Mässhelg och sommartid …

Så var det då söndagkväll efter en fullspäckad helg. Trädgårdsmässa både på fredag och lördag. Mycket inspiration, en hel del inköp och dessutom träffade jag en massa trevliga bloggare på lördagens bloggträff. Dessutom släckte vi ner huset under gårdagens Earth Hour och ställde fram klockan … (”spring forward” som de engelskspråkiga säger) för nu är det sommartid och jag kommer att vara jättetrött när jag ska gå upp klockan 5:30 imorgon bitti.

Tillbaka till mässan. Så många bilder blev det inte men ett litet bildsvep från själva mässan kommer här.

Underbara rosor …

Ett äpple om dagen håller doktorn borta …

Och ett par av balkongutställningarna …

Lite inköp blev det också. Tillskott till mitt Månskensland i form av vita dahlior, vita liljor och … snöklocka. Den blommar nu och ska planteras ut senare i vår för att förhoppningsvis komma upp nästa vår. Jag älskar snöklockorna …

Och naturligtvis så köpte jag Carina Bergius bok ”Drömmen om en vit trädgård”. Carina var dessutom där så jag fick den signerad.

Och en het bok fick det också bli …

Idag har jag skolat om en del av mina chilisar för andra gången. Då upptäckte jag att det redan är knoppar i ”Fireworks”. Men jag kan säga att mina chiliplantor är hur små som helst om man jämför med chilisällskapets. Men mina kommer sig nog också när dom får större och framför allt djupare krukor. Det tror i varje fall jag.

Nehej, nu är det dags att ta sig en dusch och krypa till kojs. Jag är pigg nu men vet att jag kommer att vara jättetrött imorgon. Ska nog läsa lite i Carina Bergius bok innan jag somnar. Att drömma om vita trädgårdar kan aldrig vara fel.

Ha nu en riktigt bra vecka! Den första ”sommartidsveckan” 2011!

Det här inlägget postades i Nordiska trädgårdar 2011. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Mässhelg och sommartid …

  1. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Åhhh…….så vackert, är väl vad jag kan säga om dessa fotografier! Tittade extra noga på balkongerna men undrar hur stora dom är. Ser ut som halva mitt sovrum och vem har en sådan balkong, möblerad som ett rum ? Så makalöst elegant!
    Sådant man bara kan drömma om. Faktum är att det är jättesvårt att göra de fint på en liten balkong som de flesta lägenheterna har i stan, för när regnet kommer så måste man ju ta in allt…!
    Vita dahlior är ljuvligt och den lilla snöklockan likaså. Vita och blåa blommor är speciellt, men vet inte varför, egentligen.
    Grattis till den fina boken och signerad dessutom, måste kännas som julafton 🙂
    Jag nöjer mig med att ”Bloggshoppa” här i kväll och det går också bra 🙂
    Förstår att du haft en sagolik helg och undrar om man inte köper liiiite mer än vad som var tänkt från början 😉
    Att det har snöat, regnat och blåst halv storm här i dag börjar bli lite enformigt, så det var skönt att få vila ögonen på allt detta vackra som du visar här.
    Tack för en riktigt intressant tur!
    Ha det så bra!
    Nattiskram, Agneta

  2. Ruben skriver:

    Kul att få en glimt från mässan! Helt fantastiska bilder av snöklockan! Hoppas den kommer att trivas hos dig! Hoppas du inte läste för länge, det verkar lite väl tidigt att gå upp rendan 05.30.
    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Madame C skriver:

    Hej Anita,
    Såååå kul att träffa dig på riktigt i lördags! Det är en så häftig känsla, som om det är gamla vänner man återser! Varför blir det så? Effekten av social medier fortsätter överraska! Önskar bara att vi hunnit prata mer. Tiden bara rann ju iväg!

    Snöklockor – bara namnet i sig är helt bedårande! Har inga, men det får nog bli några i höst att plantera:)

    Kram!

