr.
    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  2. ÅsaV skriver:

    ”Våra” ringduvor har också anlänt – fetare än någonsin! De brukar häcka i ventilationstrumman på taket varje år! Jättehärliga bilder, särskilt dem på bofinkarna!

  3. Anita skriver:

    Agneta … så tråkigt att inte få mata fåglarna, jag tänker då på alla småfåglar som har svårt att klara vintern. Men det är klart, ni verkar ju inte ha så många småfåglar på er innergård. Förstår att det kan vara ett gissel med fiskmåsarna som skiter och skränar. Hoppas att duvparet återkommer snart och att det blir varmt hos dig snart igen.

    Åsa … så era duvor är fetare än någonsin. Undrar var dom varit i vinter och smörjt kråset. Och fåglar hittar de mest underliga ställen att häcka på. Fast en ventilationstrumma är väl inte fel kanske. Lite blåsigt kanske 😉

  4. Ruben skriver:

    Vilka fina fågelbilder. Roligt, när de kommer på besök – och de verkar ha klarat vintern bra!!!
    Ha det gott!
    /Ruben

  5. Anita skriver:

    Ruben … ja jag blir alltid så glad när flyttfåglarna är tillbaka. Och dom verkar klarat vintern väldigt bra. Dom är kloka som tar semester på sydligare breddgrader.

  6. Åsa S skriver:

    Vad roligt att koltrasten också kommit, du var ju lite orolig tidigare.
    Jag har också sett duvor sedan någon vecka, men jag tror det är skogsduva, åtminstone låter det som sådan ungefär ho hoooo ho ho, ho hoooo ho ho. Men, det kanske är fel så här mitt i stan. De låter ialla fall lika dant som de duvor som hoade i Lina.
    Härligt är det oavsett vilken sort, nu är våren verkligen i antågande. Och idag har all snö försvunnit från vår baksida!
    Vi ses imorgon.
    Hälsar Åsa

  7. Anita skriver:

    Åsa … jag har en fågelbok där man kan lyssna på hur de olika fåglarna låter. Du kan få höra de olika duvorna får du se vilken som verkar bekant. Ringduvan har ju det där typiska hoandet som avslutas tvärt. Vi ses ikväll!

  8. Eva skriver:

    Det finns väl inte något mer hoppfullt och ljuvligt än de första tveksamma vårtonerna från en koltrast!
    Här sjunger just i denna stund taltrastar, bofinkar, koltrastar och talgoxar fullkomligt öronbedövande och alla våra holkar har inspekterats av intresserade småfåglar. Återstår att se om de tycker att holkarna duger…
    Vi är båda tydligen ägare till boken ”Fågelsång” – en alldeles utmärkt bok!
    Värhälsningar från Eva

  9. Eva skriver:

    Underbara vårfåglar, underbara fåglar över huvudtaget! Din lilla rödhake är ljuuuuvlig, lillasyster! En annan favorit är bofinken, som kvittrar så glatt när den kommmer på våren! Roligt att koltrasten kommit åter till din trädgård, kära lillasyster! 🙂 När jag gick från träningen igår kväll hörde jag just koltrasten ljuvliga sång och jag kände hur glädjen spred sig i kroppen! I kväll får vi skratta när vi sjunger om ”ekorm” och ”duschtvålen”! Jag är inte så hes längre så jag kommer på körövningen och kan nog inte hålla tyst! Men Climb… blir nog för tuff ännu! 🙂
    Vi ses ikväll!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kram
    Storasyster

  10. Anita skriver:

    Eva … så du har också fågelboken. Visst är den praktisk. Jag kom på häromdagen att jag blandat ihop lövsångaren och bofinken. Men nu vet jag.

    Syster Eva … vi sågs igår och vi ses ikväll. Ingen hejd på ”seendet”. Visst är det kul 🙂 Jag ser verkligen fram emot kvällen. Ska åka hem tidigare och fixa rekvisitan. Den rosa hatten väntar på baronessan och den lite enklare på Maria. Och så måste jag stryka min nunneutstyrsel. Sedan är jag redo att klättra bland de höga tonerna Climb every mountain …

  11. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster! ”Bronessan” ska hem och byta om, så att jag är klädd så som det anstår en dam! 🙂 Jag har hängt fram en klänning och sedan ska jag leta fram en sjal som passar. 😉 Maken har inhandlat vinet, så det ska nog bli riktigt bra i kväll! Jag gläder mig minst lika mycket! 🙂 🙂 Det är så roligt när det blir mycket ”seende”. Det har varit alldeles för litet av den varan senaste halvåret!
    Vi ses vid 18-tiden!
    Massa kramar
    Storasyster

  12. Hej Anita,
    Känns som det var länge sedan vi sågs på bloggträffen. Tiden verkligen rusar iväg. Man får se upp så man inte missar de där underbara vårtecknen. Kul att se fåglar på en trädgårdsblogg. Jag tycker absolut att fåglar hör till trädgården och när de anländer en efter en på vårkanten, ja då kan man ju verkligen prata om vårtecken. Rödhaken är en favorit!
    Roligt att ha fått kontakt med dig och din blogg. Själv har jag haft semester ett tag och ”ligger lite efter” med bloggandet. Kommer snart tillbaka och läser mer av dina inlägg.

    Hälsningar
    Kristina

  13. Underbara fåglar – man blir så glad när dom kommer tillbaka! Här kvittrar det som 17, fast att det regnar. Har dessutom fortfarande snöhögar kvar TROTS, trodde dom skulle försvinna idag. Lite trist, men till helgen så…..

  14. Cathy skriver:

    Oj vad många olika fina fåglar du har i din trädgård. Vi har i och för sig haft en hel del på sista tiden också, men ingen rödhake…koltrastar har vi flera stycken dock. Idag flög en duva förbi också. I lilla röda stugan holken på framsidan av huset har vi redan fått gäster tror jag, en blåmes kom utflygande därifrån häromdagen. Idag har det varit otroligt soligt och varmt och vi har jobbat en hel del i trädgården. Det är riktigt fint och städat nu. Krokusen blommar massor och de har blivit ännu fler än förra året. Man blir glad bara av att se dem. En påsklilja har en stor knopp också.
    Hoppas du får en skön vecka.
    Kram, Cathy

Kommentera

