Omplanteringar, mässa och award …

Som tiden flyger fram. Över en vecka sedan jag skrev mitt senaste inlägg. Tack förresten till er alla för de fina kommentarerna om tidningsreportaget. Dom värmer i väntan på våren.

Och så har jag fått en award av Prästgårdseva med den härliga bloggen Bakom häcken.

Eva tar fantastiska bilder och skriver härliga inlägg. När man får en utmärkelse så är det meningen att man ska lämna den vidare. För just denna award gäller att välja ut några bloggar med mindre än 100 följare för att fler ska hitta till dem. Jag har många bloggar jag följer och jag vet ju egentligen inte hur många som följer dom. Jag känner att jag helt enkelt inte kan välja ut några få utan hänvisar istället till min bloggroll där det finns länkar till massor av härliga bloggar. Gå gärna in på dom, jag garanterar att ni kommer att hitta mycket läsvärt.

Idag har jag varit på trädgårdsmässa i Kista. Så härligt det var. Jag var ute efter gula pelargoner och hittade bland annat PAC First Yellow som det stod om i senaste numret av Allt om Trädgård. Creamery, French Vanilla och en för mig ny sort som heter ‘Guernsey Flair’ blev det också. Alla utom Creamery och French Vanilla ska ha riktigt röda pistiller precis som den enda gula jag har kvar efter vinterförvaringen, Bothams Surprise. Jag tycker väldigt mycket om gula pelargoner men dom är ofta lite kinkiga att vinterförvara, trots att jag har uterummet.

Och om vi fortsätter på temat gult så upptäckte jag att min blekgula clivia (som jag fick av en god vän förra våren) har knoppar. Nu väntar jag med spänning på att dom ska slå ut.

Och nu är alla pelargoner i uterummet omplanterade, ca 40 st. Ännu inga blommor men man blir ju glad bara av att se bladen.

Medan jag satt där och planterade så såg jag någonting röra sig. Aha, den unga råbocken har fattat tycke för det som finns (fanns) kvar av brysselkålen.

Plötsligt fick han se mig. Oj så rädd han blev … eller vad tror ni?

Ja ja, det var bara att återgå till omplanteringarna. Har bara tre fuchsior och Celia Smedley är en av dom.

Och med risk att verka oerhört tjatig så avslutar jag med en ny bild på den rosavita kamelian, som faktiskt börjar bli rödvit igen … som den egentligen ska vara. Det var nog lite vårsol som fattades. Man vet ju själv hur blek man är efter vintern.

Hoppas ni alla får en skön söndagkväll och en bra vecka!

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Omplanteringar, mässa och award …

  1. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Gula pelargoner har jag aldrig sett men det låter snyggt! Jag ska nog testa lejongapsrankan i år igen, men på ett annat sätt. I en kruka på balkongen med stöd, så blir den säkert fin. Den är tålig och otroligt vacker!
    Ha ha, har du bockar i trädgården 😉 Dukat bord för honom kan jag tro.
    Vackra foton visar du som alltid.
    Nu ska jag tillbaka till TV:n och senaste nytt om Japan och katastrofen där. Usch o fy!
    Tack för raderna i min gästbok 🙂
    Men visst äääär du ung 😉
    Nåja, några år yngre än jag i alla fall 🙂
    Kramen, Agneta

  2. Anita skriver:

    Agneta … Så klart du ska ha lejongapsranka i år också. Den var ju jättefin. Jag följer också katastrofen i Japan. Usch, det är hemskt. Man inser att vi har det rätt bra i Svedala, inga naturkatastrofer av större dignitet inte …

  3. Cathy skriver:

    Oh 😦 jag missade trädgårdsmässa i Kista, vilket ju är förskräckligt eftersom jag bor så nära. Nåja, nästa år kanske, jag låg för ankar den här helgen så jag hade nog inte kunnat gå ändå. Igår natt var det rejält kallt igen, ner till minus 6.5 nästan. Jag hade stängt av värmen i uterummet eftersom det var så varmt på dagen (och våra element där ute har inte så bra termostater, de kan vara på för fullt fast termometern visar över 20 plusgrader). På morgonen var mina blomman för dagen som var kvar där ute ganska ledsna. Hjälp tänkte jag och bar in dem, efter några timmar hade de piggnat till igen som tur var. Det där med Kamelia och mig har blivit något av ett projekt. Att hitta någon alltså. På Plantagen har jag inte sett några och de få andra vanliga blomsteraffärer jag tittat in i (de finns inte så många kvar runtomkring här) har inte heller haft några. Fick en katalog med posten härom veckan från något som heter bakker (www.bakker.se) och de sålde flera sorters kamelia. Men jag vet inte om jag vågar beställa därifrån, några kund kommentarer var allt annat än positiva….hrm.
    Någon som har erfarenhet av dem? Jag köpte ju en del plantor från Easy plant förr och ibland var det bra men ibland var det bara skräp.
    Ha en skön vecka, vi hoppas på sol och värme.
    Kram Cathy
    ps. man ska vara glad att man inte bor i Japan eller där omkring i alla fall. kyla och lång vinter är bättre än jordbävningar och tsunami.