  4. Eva skriver:

    Åh vilka ljuvliga bilder du har tagit, kära lillasyster!
    Tänk att kunna få en balkong att se ut som taget ur en sagobok! Det är inget som vi lyckas med, men kanske skulle försöka! 🙂
    Snöklockorna är så söta och kommer att passa i Månskenslandet. Bilden på rosorna är också underbar! Jag älskar rosor! Alla dina bilder är ljuvliga!
    Nu är det snart dags att åka hem. Jag hoppas att vi ses på kören i morgon, men jag måste braska litet för jag har en mycket kittlig hals och hostar en del. Men med tanke på alla nya sånger kan jag ju gå dit och lyssna! 🙂 🙂 Vi hörs i morgon!
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

  5. billan skriver:

    Kan tro att din mässdag var trivsam……jättetrevligt att träffa bloggvänner irl:)
    Snöklockan är hur ljuvlig som helst…vill ha!
    Eat the heat var den första chilepepparboken jag skaffade på 90-talet och som fick mig att upptäcka och kliva in i chilepepparvärlden…och där är jag kvar:)
    Min Fireworks var också den som knoppades först, kände mig barbarisk när jag klippte bort de första knopparna:(
    Sommartiden tänker jag inte ens kommentera……..
    Ha en fin vecka!
    Kram

  6. Eva Kronvall skriver:

    Åhh.. snöklockor, ljuvligheters ljuvlighet – underbara bilder! Jag äger inte en enda, av någon anledning glöms de bort när det är dags för höstplantering – det måste bli en ändring.
    En inspirationsbok om en vit trädgård skulle jag gärna vilja ha, det finns några ställen i trädgården som är som gjorda just för vita blommor. Jag älskar att se mina vita rosor lysa på håll i dunklet och vill ha mycket mer av den skönhetupplevelsen.
    Hoppas att du orkar upp, den perioden i livet har jag lämnat bakom mig, skönt!

  7. Carina Bergius skriver:

    Hej Anita. Jättekul att träffa dig. Dessvärre har jag ännu inte lyckats lösa blogg-problemet men jag försöker. Kram!!

  8. Annika skriver:

    Hej Anita!
    Vad kul det var att ses även om det blev en snabbis.
    Vad fint du har fått det på din blogg.
    Hopps du får en fin vårvecka.
    Är nyfiken på den där boken.
    Kram
    annika

  9. Underbara bilder och trevligt att få se nått från mässan som man inte kommer till!
    Snöklockor växer mer eller mindre ”vilt” på vår tomt och när vi flyttade hit så visste jag inte vad det var utan trodde det var stora snödroppar. Men här blommar dom inte förrän en månad efter snödropparna.

  10. Rigmor skriver:

    Det här var kul!! Satt och sökte på nätet angående mina gula pellisar som är nyinköpta, och så hamnar jag på en supertrevlig och vacker blogg!! Underbara bilder från mässan, önskar att jag haft tid att åka, men jag tror att det dyker upp en trädgårdsmässa även i min hemstad. Så det är bara att vänta…
    Ha´det så gott, och hit återvänder jag gärna!!

  11. Cathy skriver:

    Otroligt vackra bilder och jag blir sugen på att köpa den där chili boken. Mina små chiliplantor, black hungarian, de växer sakta men säkert och nu blir det äntligen lite varmare och soligare i uterummet också. Inatt var det -8 grader igen! Men det ska visst bli över 10 grader varmt i helgen så då kanske man kan komma ut i trädgården och rensa lite också. Krokusarna blommar för fullt och snödropparna är nästan utblommade. Mycket fågelaktivitet igen och många koltrastar! Jag är sugen på att köpa ett sånt där bihus som jag hittade via Madame C’s blogg. Klinta tror jag det var och massor med fina fågelhus och insektsholkar mm. En humle kupa skulle jag också vilja ha 🙂

    Hoppas du får en skön och solig helg.
    Kram Cathy

  12. Liane skriver:

    Vilka ljuvliga ”mässbilder”, hjärtat klapapde lite extra över rosorna, jag är ju sååå svag för dessa skönheter. har i vinter skissat på en ny rabatt med blått som tema men nu är det rosor som dominernar och den blev omskissad igen 🙂 trevlig fredag, helg

  13. Åsa S skriver:

    Vilka fina bilder från mässan. Vi var inte där i år, kanske blir det nästa år.
    Snöklockor är min absoluta vårfavorit och, som du vet, främst den som växer i Vadstena, klosterlilja eller Birgitta-klocka kallas den också där. Hoppas du varit i Vadstena någon gång när de blommar, det är helt underbart ljuvligt.
    Kram från lillsyrran

Kommentera