  4. Ulla skriver:

    Så många pelargoner du har, förstår att det tar tid att plantera om alla 🙂 Det är en blomma man aldrig tröttnar på, för det finns ju så oändligt många variationer.
    Vad fin kamelian är, min rödvita är bara röd nu, den ska planteras om längre fram.
    Äntligen börjar det kännas lite vår ute, idag hade vi 11+ på em. Snart blåsippsdags!
    Ha en fin vecka!
    Kram Ulla

  5. Eva Kronvall skriver:

    Åhh.. en sådan blekgul Clivia såg jag för ett tag sedan i blomsteraffären – den var en riktigt snygg sak! Jag har en ”vanlig” orange som blommade när jag köpte den, men efter tio år har den inte blommat om. ocdh det är min andra Clivia som beter sig på det sättet. Jag ska nog inte köpa fler Clivior…

  6. Anita skriver:

    Cathy … hoppas du mår bättre nu. Kistamässan var riktigt trevlig att gå på. En föraning om ”den stora” mässan nästa vecka, Nordiska trädgårdar. Jag har som vanligt tagit ledigt på fredagen för att hänga på låset och sedan gå där i princip hela dagen … ja till tre-tiden i varje fall. Mina kamelior är köpta i en vanlig blomsterhandel men du har rätt, man ser dom inte så ofta i handeln faktiskt. Konstigt ändå att det inte finns några på Plantagen. Kan du inte kolla lite lokala blomsterhandlar omkring där du bor? Kanske kan dom ta hem på beställning också. Kamelia skulle vara idealiskt hos dig tror jag då du kan övervintra dom i uterummet.

    Ulla … så din rödvita har blivit röd. Det verkar som om dom förvandlar sig lite. Min rosa är fortfarande väldigt ljus, nästa på gränsen till vit. Men vacker. Jag ska plantera om dom lite längre fram i vår jag också. Men inte förrän dom blommat klart. Och blåsippor … om ett par veckor är nog läge att leta i skogsbackarna här.

    Eva … det här är faktiskt min första Clivia. Jag väntar med spänning på att blommorna ska slå ut. Då kommer det att komma bilder på bloggen. Synd att inte din vill blomma. Det är kinkigt det där med blommor. Ibland trivs dom och ibland inte och man vet egentligen inte varför …

  7. Eva skriver:

    Hej kära lillasyster!
    Hoppas den vackra, oerhört skrämda 🙂 råbocken njöt av din goda brysselkål! Hörde på radio i morse att engelsmännen inte kan fira jul utan brysselkål. Jag har inga som helst problem att fira jul utan brysselkål, men jag är ju inte från England heller. 🙂 Kjell hämtar mig tidigare idag och vi ska åka direkt till Coop och handla inför middagen i morgon. Det ska bli så roligt! 🙂 Det hade varit ännu roligare om ni hade varit med, men så blir det inte denna gång! 🙂
    Jag hoppas du och Thomas får en underbar helg! Vi ses på tisdag! Hälsa och krama!

    Kramar
    Storasyster

  8. Åsa S skriver:

    Råbocken kan ju också behöva ha lite näring, hoppas bara han lämnar dina rosor ifred. Denna vinter verkar ha gått hårt åt rådjursstammen, så du kanske får fler besökare framöver.
    Lika fina bilder som alltid, och du lyckas verkligen fånga skönheten i blommorna och dess bladverk. En blekgul klivia har jag aldrig sett, men det ser jag fram emot att få göra när vi har vår Sing-a-long. Det blir snart hoppas jag, bara min heshet och hosta försvinner helt.
    Ha en trevlig helg och hälsa Thomas.
    Kram från lillasyster

  9. Anita skriver:

    Hej kära systrar … hoppas vi ses ikväll. Du är kanske fortfarande inte hostfri Åsa men då ses vi förhoppningsvis nästa tisdag istället. Eva, dig har jag ju hört av så jag vet att du kommer. Och … snart så är det april och det innebär … Sing-a-long!!! Härligt 🙂

    Kram syrran

Kommentera

